Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Какво наистина се случи във Volkswagen?

Нова книга хвърля светлина върху най-значимата като последствия измама в автомобилния свят

Какво наистина се случи във Volkswagen?

Няколкостотин реда софтуерен код - нищожно малко на фона на количеството програмиране, нужно за създаването на един съвременен автомобил - са на път да предизвикат най-голямата промяна в транспорта, откакто двигателят с вътрешно горене замени коня.

Какво наистина се случи във Volkswagen?

ТЪКМО ОТ ТОЗИ СОФТУЕР, създаден да мами тестовете за азотни оксиди в Америка, започна Дизелгейт - най-големият скандал в автомобилната индустрия от десетилетия насам. Само за две години той преобърна нагласите по цял свят. Страни като Великобритания и Франция се готвят да забранят не само дизелите, но и изобщо двигателите с вътрешно горене. Китай обяви курс към електрификация. Дори Volkswagen - компанията, предизвикала скандала - изцяло смени посоката и работи върху гама от 25 електрически модела.

НО КАК ИЗОБЩО СЕ СТИГНА до този скандал? Американският журналист Джак Юинг се опитва да даде част от отговорите в новоиздадената си книга "Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Scandal" (изд. на Bantam Press). И макар нерядко да изпада в американоцентризъм (примерно с твърдението, че тестовете за емисии в САЩ са много по-строги от европейските - очевидно не съвсем вярно в страна, в която най-продаваният модел е гигантски пикап с петлитров V8 мотор), Юинг успява да улови някои от особеностите в развитието на VW като компания, довели до съзнателната измама.

Какво наистина се случи във Volkswagen?
Централата на VW във Волфсбург - град, в който животът се върти изцяло около автомобилния концерн

ЖУРНАЛИСТЪТ ОТ THE NEW YORK TIMES започва още от корените на германския гигант - с повелята на Адолф Хитлер да бъде създаден "народен автомобил" (volks-wagen). Решението компанията да бъде базирана в дълбоката провинция, в създадения за самата нея град Волфсбург, допринася тя да остане изолирана от външни влияния и да развие, както казва Юинг, силен "щабквартирен манталитет".

ДРУГ ФАКТОР, КОЙТО ОТЛИЧАВА VW от останалите гиганти на германското автомобилостроене, е изключително силното влияние на синдикатите. Предложено от германското правителство през 60-те в замяна на съгласието за пускане на компанията на борсата, това влияние остава и до днес. В добавка и местните власти - правителството на провинция Долна Саксония - се намесват осезаемо във вземането на решения със своя 20-процентов дял от капитала. Това на практика не дава почти никакъв шанс на външните акционери да влияят върху компанията, и в продължение на десетилетия прави шефовете й почти неуязвими.

Юинг дава за пример Фердинанд Пиех, внука на основателя Фердинанд Порше, който стана изпълнителен директор през 1993 - в доста труден момент за VW. За да върне концерна към печалбата, Пиех създаде възможности за заобикаляне на правилата, твърди Юинг. Само за година новият шеф, осигурил си подкрепата на разтревожените синдикати, подмени почти целия управителен съвет.

Какво наистина се случи във Volkswagen?
За да извади VW от финансовото блато през 90-те, Фердинанд Пиех създаде култура, позволяваща да се заобикалят правилата, твърди Юинг. Снимка: Audi

СЛЕД ТОВА НА МЯСТОТО НА ПИЕХ дойдоха подбрани от него наследници - първо Бернд Пишетсридер, а после и Мартин Винтеркорн, който бе обсебен от мисълта да направи VW най-голямата автомобилна компания в света. За целта германците трябваше да покорят американския пазар, запазен дотогава за конкурентите GM и Toyota. А за да отговорят германските дизели на строгите щатски тестове за азотни оксиди, инженерите на VW решиха да си послужат с измама.

