IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Проблемите с електромобилите, за които никой не говори

Колите на ток се чудесна концепция, но все още са далеч от идеала

Проблемите с електромобилите, за които никой не говори

Електромобилите са любимата тема на автомобилните производители. Всички те непрекъснато обявяват своите планове са производство и продажба на коли на ток, а някои дори вече ги предлагат на пазара. Самата концепция за подобен тип превозни средства е на повече от 100 години, но все още е далеч от идеала.

Проблемите с електромобилите, за които никой не говори

Факт е, че електрическите двигатели стават все по-компактни и по-ефективни, а батериите стават все по-мощни и по-добри. Проблемите обаче си остават – колите на ток са скъпи, пробегът им все още не е достатъчен за по-дълги пътувания, а освен това трябва да се чака доста време за зареждането им. Това означава, че този тип превозни средства не е толкова практичен колкото колите с двигатели с вътрешно горене.

Казано по друг начин – ако технологията не се подобри, при това съществено, електромобилите, които се продават в момента, след 10 години ще бъдат напълно безполезни. И продажбата им ще бъде почти невъзможна. Тоест, никой няма да иска да си купи електрическа кола на 10 години. И нейният собственик ще се чуди какво да я прави.

Изобщо перспективите пред колите на ток не са чак толкова добри, колкото изглеждат. Към основните проблеми, за които вече стана дума, трябва да се добавят още няколко, за които производителите не искат да говорят. А те също са доста сериозни и допълнително сгъстяват облаците над електромобилите.

Производство на различни континенти и сложна доставка

По-голяма част от традиционните автомобили, по правило, се правят от компоненти, които се произвеждат в близост до основния завод. Повечето производители отварят заводи на други континенти, за да могат да удовлетворят потребностите на местните пазари при по-малки натоварвания.

Проблемите с електромобилите, за които никой не говори

Далеч по-евтино е да се правят коли на един континент и съответно да се продават на него, отколкото да се използва един завод за цял свят. Изключение правят само премиум-брандовете, които не се интересуват от загубите, тъй колите им са много скъпи и продажбата им покрива подобни разходи.

Когато първите хибриди излязоха на пазара, тя бяха критикувани заради никел-метахидридните им батерии. Металът за тях се доставяше от мини, разположени в изолирани части на планеата. Налагаше се металът да се превозва през цял свят, за да бъде използван за направата на батерии, които на свой ред предприемаха ново пътуване към автомобилните заводи.

Излизането на електромобилите не промени съществено ситуацията. Да, производителите се научиха да правят батерии при „домашни условия”, но материалът за тях пак идва от далеч. И това съществено повишава разходите на автомобилните компании.

Висока цена на лития и другите редки метали

Както стана дума, за батериите на електромобилите са нужни скъпи метали. Повечето производители използват литиево-йонната тахнология, за да могат да бъдат конкуретноспособни. А най-скъпата част от нея е литият, който на свой ред става все по-скъп и по-скъп. Откъде обаче се взима този материал?

Проблемите с електромобилите, за които никой не говори

По данни на геоложката служба на САЩ от 2015 г., главният доставчик на литий е Австралия. Следват Чили, Аржентина, Китай и Зимбабве. Заради повишеното търсене цената на метала се увеличава непрекъснато и ако не се появи алтернатива, тя може да скочи до небето. Съответно това ще се отрази и на цените на самите електромобили.

Проблемът не е само в лития, тъй като за батериите се използват още няколко много редки метала – диспросий, лантан, неодим и празеодим. Всички те се добиват при доста тежки условия, като самият процес по извличането им влияе негативно на околната среда.

Рециклиране на батериите

Първата Toyota Prius е вече на близо 20 години и настъпва времето, когато батериите на този модел трябва да бъдат сменени. Ако прогнозите на производители се сбъднат, то през 2045 г. на Земята ще се натрупат огромен брой литиево-йонни батерии, които ще трябва да бъдат рециклирани.

Проблемите с електромобилите, за които никой не говори

Срокът 2045 г. не е избран случайно, тъй като ще настъпи 20 години след очаквания бум на батериите през 2025 г. Към момента в света има няколко компании, които преработват не само литиево-йонни, но и метал-хидридните акумулатори. Те обаче няма да имат капацитета да се справят с огромните количества, които ще се натрупат.

Когато дойде времето да се рециклират огромен брой електромобили, ще стане ясно, че преработващите заводи просто не могат да се справят и тогава ще осъзнаем истински мащаба на проблема. В Toyota вече работи програма по събиране на старите батерии, но от екологична гледна точка процесът все още не е съвършен. И съответно той продължава да нанася вреди на околната среда.

Край на лесните ремонти

Проблемите с електромобилите, за които никой не говори

Много хора в момента предпочитат сами да отстраняват леките повреди по своите коли. При електромобилите нещата ще се ограничат до смяна на гумата или на изгоряла крушка на фаровете. И ако колата все още е в гаранция, нещата са ясни, но какво ще се случи при повреда на електромотора, а гаранцията на производителя е изтекла? Просто, нито един сервиз няма да може да свърши работа, а компанията, която е произвела машината, ще може да постави космическа цена за ремонта.

Забравете за приключенията


С навлизането на електромобилите пътешествията до отдалечени райони ще станат невъзможни. Хората ще бъдат принудени да планират маршрута си от точка А до точка Б, където ще могат да заредят превозното си средство. И това едва ли скоро ще се промени, което съответно ще превърне колите на ток в удобно средство за придвижване в населените райони.

