IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

„Умира” ли задното предаване?

Новите технологии в автомобилостроенето изравняват възможностите

„Умира” ли задното предаване?

Времето лети бързо, но навярно мнозина си спомнят, че още през 90-те години автомобилите с предно предаване се считаха за по-перспективни. Управляемостта им като цяло също беше на по-добро ниво от на тези със задвижване към задната ос. Дори американските модели с големи размери преминаваха масово към предно предаване. Но въпреки това класическото задно предаване дори 30 години по-късно оцелява и си остава предпочитано от някои марки. Защо е така?

„Умира” ли задното предаване?

От историческа гледна точка схемата с предно предаване побеждава останалите, защото е най-разпространена. Не само леки автомобили, но дори и товарни машини разчитат на тази схема. Останалите варианти заемат далеч по-малки ниши от пазара.
Всъщност задното предаване е крайно нелогично – моторът е отпред, а задвижването отзад. Защо трябва да се предава мощността от единия край на машината до другия? Това налага направата на големи и тежки детайли, които повишават теглото на автомобила и затрудняват управлението му. Каква е логиката на подобно схема?

Малко история


През 70-те и 80-те години на миналия век задно предаване е заклеймено като „неудобно” и „опасно”. Недостатъците му са много. Кардановият вал и скоростната кутия отнемат много от мястото в салона, повишават центъра на тежестта и налагат направата на повече място за двигателя. Задният мост намалява размерите на багажника и не позволява поставянето на резервоара зад седалките. Освен това мястото на резервоара в задната част на колата крие и друга опасност – при удар той губи своята херметизация.

„Умира” ли задното предаване?

Надлъжното поставяне на двигателя на свой ред не позволява ефективното използване на мястото под капака. И най-важното – управляемостта на автомобила в този случай е доста по-лоша, а и по-трудна, особено за по-неопитните шофьори.

Все пак тази схема има и плюсове. Сред тях е възможността за поставяне на по-големи двигатели, както и на по-големите автоматични трансмисии. Освен това тя позволява използването на по-прости системи за охлаждане, тъй като вентилаторите се задвижват директно от двигателя. При задно предаване обезшумяването на салона е по-добро, а и безопасността (при челен удар) е на по-високо ниво заради по-големите размери на предната част.

Въпреки това предното предаване постепенно взима превес, при това във всички класове. Първоначално то превзема колите от марките класове, после от средните и накрая стига дори до бизнес-класа. Така в края на 90-те години задното предаване започва да се счита за странен каприз от страна на немските и английските премиум-марки. Самите те от време на време изненадват публиката с някой концептуален модел със задвижване към предната ос.

„Умира” ли задното предаване?

В същото време всички недостъци на предното предаване са решени успешно още през 80-те години. То се появява при модели с редови 6-цилиндрови мотори и дори при V8 двигатели с автоматична скоростна кутия. При това без да се губят основните параметри на автомобилите – по-големи габарити и сравнително по-ниска цена на производство. Постепенно обаче нещата отново се променят и предното предаване изчезва от големите премиум-модели в бизнес-класа. Стига се дори дотам, че BMW се опитва да възроди задното предаване в автомобил от така наречения „Голф-клас” (BMW 1-Series).

Модно, но не и практично


Факторите за подобен под на събитията са няколко. Според едни експерти, проблемите са чисто технически и предно предаване не става за големите автомобили. Други са на мнение, че германското лоби просто взима връх и всичко е въпрос на имидж – решено е, че големите луксозни модели трябва да бъдат със задно предаване и това е.

А предното задвижване не става по-лошо. Дори напротив – върху неговата основа се появяват системи за задвижване на четирите колела, които решават и малкото недостатъци. Самото автомобилостроене започва да се променя с големи темпове, като все по-важна роля вече играят огромни брой системи за безопасност и асистенти на водача. Те решават успешно всички проблеми с активната безопасност, която при колите с предно е на по-ниско ниво.

Има и друг важен момент – самото производство на автомобилите се променя и става напълно автоматизирано. Вече не представлява никакво сложност идеалното монтиране на двигател и трансмисия в автомобил със задно предаване. Проблемите с габаритите на салона, на багажника и резервоара също са решени успешно още през 90-те години. Независимото многоточково окачване, по-сложните форми на резервоара, компактните карданови валове и скоростни кутии позволяват пренасянето на центъра на тежестта максимално ниско.

„Умира” ли задното предаване?

Така нещата постепенно се изравняват от гледна точка на производството и технологии. И нещата вече опират до имидж. Например, дори най-малкият и евтин автомобил с предно предаване предлага кожен салон, климатик, електрически пакет и навигация. Всичко това повишава комфорта на возещите се в него. Това означава, че моделът от бизнес-клас трябва да бъде на по-високо ниво, тоест да се откроява. При това не само като оборудване, но и технически.

