IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко всъщност струва да карате електрически автомобил? (II част)

Карането само на ток може да бъде до 7 пъти по-евтино, отколкото на дизел - но при определени условия

В първата част на тази статия ви показахме как в последните три години електромобилите станаха далеч по-достъпна и разумна алтернатива на конвенционалните автомобили. Сега нека видим точно колко ще ви струва ежедневната им експлоатация.
  
   
Колко всъщност струва да карате електрически автомобил? (II част)
  
  
ПО-НИСЪК РАЗХОД. Повечето хора не си дават сметка, че и при електрическите модели има същите разлики в разхода, каквито и при бензиновите. Има икономични електромобили, има и разхищаващи енергията електромобили. Според европейските тестове например IONIQ Electric има средна консумация 11.5 киловатчаса за 100 км, докато най-слабата Tesla Model S не пада под 20 киловатчаса. Измерванията на американската агенция EPA, които са може би по-близки до реалния живот, сочат 13.9 квтч в градски цикъл за IONIQ (най-ниският показател от всички тествани електромобили), срещу 20.7 квтч за Tesla Model S 60D. Това е друга особеност на електрическото задвижване - движението в града е всъщност по-икономично от извънградското каране, докато при двигателите с вътрешно горене е точно обратното.

КОЛКО СТРУВА ЗАРЕЖДАНЕТО? Преди всичко нека направим задължителната уговорка, че на този етап електромобилите си остават изгодно предложение само за онези хора, които имат възможност да ги зареждат у дома (тоест имат гараж или двор) или докато работят (гараж в офиса или близка зарядна станция).
В основата на бизнес модела на електромобилите е да бъдат зареждани в домовете, и то нощем, когато потреблението на електроенергия е най-ниско и тя е най-евтина.

ЦЕНИТЕ НА ТОКА. Колко точно ще ви струва шофирането, зависи от цената на електричеството в съответното населено място. Ако вземем за образец новия Hyundai IONIQ Electric и приемем, че разходът му е около 14 квтч за 100 км в реалния живот (вместо 11.5, колкото е по каталог), това означава, че при сегашните ставки на CEZ в София тези сто километра ще ви струват по-малко от два лева, ако зареждате по нощната тарифа. С дизелов автомобил 100 километра в градски цикъл ще ви излязат около 14 лева при сегашните цени на горивото.
Разбира се, при зареждането на батериите има и загуби, тоест 14 киловатчаса, за които ще платите на енергопреносното дружество, не са непременно 14 киловатчаса в батерията на електромобила ви. Но тези загуби са пренебрежимо малки.
  
  
Колко всъщност струва да карате електрически автомобил? (II част)
Домашното стенно зарядно от Hyundai съкращава времето за зареждане на батерията до четири часа и половина
   
  
ЗАРЕЖДАНЕ НАВЪН. Ако нямате гараж и се налага да разчитате на външните зарядни станции, сметката е доста по-различна.
Батерия като тази на IONIQ се зарежда изцяло за около 12 часа, ако е включена в обикновен контакт. Домашните Wallbox зарядни, както и по-бавните улични зарядни станции, смъкват времето до около 4 часа и половина. Станциите за бързо зареждане с прав ток могат да се справят само за 30 минути (23 минути при 100-киловатчасовите) - което значи, че спокойно можете да отидете до Созопол или до Халкидики само с една пауза за кафе.

САМО ЧЕ ТЕЗИ СТАНЦИИ не са никак евтини. В България тарифите са доста разнородни - на минута престой, на киловатчас или и двете. Средната цена е около 0.46-0.50 стотинки на киловат, и 5 стотинки на минута при най-бързите станции. Така 30-те минути за попълване на батерията при пътуване до морето (станции има в Пловдив и Благоевград) могат да ви излязат между 12 и 20 лева, и ще ви дадат в замяна около 180 километра пробег. Това е вече съвсем съизмеримо с разхода на дизелов автомобил. Но идеята е, че с електромобила прибягвате до бързите зарядни само на дълъг път, или при извънредна нужда.


В следващата статия от поредицата е-motion: Къде и колко са зарядните станции в България, и как точно се ползват.