Големият шеф на Renault Карлос Гон е уверен, че хората няма да се откажат от това да притежават автомобили, въпреки сериозното настъпление на услуги за споделяне на коли и Uber. Продажбите на автомобили в световен мащаб продължават да растат, а алтернативните форми на мобилност продължават да оказват минимално влияние върху този растеж показва статистиката.
„Много хора мислят, че тези форми на споделяне на автомобилите ще заменят притежаването на кола, но това не е така. Новите форми са само добавка към съществуващия модел – обясни Гон на конференцията The Year Ahead, организирана от телевизия Bloomberg в Ню Йорк. – Традиционният бизнес за производство и продажба на автомобили ще продължи да се развива. Търсенето на нови коли на развитите пазари като САЩ, Европа и Япония се стабилизира, но продажбите на нови коли имат сериозен потенциал за развитие на пазари като Китай и Индия.”
Продажбите на нови автомобили в световен мащаб се оценяват на 2 трилиона долара годишно и много анализатори са на мнение, че този бизнес ще усети ефектите от развитието на услугите за споделяне на автомобили, които се очаква да получат силен тласък с появата на автономните коли.
„Ръстът на пазарите, както и притежанието на автомобили от отделните клиенти, ще се запазят, тъй като хората държат да имат собствен начин за придвижване”, допълни Гон.
В същото време, един от шефовете на Uber – Джеф Холдън, заяви, че индивидуалната собственост на колите ще отмре, тъй като е неефективна.
„Даже много неефективна – допълни Холдън пред телевизия Bloomberg. – Отделният собственик ползва колата си едва 4% от времето, докато при споделяне на автомобила, той може да прекарва в движение 80 или 90% от времето.
„Когато се стигне до такова натоварване на колата, то цените започват сериозно да падат. Защо човек ще иска да притежава собствен автомобил в такъв случай? Само като хоби.”
Снимка: Bloomberg