Чиновниците в ЕС непрекъснато въвеждат нови екологични стандарти, чиято цел е да се борят с нивата на вредните емисии, отделяни от автомобилните двигатели. За подобни мерки настояват и многобройните екологични организации, които твърдят, че това е начинът за запазване на здравето на хората.
Има обаче още една част от автомобилната индустрия, която замърсява и съответно уврежда здравето, но остава в страни от всички предприемани мерки. Това са производители на гуми, чиито продукти са не по-малко опасни от двигателите с вътрешно горене. Поне това твърдят учените.
Експерти от групата TUV Nord обявиха резултатите от свое изследване, според което най-съвременните двигатели с вътрешно горене с понижената си топлинна ефективност и ниските нива на CO2 вредят на екологията много повече от тези, които са били използвани преди години.
Изследвани са 1,0-литровия EcoBoost на Ford, 1,2-литровият Energy TCe на Renault и 1,6 -литровия GDI, производство на Hyundai. Оказва се, че тези „екологични” агрегати произвеждат в хиляди пъти повече дребни сажди от техните предшественици. И тези сажди са не по-малко опасни за хората и за околната среда, отколкото въглеродният двуокис, отделян от двигателите с вътрешно горене.
Звучи парадоксално, но е факт и причината в това са именно гумите. Изследването е доказало, че на шосе с умерен трафик във всеки кубически метър въздух присъстват от 3800 до 6900 парчето от гуми. Близо 60% от тях са с размер под 10 микрона, тоест съвсем лесно проникват в белите дробове на човека и предизвикват сериозни заболявания, в това число и рак.
Експертите посочват и проучване на свои американски колеги, според което смъртността от при работниците в заводите, произвеждащи автомобини гуми, е 2,5 пъти по-висока от средната за населението. От заболявания на белите дробове и дихателните пътища сериозно са застрашени и професионалните шофьори, при които смъртността е дори по-висока.
За по-ярка илюстрация на това какво дишат жителите на големите градове, се привеждат следвине цифри. Средностатистическият автомобили за целия си срок на ползване превръща в прах и фин аерозол между 1,4 и 1,9 кг. автомобилна гума. За камионите показателят е много по-сериозен – между 12,7 и 17,7 кг.
Всичко това обаче явно не вълнува политиците и еколозите, които се занимават с големите автомобини компании и двигателите на техните автомобили. А производителите на гуми, неизвестно защо, остават встрани.