IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

10 коли, които прославиха Америка

От първия масов автомобил Ford Model T до електрическата надежда Tesla Model S

10 коли, които прославиха Америка

Въпреки че автомобилът е измислен в Европа, предприемчивият ум на американецът Хенри Форд променя изцяло индустрията, усъвършенствайки поточната линия, изобретена от Рансъм Ели Оулдс (основателят на американската марка Oldsmobile) през 1902. С работата и идеите си Форд превръща автомобила от ексклузивен продукт, който малцина могат да си позволят, в нещо, без което малцина могат да живеят. Оттогава досега американската автомобилна индустрия е дала на света разнородни проекти, някои от които остават неразбрани извън рамките на своята родина, чиито жители имат специфични потребности и разбирания за автомобилния транспорт. Все пак можем да отличим няколко американски автомобила, които съвсем заслужено остават в историята. Това са 10-те емблематични коли, които поставят Америка на картата на автомобилната индустрия.

10 коли, които прославиха Америка

1908 Ford Model T

Както вече стана ясно, Хенри Форд нито измисля автомобила, нито поточната линия. Той обаче успява да направи така, че на последната да могат да бъдат сглобявани повече автомобили. Форд решава да промени начина, по който индустрията работи до този момент, стандартизирайки голяма част от частите, използвани за сглобяването на автомобилите. Това увеличило ефективността на производството и превърнало Ford Model T в истинска звезда на автомобилния свят, тъй като освен всички свои качества, се продавал и на доста добра цена.

През 1913 автомобил от модела се пласирал за 525 долара, което в днешни пари е около 12 740 долара. Това е автомобилът, който донесъл моторизираната свобода до обикновения човек. За пръв път в американската история, притежаването на личен автомобил вече била постижима цел. Именно Ford Model T променил автомобилната индустрия из основи.

10 коли, които прославиха Америка

1930 Cadillac V-16

В днешно време Cadillac е бледо копие на това, което компанията е била между двете световни войни, както и в първите две десетилетия след това. Все пак сега компанията се намира в крайно нетипичен момент от своята история, в който човек може да си купи неин модел, оборудван с 4-цилиндров двигател. А ако има нещо, което американците не харесват, това със сигурност са малките двигатели.



В златните си години компанията не прави подобни компромиси, като явно свидетелство за това е и моделът V-16. Колата е известна и като Cadillac Sixteen, като през 30-те това е най-доброто, на което американската компания е способна. Освен с цялата си разточителност, този модел предлага около 70 различни вариации на купето. Както свидетелства и името, колата се задвижва от V16 двигател, който е обявен за произведение на инженерното изкуство.

Cadillac решават да използват 16-цилиндров, а не традиционните 12 цилиндъра, поради простата причина, че по това време компанията се опитва да изпревари своя основен конкурент Packard по всеки възможен начин. Cadillac V-16 се превръща в символ на разточителството, което е ключова дума в Америка от ерата на Великият Гетсби.

10 коли, които прославиха Америка

1941 Willys-Overland MB

Преди Jeep да се превърне в марката, която днес асоциираме с приключения, името Jeep е просто прякор, даден на военната 4x4 машина Willys-Overland MB. Тя служи вярно на американските военни по времето на втората световна война, както в Европа, така и в тихоокеанската кампания, където САЩ се изправя срещу Японските имперски сили.

10 коли, които прославиха Америка

Willys-Overland произвеждат 361 339 бройки от простичкия като конструкция, но изключително здрав, проходим и лесен за поддръжка MB между 1941 и 1945. Впоследствие, през 1949 на негово място се появява усъвършенстваната версия M38. Ако не беше спартанския MB, днешните страсти по кросоувърите и SUV моделите със сигурност нямаше да са толкова разгорещени, смятат мнозина. Факт е, че CJ е модификацията, която прави от Jeep популярна машина сред цивилното насаление, именно Willys MB прави всичко това възможно.

Значимостта на Willys-Overland MB не се изчерпва с това. Все пак това е джипът, който измести конете и мотоциклетите в модерното военно дело.

10 коли, които прославиха Америка

1953 Chevrolet Corvette

Харли Ърл, дизайнерът на първото поколение Chevrolet Corvette, се възхищавал на европейските спортни автомобили, а голямата му любов била Jaguar XK120. По това време американските военни започнали да се завръщат в родината си от Европа, а много от се прибирали у дома с европейски автомобили от марките MG, Alfa Romеo, Jaguar и др. Тогава на Ърл му хрумнало да създаде спортен автомобил, с който Америка да се гордее. Така се ражда култовия Corvette.