И самият Юинг обаче се затруднява да посочи конкретните виновници за скандала. Капсулованата, изолирана корпоративна култура във VW все още пази големите мениджъри. Макар те да имат репутацията за маниакално внимание към детайла, от VW твърдят, че софтуерната измама е била замислена и изпълнена на ниско и средно управленско ниво, без знанието на борда. Самият Пиех твърди обратното, но доказателства все още не са се появили.

Какво наистина се случи във Volkswagen?
Възможно ли е човек като Винтеркорн, прочут с фанатичното внимание към детайла и склонността си към микромениджмънт, да не е знаел за Дизелгейт?

ВЪПРЕКИ МНОГОМИЛИАРДНИТЕ ГЛОБИ
и компенсации, наложени на концерна в САЩ, VW засега се справя добре с последиците от Дизелгейт. Но нещата не са приключили. Тепърва предстоят съдебни искове от частни лица и организации на клиенти - и отсам, и оттатък океана. Първият служител на VW вече бе осъден на затвор в САЩ заради участието си в схемата. В Германия властите водят разследване срещу други 40 служители, начело с настоящия главен изпълнителен директор Матиас Мюлер. Нищо чудно, както отбелязва The Economist, скоро Юинг да има материал и за продължение.
 

Тагове: volkswagen i.d.
0 от 500
  • #26
    0 rate up comment 1 rate down comment
    О-йе ( преди 1 година )
    Велика империя!!!
  • #25
    2 rate up comment 0 rate down comment
    бъчваря ( преди 1 година )
    Е...тук най-голямата измама е изтърбушения катализатор на дизелов автомобил отпреди 10 до 20 години. Тия дни не минава ден, дето да не си затворя херметически вентилацията на купето, задето карам зад някоя нафтова печка. Щяло да стане революция . Не и в България. Поне не и близките 30 години, докато моргите не покорят и последните нафтови печки от Германия и Италия.
  • #24
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 година )
    "..излиза от скандала още по-силна и категорично първа автомобилна сила в света!" Не се пънете, вагонетки, ВАГ никога досега не е била най-големия производител, още повече пък категрично - това им беше поредната лъжа. Поредната от многото.
  • #23
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 година )
    "твърдението, че тестовете за емисии в САЩ са много по-строги от европейските - очевидно не съвсем вярно в страна, в която най-продаваният модел е гигантски пикап с петлитров V8 мотор" Колкото и да не ви се вярва, абсолютен факт е че петлитров V8 мотор има много по-ниски вредни емисии от 1.5 литров дизел. При това с един обикновен 3-степенен катализатор срещу филтър за твърди частици, селективен катализатор, допълнителен разход на урея и измамничеки софтуер.
  • #22
    3 rate up comment 1 rate down comment
    шопландия ( преди 1 година )
    Направо да се сложи един congestion charge в София както е в Лондон, и който иска да си кара колата 20 кинта такса... и трафика и въздуха ще са в пъти по добре, а който много държи да се вози без да плаща congestion charge, да си вземе Електромобил
  • #21
    7 rate up comment 4 rate down comment
    бай Хой ( преди 1 година )
    Както и досега Фаувето ощи млоого гудини ши ибе сичкото жълти с дръпнати очички и тесните птички!
  • #20
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Тези са създадени с измама от фашистите и никога не са спиряли с измамите. Дори първата им и най-продавана кола бръмбъра е открадната от Татра. Смятайте за каква история и за какъв имидж говорим! Полудържавна перачница и фабрикя за лъжи и илюзии. Туморът на автоиндустрията, който дърпа всички назад. Само си спомнете помпа дюзата! Трябваше да ги накарат, за да е спрат. Сега пак трябва да ги накарат, за да спрат нафтовите печки. Те доброволно май само парите ви вземат и нищо друго не правят.
  • #19
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    ЗАКРИВАЙ!
  • #18
    5 rate up comment 3 rate down comment
    До Сега тролът ( преди 1 година )
    Хаха смешко. Кога ще порастнеш?
  • #17
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Сега ( преди 1 година )
    За ужас на американчетата и дръпнантите VW е по-силен отвсякога!