Практичните и обикновени решения в случая не вършат работа. Клиентът трябва да бъде спечелен с нещо различно – наример с хидропневматично окачане, хибридно задвижване или забележителен дизайн. Гамата от двигатели трябва да се разшири, като задължително трябва автомобилът да има и спортни качества и най-вече отлична управляемост. Важно е още шумът в салона да е по-малко, а двигателят да звучи по-добре. И не на последно място – моделът да разполага с възможно най-добрата активна и пасивна безопасност. Отговорът на всичко това се оказва именно колата със задно предаване.

„Умира” ли задното предаване?

При нея големият и мощен мотор може да се постави надлъжно, като има място и за цялото допълнително оборуване. Във всички случаи автомобилът ще бъде доста тежък, така че допълнителни 20-ина килограма заради кардановия вал и задния мост вече не са толкова важни. Самият силов агрегат е добре капсулован, което означава по-малко шум в салона. А по-големите зони на деформация в предната част повишават безопасността на шофьора и пътниците.


Допълнителните системи за настройки на кормилното управление също играят важна роля в случая. Самите колела вече са „разтоварени” от тягата, така че за реализиране на по-висока мощност няма нужда от система за задвижване на четирите колела. И най-важното – всичко вече е измислено, така че трябва само да се постави, като това решава проблема със себестойността на автомобила. Тя се покачва с използването на по-скъпи материали, но там нещата отново вече опират до имидж.


Впрочем, пазарът в САЩ е доказателство за това, че задното задвижване и мощният мотор не означават непремонно висока цена. През 80-те години американците бяха принудени да се откажа от своите класически коли и започнаха да пресмятат какъв е разходът на гориво. Сега това е забравено и за местните производители е по-важно масовото производство и унификацията на платформите, а не това дали предното предаване е по-удобно или по-евтино от задното.


„Умира” ли задното предаване?

Изисквания за имидж и технологиите явно подсказват, че класическото задвижване – това към задната ос, ще оцелее до края на автомобилостроенето в сегашния му вид. Едва ли ще се стигне до ситуация, в която премиум-производителите ще бъдат принудени за затегнат коланите и да намалят разходите. В същото време обаче е ясно и друго – в класовете, където практичността е по-важна от имиджа, то няма никакви шансове.


Снимки: Производителите

0 от 500
  • #17
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Цеко ( преди 6 години )
    невероятно посредствена статия, доста разтягане на локуми;
  • #16
    9 rate up comment 10 rate down comment
    Истината е .. ( преди 6 години )
    в 4Х4! Nissan GT-R, Porsche turbo, turbo S,Lamborghini, Ferrari FF, новите AMG и М и т.н.
  • #15
    17 rate up comment 21 rate down comment
    Друг анонимен ( преди 6 години )
    Задното е умрело по дефолт! Радост само за дърти пубиритети с 20 годишни бенвета.
  • #14
    6 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    За хора с пари задно,за останалите,мечти или 20 годишни БМВ-та.
  • #13
    8 rate up comment 27 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Задното да се забрани със закон!
  • #12
    25 rate up comment 1 rate down comment
    187 ( преди 6 години )
    мда... пропуснали сте основната причина - при ускорение тежестта отива в задницата и предните колела губят сцепление... ферари, ламбо и т.н. що не правят коли с предно предаване? състезателните серии защо не са с предно?
  • #11
    28 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Най-важната управляема характеристика на задното предаване е, че освобождава предните завиващи колела от въртящия момент на двигателя. Създава опасност от oversteer, но при днешните тракшън-контроли и системи за стабилност рискът е намален. Преди да стигне лимита си, една кола със задно е много по-лесно управляема именно заради тази "лекота" в завиването на предните колела.
  • #10
    28 rate up comment 1 rate down comment
    JDM_Mercedes ( преди 6 години )
    Тънак дървен волан, големи кожени седалки на пружини, няма ел. стъкла и други излишни ел. глупости, три ***, карбураторен биг блок под предния капак който като работи и тресе цялото купе и задно предаване с твърд мост ! Кара се като кораб, звучи като трактор и като взимаш завоите се държиш за волана, за да не се пързаляш по холовата гарнитува вътре ! Като натиснеш *** на газта, в резервоара става... бензиновъртеж, ама кефа цена няма !
  • #9
    22 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Над 200 коня на предната ос означава ужасен torque steer, с който при хот-хечове от сорта на Меган РС и Фокус СТ се борят по електронен път както в диференциала, така и в кормилната уредба. Подкарайте кола с предно и 200 коня отпреди 25 години като Rover 220 Coupe Turbo, да видите как с повече газ ще се пребиете на първия завой.
  • #8
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Боксер пред задния мост, ръчни скорости и задвижване на задните колела. Под предния капак втори багажник. Това е истината