Корените на Chevrolet Corvette, който познаваме днес, могат да бъдат проследени до второто поколение, известно с името Sting Ray. Именно първото поколение обаче полага основите на признатата в световен план висока производителност на Corvette.

Така или иначе, заобленото купе и класическите елегантни линии не били достатъчни за първия Chevrolet Corvette, за да набере нужната му популярност на пазара. Моделът се нуждаел от предприемчивостта на дизайнерът Зора Аркус-Дантов, който проектирал второот поколение и неговия V8 двигател и механична трансмисия. Именно това спасило Corvette и го превърнало в спортната икона, която познаваме днес.

10 коли, които прославиха Америка

1957 Chevrolet Bel Air

В списъка ни попада второто поколение на Bel Air, отчасти защото Chevrolet го рекламира като “Горещия”. За много автомобилни почитатели, този модел е нещо повече от една красива кола, защото се превръща в муза на четири колела за хора като Ерик Клептън, кънтри певицата Били Джо Спиърс и канадската изпълнителка Сю Медли.



Ироничното в случая е, че въпреки популярността на своя Bel Air, през 1957 Chevrolet всъщност изостава по продажби от Ford, въпреки че сега едва ли някой помни емблематичен модел на Ford от тази година, докато Bel Air продължава да бъде търсен класически автомобил от колекционери по целия свят. Това, което прави второто поколение на модела толкова специално не е нито ревизираното табло, нито по-широката решетка, нито по-ниското купе, което впрочем е постигнато с използването на по-малки 14-инчови джанти вместо 15-ките на първото поколение.

Eдна от причините именно второто поколение на Bel Air да завладее сърцата на феновете, се крие в по-големите “перки” на калниците в задната част. Всъщност цялата мода с тези “перки” тръгва от един човек - Харли Ърл - същият, който рисува първото поколение на Corvette.

10 коли, които прославиха Америка

1964 Pontiac GTO

Oldsmobile 88 се смята за първия истински “muscle car” модел в света. Въпреки това, Pontiac GTO е колата, която отваря духа от бутилката и вече нищо не е същото. През 1932 Ford превръща V8 двигателите в масови, а Pontiac GTO отвежда концепцията за двигател с 8 цилиндъра до изцяло нови висоти.

10 коли, които прославиха Америка

Този автомобил има потресаващо добър външен вид, както и достатъчно мощност, за да изправи косите и на най-големите смелчаци през 60-те в Щатите. Нещо повече, автомобилът си изгражда лоша репутация, която обаче в този сегмент е нещо хубаво. Как се случва това, ли? Много просто. Името му е откраднато от Ferrari.

Колкото до характера на автомобила, Pontiac GTO, който между другото е нарисуван от Джон Делорийн, няма нищо общо с именития си италиански колега Ferrari 250 GTO. Колата от Маранело е създадена за състезателни цели, докато американската машина е по-подходяща за каране по широка и права магистрала от човек с каубойска шапка и карирана риза с навити ръкави.

10 коли, които прославиха Америка

1965 Ford Mustang

Произвежда се редом до Ford Falcon, от който заимства и голяма част от своите части. Mustang e архетипният американски автомобил и никой не може да му оспори това. Въпреки че в Европа гледаме на Mustang като на екзотичен и култов модел, истината е, че първото поколение не е никак добре сглобено. Използвани са евтини материали, а акцентът е падал върху бързината, а не върху качеството.

10 коли, които прославиха Америка

Въпреки скромния си произход и противоречивото си качество, първият Mustang си печели страшно много фенове, защото има нещо, което малко коли притежават - харизма. Всички изведнъж започват да искат да притежават тази кола, провокирани и от достъпната й цена. В днешни пари цените започвали от едва 18 350 долара.

10 коли, които прославиха Америка

1984 Dodge Caravan

На 2 ноември 1983, екипът на изпадналата в трудности американска компания Chrysler инцидентно изобретява минивана. За щастие, тази находка се оказва доста печеливша и с този модел американците успяват да натрупат капитал и да се измъкнат от кризата. Моделът се казва Dodge Caravan и благодарение на него часовете на комбитата и пълноразмерните ванове изглеждат преброени.

