IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво наистина се случи във Volkswagen?

Нова книга хвърля светлина върху най-значимата като последствия измама в автомобилния свят

Какво наистина се случи във Volkswagen?

Няколкостотин реда софтуерен код - нищожно малко на фона на количеството програмиране, нужно за създаването на един съвременен автомобил - са на път да предизвикат най-голямата промяна в транспорта, откакто двигателят с вътрешно горене замени коня.

Какво наистина се случи във Volkswagen?

ТЪКМО ОТ ТОЗИ СОФТУЕР, създаден да мами тестовете за азотни оксиди в Америка, започна Дизелгейт - най-големият скандал в автомобилната индустрия от десетилетия насам. Само за две години той преобърна нагласите по цял свят. Страни като Великобритания и Франция се готвят да забранят не само дизелите, но и изобщо двигателите с вътрешно горене. Китай обяви курс към електрификация. Дори Volkswagen - компанията, предизвикала скандала - изцяло смени посоката и работи върху гама от 25 електрически модела.

НО КАК ИЗОБЩО СЕ СТИГНА до този скандал? Американският журналист Джак Юинг се опитва да даде част от отговорите в новоиздадената си книга "Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Scandal" (изд. на Bantam Press). И макар нерядко да изпада в американоцентризъм (примерно с твърдението, че тестовете за емисии в САЩ са много по-строги от европейските - очевидно не съвсем вярно в страна, в която най-продаваният модел е гигантски пикап с петлитров V8 мотор), Юинг успява да улови някои от особеностите в развитието на VW като компания, довели до съзнателната измама.

Какво наистина се случи във Volkswagen?
Централата на VW във Волфсбург - град, в който животът се върти изцяло около автомобилния концерн

ЖУРНАЛИСТЪТ ОТ THE NEW YORK TIMES започва още от корените на германския гигант - с повелята на Адолф Хитлер да бъде създаден "народен автомобил" (volks-wagen). Решението компанията да бъде базирана в дълбоката провинция, в създадения за самата нея град Волфсбург, допринася тя да остане изолирана от външни влияния и да развие, както казва Юинг, силен "щабквартирен манталитет".

ДРУГ ФАКТОР, КОЙТО ОТЛИЧАВА VW от останалите гиганти на германското автомобилостроене, е изключително силното влияние на синдикатите. Предложено от германското правителство през 60-те в замяна на съгласието за пускане на компанията на борсата, това влияние остава и до днес. В добавка и местните власти - правителството на провинция Долна Саксония - се намесват осезаемо във вземането на решения със своя 20-процентов дял от капитала. Това на практика не дава почти никакъв шанс на външните акционери да влияят върху компанията, и в продължение на десетилетия прави шефовете й почти неуязвими.

Юинг дава за пример Фердинанд Пиех, внука на основателя Фердинанд Порше, който стана изпълнителен директор през 1993 - в доста труден момент за VW. За да върне концерна към печалбата, Пиех създаде възможности за заобикаляне на правилата, твърди Юинг. Само за година новият шеф, осигурил си подкрепата на разтревожените синдикати, подмени почти целия управителен съвет.

Какво наистина се случи във Volkswagen?
За да извади VW от финансовото блато през 90-те, Фердинанд Пиех създаде култура, позволяваща да се заобикалят правилата, твърди Юинг. Снимка: Audi

СЛЕД ТОВА НА МЯСТОТО НА ПИЕХ дойдоха подбрани от него наследници - първо Бернд Пишетсридер, а после и Мартин Винтеркорн, който бе обсебен от мисълта да направи VW най-голямата автомобилна компания в света. За целта германците трябваше да покорят американския пазар, запазен дотогава за конкурентите GM и Toyota. А за да отговорят германските дизели на строгите щатски тестове за азотни оксиди, инженерите на VW решиха да си послужат с измама.

И самият Юинг обаче се затруднява да посочи конкретните виновници за скандала. Капсулованата, изолирана корпоративна култура във VW все още пази големите мениджъри. Макар те да имат репутацията за маниакално внимание към детайла, от VW твърдят, че софтуерната измама е била замислена и изпълнена на ниско и средно управленско ниво, без знанието на борда. Самият Пиех твърди обратното, но доказателства все още не са се появили.

