fallback

Атмосферен двигател или турбомотор – кой е по-надежден?

Тенденцията за преминаване към малки, но мощни агрегати излиза скъпо на собствениците на автомобили

Автомобилните производител масово преминават от атмосферни двигатели с вътрешно горене към агрегати с турбо, като обясняват този ход с борбата за екология и икономия на гориво. Дали обаче това е добре за собствениците на автомобили?          Настъплението на бензиновите турбомотори продължава вече повече от 10 години. На пръв поглед тяхното предимство е сериозно – ако в началото на века от 1 литър работен обем на двигателя производителят е успявал да измъкне 60-70 к.с., то сега благодарение на турбокомпресорите мощността скача до 150 к.с. Звучи чудесно, но не е точно така.

Турбомоторът е по-сложен като конструкция, а освен това неговите основни компоненти (особено при двигателите с по-малък обем – 1,0-1,5 литра) работят при много по-тежки условия отколкото при аналогичния атмосферен двигател. А това означава най-вече едно – ресурсът на тези агрегати е много по-малък.          Един атмосферен мотор може да изкара без проблеми стотици хиляди километри пробег, като това се дължи на неговата много по-проста конструкция, както и на това, че не е толкова придричив към качеството на използваните горива и масла. Лошият бензин, например, ще накара атмосферният двигател да се „закашля”, но този с турбо почти сигурно отива на ремонт, при това доста скъп. А като стана дума за поправка, при атмосферният агрегат тя също е по-евтина.

Като минус на турбомотора може да бъде отчетена и „турбодупката”. Тоест на ниски обороти той не може да поеме, тъй като турбината все още не вкарва в цилиндрите достатъчно въздух, нужен за повишаване на мощността. Често се случва малкият като обем двигател да се мъчи, тъй като не може да се справи с теглото на автомобила, а това също се отразява както на неговия ресурс, така и на разхода на гориво. Колата не върви, шофьорът дава газ докрай – за каква икономия на гориво може да говорим в подобен случай?      

       В интерес на истината, производителите на турбомотори се борят с този проблем, като едно от решенията е добавяне на втора турбина. Тя обикновено е с електрическо захранване и се включва именно при ниски обороти, като целта е избягване на „турбодупката”. Това обаче допълнително усложнява конструкцията на двигателя и го прави не само по-ненадежден, но и по-скъп.

Простият атмосферен агрегат няма подобен проблем. Ето един пример – 1,6-литровият MPI двигател на Volkswagen предлага същите 105 к.с., с които разполага и 1,2-литровият TSI. „Икономията” на 0,4 литра работен обем струва горе-долу толкова, колкото да се намали ресурса на двигателя до изтичането на заводската му гаранция.

fallback
  • #34
    Доко ( преди 3 години )
    Кой *** пише тия глупости , турбото е чудесно нещо,гледайте турбомотори ,с до 80 коня литрова мощност ,пък нека чака някой да се скапе преди 300х км ,при грамотна експлотация
  • #33
    Maine ( преди 3 години )
    До хората, които твърдят, че турбо двигателите вървят по-добре от ниски обороти спрямо атмосферни със същата мощност. Представете си 2.0 140 коня атмосферен и 1.6 турбо със същите коне на изкачване със пълна кола, по път със остри завои, къде просто няма как да минеш със повече от 25 км/ч на втора. Айде в тоя случай да видим колко върви 1.6 турбо спрямо 2.0. Инженерите правят какви ли не иновации за да отстранят турбо дупката, но видиш за нас тя не съществува.
  • #32
    анонимен ( преди 3 години )
    До 21 - Ами ти си го казал - не те кефи да реве! За теб колата е комфортно средство за придвижване от точка А до точка БАко случайно искаш да се забавляваш - е за това са атмосферките, особено високооборотните каква звукова симфония вадят в сравнение с скопения звук на турбомотора.
  • #31
    анонимен ( преди 5 години )
    Според мен атмосверния е по-добър! Карам 6.3 W12 Ауди с 8 степенна автоматична кутия и поема и нагоре и надолу без проблем! Интересното е че харчи 12-13 на магистрала и до 15-16 в града!(Ако не тръгваш на всеки светофар с мръс,на газ, разбира се!)
  • #30
    kuval ( преди 7 години )
    Удоволствието от шофирането върви с възрастта на щофьора. Вече съм на почти 65 години и перфектният мотор за мен в момента е този с атмосферно пълнене,3.7 литра и 310 коня, с автоматична 6-степенна кутия. Всичко което ми трябва, за да е пълно удоволствието го има-плавност при потегляне, ускорение при ситуации, безшумност на возията, никакви вибрации и сътресения при работата на двигателя и много приемлив разход на гориво(предвид пенсията и семейния ми бюджет) от около 11 литра/100 км.(ср.разход)
  • #29
    Денис Симеонов ( преди 7 години )
    В такъв случай ламборгини авентадор, астън мартин и много други няма да ти доставят удоволствие щом са атмосфера така ли ?
  • #28
    ТТ ( преди 7 години )
    Аз, мда - ако сравняваш, кофти случаите на N/A (а.к.а. "тримата мускетари"/"синдрома VW" - идеята е една: една кутия за всички мотори).. vs. добре събран турбо-мотор (малко лаг + правилните предавки) - впечатленията са д/г такива. :)Щото, от гл.т. кво караме - мойте впечатления са точно обратните (пък!)- малолитражно старовремско N/A (1.3-1.6) -без знач. дали е френски/японски/корейски ръжделник - много по-добра динамика vs. нова немска *** в рейнджа 1.6-1.9 ТД; - колите са с подобни HP/kg.
  • #27
    рветеер ( преди 7 години )
    Кола без турбо е като жена без ц_и_ц_и, върши работа ама не доставя удоволствие.
  • #26
    zoom in ( преди 7 години )
    До анонимните колеги по-долу, които си мислят, че карам 15-годишен кадет - не пичове. Точно MAZDA MX-5 2.0 2016-та е колата, както някои се досетиха. Ако не вярвате правил съм й ревю точно в този сайт, щото си мисля, че на някой ще му е интересно :)И нарочно не писах марки и модели, щото се почва точно ей тва всеки път...
  • #25
    Mazda MX6 GT ( преди 7 години )
    Еми аз пък да кажа, че качвайки се на 2.2 12V Турбо бензин, който на предно наистина не можеше да хване пътя до трета и всички се насираха като изведнъж дръпне на 3000 оборота, си мислех че съм хванал Онзи за брадата. Да, ама не! Както викаше големия Петко Бочаров. Второто поколение 2.5 24V атмосферен шестак, дето се развърта до 8000 оборота с нечовешки звук и със система за резонансно пълнене VRIS e 100 пъти по-приятен за каране от 4 цилиндровата ярмомелка и поема от 50 на 5-та и то на баир!
fallback
Последни