10 коли, които прославиха Америка

От другата страна на Атлантическия океан, Renault представя Espace през 1984. От това излиза, че Chrysler имат пълното основание да се гордеят със своя Caravan, защото това е моделът, който провокира европейците да приемат американската автомобилна индустрия по-сериозно, следвайки нейния пример.

След Dodge Caravan, Chrysler разширяват своето миниван семейство с моделите Chrysler Town & Country и Plymouth Voyager. Впоследствие хората насочват своето внимание към спортните джипове и кросоувърите, провокирани от ниските цени на горивата в Америка през 90-те.

10 коли, които прославиха Америка

1992 Dodge Viper

Dodge Viper излиза на сцената в началото на 90-те, за да покаже среден пръст на установените до този момент норми в автомобилната индустрия. Изведнъж хората се сблъскват с истински американски суперавтомобил с всички достойнства, за да се превърне в мокър сън и плакатна икона на стената във всяка момчешка стая.

10 коли, които прославиха Америка

За сравнение, най-доброто Ferrari по това време - 512 TR - било с десета от секундата по-бавно от невъздържания американски автомобил в ускорението си от 0 до 100 км/ч. Колкото до времето за ускорение на 402 метра (класическата дистанция, на която се провеждат драг състезания) разликата е още по-голяма - три десети или 12.9 секунди за Dodge Viper срещу 13.2 секунди за Ferrari 512 TR. Американски суперавтомобил, който може да победи най-доброто Ferrari на своето време? Удар право в десетката за Chrysler.

Дълги години именно Viper беше автомобилът, оборудван с най-големия сериен двигател в света със своите 8.4 литра работен обем и 10 цилиндъра. И така докато американците не решиха да спрат производството след края на моделната 2016.

10 коли, които прославиха Америка

2012 Tesla Model S

Въпреки че Tesla Model 3 е колата, която е натоварена с мисията да промени пазара на автомобили завинаги, основите бяха поставени от Tesla Model S. Въпреки че това не е първият модел на американската компания, Model S е първият й истински опит в това да промени нагласите на потребителите и да ги накара да заобичат електромобилите. За целта колата разчита на луксозен интериор, щедър максимален пробег с едно зареждане, атрактивен външен дизайн и “зелен” характер.

10 коли, които прославиха Америка

Благодарение на цялата съвкупност от малки детайли, които изграждат Model S, луксозният седан е първият електромобил в света, който успява да излезе начело по месечни продажби на нови автомобили в дадена страна. През 2015 Model S се превръща и в най-продаваният plug-in автомобил в Щатите. Пък и технологията с два електромотора и задвижване на четирите колела позволява на Tesla Model S да засрами Dodge Challenger SRT Hellcat, което е повече от похвално и достойно за гордост. Освен всичко друго, Tesla Model S има и частично автономен режим на управление.

Снимки: Производителите 

0 от 500
  • #6
    8 rate up comment 0 rate down comment
    До улавия джо ( преди 1 година )
    И аз съм за да бяха пляснали F-150
  • #5
    10 rate up comment 1 rate down comment
    улавия джо ( преди 1 година )
    Вместо корвета , който и така беше отбелязано че е про-европейски , можеше да има някой най-обикновен пикап. Няма по емблематичен американски силует . Внушава пространството на средния запад , американската свобода и стремежа към селско превъзходство. По Европа не се кара много заради тесните сокаци, но народа винаги се заглежда зад селската задница на преминаващия пикап.
  • #4
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    пак ли тесла пропаганда. всеки ден ни облъчват....
  • #3
    7 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Зелената измама на Тесла проработи, но проблемът им е, че зелените талибани не са толкова много, че Тесла да стане успешна марка, а и повечето са бедни и нямат пари да си я позволят. След 2-3 години като дойдат големите като ГМ, Форд, ФВ, Тойота, Нисан, Рено, КИА, Хюндай, Хонда... Тесла ще станат едни от многото, които продават прескъпи играчки със съмнително качество.
  • #2
    9 rate up comment 16 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Тесляка пък с кво ги е прославил... с калпаво качество и милиардите прибрани от Свети Илон
  • #1
    15 rate up comment 21 rate down comment
    Линекер ( преди 1 година )
    И накрая винаги печелят германците!