Концептуалните модели при автомобилите са нещо като черния петък в българските магазини - доста прозрачен опит да послъжеш клиентите.
Появява се един бляскав прототип, който изглежда като Марго Роби, а година по-късно изпълзява серийната версия, която повече бие на Дани Де Вито.
ЗА НАШЕ ИЗУМЛЕНИЕ ОБАЧЕ, Nissan Micra се оказа едно от изключенията.
Преди две години, когато японците показаха концепта Sway, бяхме готови да се закълнем, че няма да има нищо общо между това атрактивно творение в син и оранжев металик, и колата, която в последните години бе непретенциозен и евтин избор за ошашавени млади майки.
НО НОВОТО, ПЕТО ПОКОЛЕНИЕ на Micra е толкова близо до Sway, колкото изискванията за безопасност позволяват. И без да си кривим душата, е една от най-привлекателните суперминита на пазара.
В сравнение с предишната генерация, която се правеше в Индия, новата е с цели 17 сантиметра по-дълга - и то съвсем истински сантиметри, почитаеми дами.
Освен това е по-широка, по-ниска, по-аеродинамична и идва с цели 125 възможни комбинации на цветове и декоративни елементи.
Елегантните, обточени форми се подчертават от агресивната V-образна решетка.
НОВОТО ПОКОЛЕНИЕ СЕ ПРЕДЛАГА единствено във варианта с пет врати, като задните са умело прикрити, за да не развалят линиите.
Великата октомврийска революция е сполетята и интериора - тук той е атрактивен, с приятни на пипане материали и всички модерни удобства. 8-инчовата мултимедия позволява съвсем лесно свързване на мобилни устройства, а по-високите версии идват и с аудиосистема от Bose.
МИНУС СА ЗАДНИТЕ СЕДАЛКИ, които са удобни, но с толкова малки прозорци, че могат да ви докарат клаустрофобия. Скосеният покрив ги прави неособено привлекателни за високи пътници. Багажникът побира 300 литра - съвсем прилично за сегмента, но далеч от рекордите.
НЕОСОБЕНО СТАРАТЕЛНО ПАЗЕНАТА ТАЙНА на тази кола е, че тя вече се прави не в Индия, а в завода на Renault във Флен. Противно на логиката обаче, Micra не е просто Clio с леко променен фасон. В почти всички важни отношения двете коли са съвсем различни.
NISSAN ВИ ДАВА ИЗБОР от три двигателя. Базовият е еднолитров атмосферен бензин със 71 коня, който е жив и пъргав горе-долу като паметника на Съветската армия.
За любителите на дизела е добре познатият 1.5 dCi, който се ползва за всичко от Dacia и Suzuki до Infiniti и Mercedes.
Ние обаче тестваме малкия турбобензин с обем 900 кубически сантиметра. 90-те му коня може и да ви се сторят малко, но всъщност са предостатъчни за тази доста лека кола, а и ще ви намалят чувствително данъка. Моторчето разполага със 150 нютонметра въртящ момент и изпреварването не е никакъв проблем.
Спирачките работят много добре, а към тях вървят и две електронни системи, които деликатно прилагат спирачно усилиие върху отделните колела
за да добавят устойчивост в завой и да поддържат купето хоризонтално, без накланяния.
MICRA СТОИ ДОБРЕ НА ПЪТЯ, но по стара японска традиция воланът и педалите са толкова подсилени електронно, че в началото ще ви се стори направо нервна.
Трябват час-два привикване, преди да се отпуснете.
Това е първият знак от Nissan към младите майки да стоят настрана. Вторият е цената - тя вече далеч не е за хора, принудени да купуват Памперси два пъти седмично.
Micra започва от 22 700 лева, но с анемичния базов мотор. Турбото тръгва от 24 000, с включени климатик и аудиосистема, но за добре оборудвана машина като нашата вече гони 37 хиляди. Още едно доказателство, че красивото никога не е и евтино.