IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо британците, а и не само те, карат вляво?

Корените се крият в Средновековието, "виновни" са рицарите

Някога светът се раздели на две. В повечето страни е прието автомобилите да се движат в дясната страна на пътя. Около 35% от всички коли в света обаче се произвеждат с десен волан. За този процент най-голяма "вина" има Индия, където има огромен брой автомобили. Освен нея от списъка на най-известните страни с ляво движение, човек веднага си спомня Великобритания, Япония, Австралия и Сингапур.
  
     
Защо британците, а и не само те, карат вляво
  
   
Общото между повечето от тези страни е това, че повечето са бивши британски колонии, така че е разумно да се приеме, че това по някакъв начин е свързано с англичаните. Какво токова се е объркало в Обединеното кралство, за да се стигне до тук?

Всъщност, корените на десния волан могат да бъдат проследени до Средновековието, колкото и невероятно да ви звучи. Причината е доста проста. При язденето на кон, основно транспортно средство в онези времена, което е по-джоба на по-знатните, ножницата с меча се намира на левия хълбок. Така рицарят по-лесно може да извади оръжието с дясната си ръка, докато се впуска в битка. Качването върху коня пък става от лявата му страна, за да не пречи ножницата с меча, ако това става от дясната.

В САЩ движението вдясно се утвърждава в края на 18-и век, защото на хората, които се придвижват с карети, започва да не им достига скорост. Затова в карерите, които също така стават все по-тежки заради декорациите и комфорта, започват да бъдат впрягани четири коня. В този случай кочияшът се разполага на задния ляв кон, така че камшикът, който държи в дясната си ръка, да достига всички животни. Движението вдясно в САЩ цели също да демонстрира и независимостта от британската корона.
  
    
Защо британците, а и не само те, карат вляво
   
    
Във Франция "модата" за движение вдясно въвеждат, колкото и да е странно, селяните, които предпочитат да се движат с каручките и тележките си именно в тази страна на пътя. Буржоазията по времето на Великата френска революция възприема маниера им, за да не се откроява.  По-късно това законодателство е утвърдено от Наполеон Бонапарт, който заповядва на военните да се движат вдясно. Този ход има и политически сигнал - френските съюзници също стават "десни". А Великобритания, както виждаме и  днес, си остава "лява".

В не всички страни обаче са напълно сигурни в коя част на пътя да се придвижват.  Канадците, например, до 20-те години на миналия век не успяват да решат това - всяка провинция си има свой обичай.

Швеция пък преминава вдясно едва през 1967 г., след като четири години специална комисия разработва набор от мерки. В резултат на това в нощта на 3 септември, от 1 до 6 часа сутринта, е забранено движението по всички улици в страната, освен за линейки, пожарни и полицейски автомобили. За тези 5 часа работниците по пътищата трябва да монтират и включат нови светофари и да поставят нови знаци, а старите да бъдат демонтирани.
   
    
Защо британците, а и не само те, карат вляво
Денят след промяната на движението в Швеция - хаосът е пълен
   
  
Общо взето, хаосът в големите градове не успява да бъде избегнат, но все пак никой не загива, защото шофьорите бързо свикват с дясното движение.  За кратко е въведено и специално ограничение на скоростта - само за всеки случай. Това събитие е наречено от шведските власти "Ден H" (от "Högertrafik" - дясно движение) и получава широк отзвук в цялата страна. Пропагандирането на дясното движение се провежда дълго време. Създадено е и специално лого, а по радиото непрекъснота се пуска песента "Карай вдясно, Свенсон".

Не е случайно, че сред старите модели на Saab и Volvo има толкова много с десен волан.  Между другото, същото важи и за обществения транспорт. В подготвителния период страната купува нови автобуси и частично преработва старите, като добавя нови врати от дясната им страна. Някои от старите автобуси с десен волан са подарени на Пакистан. Интересно е обаче, че шведската железница и метрото все още практикуват лявото движение.
   