Какво наистина се случи във Volkswagen?
Възможно ли е човек като Винтеркорн, прочут с фанатичното внимание към детайла и склонността си към микромениджмънт, да не е знаел за Дизелгейт?

ВЪПРЕКИ МНОГОМИЛИАРДНИТЕ ГЛОБИ
и компенсации, наложени на концерна в САЩ, VW засега се справя добре с последиците от Дизелгейт. Но нещата не са приключили. Тепърва предстоят съдебни искове от частни лица и организации на клиенти - и отсам, и оттатък океана. Първият служител на VW вече бе осъден на затвор в САЩ заради участието си в схемата. В Германия властите водят разследване срещу други 40 служители, начело с настоящия главен изпълнителен директор Матиас Мюлер. Нищо чудно, както отбелязва The Economist, скоро Юинг да има материал и за продължение.
 

Тагове: volkswagen i.d.
0 от 500
  • #15
    7 rate up comment 4 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 6 години )
    аз все още вярвам, че цялата тази афера беше отмъщението на Пиех срещу Винтеркорн...няколко месеца преди да гръмне аферата, Винтеркорн успя да изхвърли Пиех от борда и управлението на VW...в последствие, след като аферата се разрастна, Винтеркорн беше принуден да подаде оставка...
  • #14
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Дошка, приложи клип!Нека всички видим пушещите нови дизели!
  • #13
    9 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Форумният ВАГон пак вижда конспирация срещу любимите му измамници. Американските чиновници искали да унищожат Фолк с Ваген. Мале, мале колко си зле ВАГи! Първо убеждаваше, че било лъжа. После, като се доказа започна да споменаваш, че някой нарочно го е направил, после, че имало конспирация и завършваш с чиновниците, че искали да ги унищожат. Ти изобщо в ред ли си с главата?!В цял свят се доказа кои са най-големите мошеници и всички ги знаят само ти продължаваш на мотика да се правиш.Всъщност си!
  • #12
    10 rate up comment 10 rate down comment
    do: до Анонимен ( преди 6 години )
    Ходи на офталмолог щом не виждаш черен дим от новите и най-вече от ТДИ-тата. Всеко ден го виждал, а форумната ВАГ-онетка, която е фен на нафтовите печки не виждала. Аре сега! Знаем, че караш най-здравата и най-бързата, и най-икономичната и най-непушещата ВАГ-талига.Викаш те за спорта ВАГ лъжеха за изгорелите газове нали, а не че не си пушат.
  • #11
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ами то и все едно сравняваш газова лампа с лед крушка? Това значи ли, че лед крушката е нормално да харчи примерно 200 вата вместо написаните 20 ?Кой изобщо говори за старите дизели? тук говорим за дизелови двигатели, развивани от немците и ВАГ, като технология и лъжите им, че това е чиста технология на задвижване, което виждаме, че са пълни глупости, както ви говорихме поне 10 човека още преди 5 години.А иначе да евала на ФИАТ, че вкараха команрейла, като приложима технология, че иначе ...
  • #10
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Дааа, развитие белязано с измами. Това е Фолксваген.
  • #9
    10 rate up comment 6 rate down comment
    до Анонимен ( преди 6 години )
    На очите си ли да вярвам или на теб?При старите дизели излиза черен облак от дим, при новите не - факт!Умишлено съм гледал нови TDI-та на VW и Audi, същата работа, новото си е ново!
  • #8
    8 rate up comment 12 rate down comment
    и на пук ( преди 6 години )
    на х'американските дтржавни чиновници,които имаха конкретната задача да унищожат Групата,тя излиза от скандала още по-силна и категорично първа автомобилна сила в света!
  • #7
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Те и новите нафтови печки бълват сажди. Не случайно е налице дизелгейт. Ако не бълваха нямаше да го има този скандал. А ако не ми вярваш стой зад някоя дизелова печка по кръстовищата и гледай ауспиха как ще изпуши. Особено, ако е ваг това е просто зъдължително. Има го и при френските и най-вече при рендетата, както и при бмв и мб но по малко но пак си димят.
  • #6
    10 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Карам автомобил, произведен през 2014 година, който покрива ЕВРО6, но не в това е въпроса!Не може стари дизели от всякакви марки да бълват сажди из София, а да обвиняваме новите автомобили, че видите ли само те превишавали нормите!