През зимните месеци много шофьори остават колата си да работи на празен ход, за да се справят със студа. Двигателите харчат допълнително гориво и вредят повече на екологичната обстановка. Съответно се налага и по-скорошна смяна на маслото. Всичко това обаче е по-малкият проблем в случая. По-големият е, че моторите изхабяват своя ресурс.
Поводите за тревоги и опасения се дължат на непрекъснатото увеличаване на броя на малолитражните турбомотори, използвани от съвременните автомобили. Техният живот става все по-малък, а подобни действия – като работата на празен ход, съвсем скоро ще се превърнат в лукс за собствениците. Износването на двигателите е съпроводено и от други проблеми.
На първо място, при работата на ниски оборони в двигателя се понижава налягането на маслото и съответно се затруднява неговата циркулация. Ако двигателят остане в такъв режим повече от 10 минути, в горивните камери на цилиндрите постъпват ограничено количество смес, която дори не успява да изгори напълно. Това съответно повишава натоварването на агрегата.
По време на продължително стоене в задръстване, понякога в автомобила се усеща мирис на неизгорял бензин, който се опитва да „излезе” заедно с изгорелите газове. Затова и продължителната работа на двигателя на празен ход може да увреди, при това фатално, катализатора на автомобила.
Освен това, честата работа на мотора на ниски или празни обороти повишава вероятността за образуване на сажди по свещите. Нагарът сериозно влошава тяхната работа и съответно води до по-висок разход на гориво и до намаляване на мощността.
Снимки: grist.org