    
Защо британците, а и не само те, карат вляво
   
     
Една страна в света сменя движението от дясно на ляво - Самоа. Причината е чисто икономическа. Самоа е малък архипелаг от острови и не произвежда автомобили. Внасянето на коли от САЩ излиза твърде скъпо. Поради това местните дилъри превключват към пазарите в Япония, Австралия и Нова Зеландия, където, както е известно, е прието движението вляво.

И така лека-полека стигнахме до Япония, която никога не е била британска колония, но движението там също е вляво. Как така? Просто за построяването на първата железница в страната на японците помагат британците. Поради това този ред на движение се е запазил и до днес.
   
      

0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Шофьор ( преди 1 година )
    Да напиша и аз какво съм чел. Първите автомобили са били с десен волан и се движели в дясно, за да пазят пешеходците на тротоара. С времето се оказало, че погледът на шофьора е ограничен при изпреварване и заобикаляне на препятствия. Европа премества волана, а Англия практично премества целия автомобил в лявата лента.
  • #12
    4 rate up comment 5 rate down comment
    До: thebrainless ( преди 5 години )
    Каква прецизност, какви 5 лв ве джендъре?По твоята логикя в ралитата само леваци,като теб с ляв волан трябваше да са шампионите. Мисли малко преди да дрънкаш, че някой може да си помисли, че несамо имаш 2 леви ръце, ами и в съзнанието си много ляв, като ***.
  • #11
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Десняк,а не левак ( преди 5 години )
    Като човек, на който дясната ръка е водеща, само ще ви кажа, че съм много радостен от факта, че сме с волани от лявата страна. Направете си сметка, че използвате основно лявата си ръка за волана и десния крак за газта. Точно там, където се изисква прецизност. Идеята ми е, че англичаните са големи ***, а аз съм много доволен.
  • #10
    3 rate up comment 4 rate down comment
    thebrainless ( преди 5 години )
    Като човек, на който лявата ръка е водеща, само ще ви кажа, че съм много радостен от факта, че сме с волани от лявата страна. Направете си сметка, че използвате основно лявата си ръка за волана и десния крак за газта. Точно там, където се изисква прецизност. Идеята ми е, че англичаните са много прави, но аз съм много доволен.
  • #9
    21 rate up comment 1 rate down comment
    ivan ( преди 5 години )
    Повечето хора са десняци и оперирането с контролите (скорости, радио) е много по-лесно ако движението е дясно и волана вляво.
  • #8
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    В Англия рицарските дуели с копия са се провеждали точно с ляво движение на конете един срещу друг.
  • #7
    10 rate up comment 2 rate down comment
    МЕТАХА ( преди 5 години )
    Последните редове ме заставиха да напиша , че дефакто о.Окинава (Япония) също преминава от дясно в ляво движение през 1978 г. Това има предистория състояща се в това , че Окинава е бил американски от 1952 г. до 1972 г. което е наложило два пъти смяна на движението.
  • #6
    7 rate up comment 8 rate down comment
    МЕТАХА ( преди 5 години )
    За Япония на времето съм чул , че държат на ляво движение с десен волан поради факта , че повечето хора са десняци т.е. по-силна дясна ръка което от своя страна дава по-голяма сигурност при държенето на волана когато се превключват скоростите или се пипа по таблото.
  • #5
    19 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Хайде помисли си пак от коя страна трябва да ти стои мечът ако трябва да го извадиш с дясната ръка?
  • #4
    9 rate up comment 17 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Последно къде седи меча?"При язденето на кон, основно транспортно средство в онези времена, което е по-джоба на по-знатните, ножницата с меча се намира на левия хълбок. Така рицарят по-лесно може да извади оръжието с дясната си ръка, докато се впуска в битка. Качването върху коня пък става от лявата му страна, за да не пречи ножницата с меча."