Проблемите с електромобилите, за които никой не говори

С други думи – електромобилът няма да може да измести напълно автомобила с двигател с вътрешно горене. Просто в някои райони на планетата, особено в такива с по-суров климат, той ще бъде неизползваем. И там хората ще залагат на познатата ни технология.

Възобновяема енергия и водород

Розата е прекрасно цвете, но и тя има шипове. Да, те могат да бъдат премахнати, но това трябва да става много внимателно. Същото важи и за електомобилите и превозните средства на водород. Тези коли не отделят вредни емисии, но пък и енергията идва от невъзобновяеми източници.

Проблемите с електромобилите, за които никой не говори

Правителствата в много държави хвърлят огромни усилия за получаване на „зелена” енергия, но прогресът още е слаб. Ако живеете в собствена къща, а не в апартамент, то спокойно можете да поставите слънчеви панели на покрива и вашият електромобил да се зарежда от тях. Тези панели обаче са доста скъпи.

Машините на водород изглеждат по-перспективни, но и това не е точно така. При голямо производство водородът се извлича от метан, като пи процеса се генерират окис и възглероден двуокис.

В крайна сметка, при всички посочени проблеми вече има теоретични решения, но за осъществяването им са нужни сериозни държавни субсидии, както и голям брой потенциални клиенти.
 

0 от 500
  • #39
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 2 месеца )
    Провери какво е задвижването на Тесла - има го в интернет. Асинхронен мотор, двустъпален редуктор и диференциал с карета и полувалове. Батерии и инвертор с честотен регулатор. Не е чак космическия кораб, който си представяш. От няколко минути до нялолко дни е технологичното време за ремонти на автомобили по цял свят. Ако повредата е чак толкова неремонтируема, очевидно ремонта ще излезе по-скъп от нов модул и в такъв случай той се заменя с нов. Няма такъв технологичен период за ремонт 1.5 месеца
  • #38
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 2 месеца )
    Ако не знаеш какво правиш, няма значение дали е ДВГ или електро технология, можеш да се пребиеш/убиеш като куче така или иначе. За pressurised shot accident например чувал ли си? Второ, ако си решил да си ремонтираш сам колата, първо се учиш и тогава пипаш. Така ще знаеш кое и как да разкачиш, за да не те ударят никакви ампери. Това, че в БГ всеки е майстор, но на никой не му се учи е съвсем друг проблем! А причините по които колите на тесла стоят дълго в сервиза изобщо не са технически.
  • #37
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 2 месеца )
    Колев смешен си, на един пич за смяна на мотора на Тесла 3 колата му е стояла месец и половина в сервиза. И нали се сещаш, че ремонт на ДВГ не може да те убие, но няколкостотин ампера ток ако те пернат докато човъркаш и си труп!
  • #36
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    Повечето от тези проблеми не възникват едновременно, и ремонта за всеки от тях трае минути. Пълното възстановяване за електродвигател, заедно с пренавиването (ако е възможно), трае по-малко от час и половина, ако се извършва от опитно и квалифицирано лице. Сега кажете колко фермана трябват, за да се опишат потенциалните повреди на ДВГ, и кой е успял да направи ПЪЛЕН основен ремонт на ДВГ, със свалянето, отделянето от трансмисията, и пълното му разглобяване и сглобяване, за по-малко от 3 часа ?
  • #35
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    Проблемите с електромотора са следните: - Износени /задрали/ лагери - Изгорели/прекъснати статорна/роторна намотки - Разрушаване на вал-ротора от умора на метала - Разрушаване на част от корпуса от унира на метала * Горните 2 са изключителна рядкост! - Изгорял комутатор (за безчетков мотор) - Износени четки/четкодържател/вкопан колектор на вал-ротора - Размагнитване на постоянни магнити за магнитни ротори Нещата са малко по-комплексни, но изложеното е достатъчно.
  • #34
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Значи 100 кг литии се докарвали от на майната си? А какво да кажем за стотиците тонове гориво доставени от аляска, дубай, индонезия и т.н.
  • #33
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Шо сакаш ( преди 1 година )
    Кой уби електрическата кола?
  • #32
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    Убеждавам се, че журналиста е опасно животно. Защо говори за неща, които не разбира ? Ремонтът на електромобили е много по-лесен. Всички системи без задвижването са еквивалентни на ДВГ - окачване, спирачки, кормилна уредба, дори ръчна спирачка. А относно задвижването - пак има диференциал, само че на короната му има най-много един редуктор, и ел.мотор преди него. В ел.мотора има един вал-ротор, два лагера, най-много колектор/комутатор. Какво му е сложното в сравнение с ДВГ !? Смяна на лагери?
  • #31
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Ама разбира се че има износващи се части. Това са лагерите на роторът, които са проектирани за един милион и 600 хиляди километра гаранция преди да се наложи смяна, но могат да изкарат и повече. Всеки от тях струва няколко десетки долара. Сега отскочи до сервиза да питаш колко струва смяна на два лагера. На този пробег Гарантирано ще ти е писнало да сменяш всичко останало, за да продължиш да караш този автомобил.
  • #30
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Ми то дет се вика тва са им па най-малките проблеми на тия каруци :) А до анонимния точно под мен ако смея да попитам - а нямаш ли и в ел мотора въртящи се части, че да няма нужда от ремонт?