IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобилите постепенно влизат в задънена улица

Повечето държави нямат възможност да преминат към превозни средства на ток

Електромобилите постепенно влизат в задънена улица

Преди 15 години перспективите за масово използване на електромобили изглеждаха съмнителни, но сега колите на ток са нещо напълно реално, въпреки че са подходящи най-вече да използване в града. И макар, че тенденцията за преминаване на електрическа тяга обхваща все повече държави, то проблемите пред тях изглежда ще ги вкарат в задънена улица, поне на този етап.

Електромобилите постепенно влизат в задънена улица

Работата е там, че при сегашното развитие на науката, промишлеността и технологиите, използването на електромобили създава повече проблеми, отколкото решава такива. Ако САЩ се откажат напълно от използването на автомобили с бензинови или дизелови двигатели, то изработваното от страната електричество просто няма да стигне за зареждане на всички коли на ток. Изчисленията сочат, че за една нощ ще могат да се заредят около 79% от всички превозни средства с електромотори. При това стандартната процедура по зареждане отнема около 8 часа, което ще доведе до допълнително неудобство.

В момента около 60% от енергията в света идва от "мръсни" ресурси - нефт, въглища и газ. За да се увеличат обемите на електроенергия, трябва да се увеличи и броят на елекростанциите, а това означава, че локалното замърсяване около тях също ще нарасне. Не бива да се забравя също, че рециклирането на старите акумулатори също ще погълне електрическа енергия, при това в огромни количества. Което означава, че предприятията, занимаваща се с подобна дейност, също ще замърсят въздуха, при това доста.

Електромобилите постепенно влизат в задънена улица

Друг проблем са големите товарни камиони, които към момента просто не могат да се откажат от дизеловите си двигатели, защото съществуващите електрически агрегати нямат достатъчно мощност. Освен това самите електромобили са не само по-скъпи от тези с двигатели с вътрешно горене, но имат по-малък пробег с едно зареждане и изискват специална инфраструктура. А това отказва сериозно влияние върху решението на клиентите при покупка на автомобила.

Напълно нов отрасъл е и ремонтът на електромобили, което също затруднява избора им от страна на потребителя, независимо от стимулите, предлагани в различните държави. Факт е, че най-големите концерни смело се хвърлят в тази посока, но и те самите не са напълно готови за това. Производителите със сигурност ще страдат, защото трябвада се откажат от една готова схема - производство, продажба и поддръжка на бензинови (дизелови) коли и да се насочат към друга - производство, продажба и поддръжка на електромобили.

Всичко това изглежда като авантюра, но тя се подкрепя от все повече цели държави. Пионер в тази област е Холандия, където партията GroenLinks, която е с екологична насоченост, обеща отказ от бензиновите и дизеловите двигатели, ако дойде на власт. При това шансовете на движението да спечели са доста високи, така че преминаването към електромобили в страната вероятно ще стане факт. Още повече, че Холандия няма собствено производство на автомобили, но пък разполага с огромен опит в създаването на алтернативна енергия.  Какво обаче ще се случи с камионите, които преминават транзитно през страната - няма да ги пускат? Трудно е да се повярва.

Електромобилите постепенно влизат в задънена улица

Своята готовност да преминат на електричество обявиха Норвегия и Дания, които също не произвеждат автомобили, но пък активно развиват алтернативните източиници на енергия. Като цяло страните от Скандинавия, а също така Австрия и Белгия винаги са били сред лидерите при налагането на електрически иновации, така че за тях промяната няма да бъде особен проблем. В тези държави първата стъпка ще бъде направена още през 2020 г., когато в някои от големите европейски градове ще бъде въведена забрана за използване на дизелови автомобили.

Очаква се популярността на електромобилите (относително, разбира се) да скочи след около 15-20 години, когато тяхната цена, както и разходите по зареждането и ремонта им ще бъдат сходни с тези на бензиновите и дизеловите коли. Такива са предвижданията и на Европейската комисия, която е изпълнителен орган на Европейския съюз. Тя също обяви, че към момента залагането на електромобили е грешка, тъй като все още няма инфраструктура за тях, а и цената им е доста по-висока.

Как стоят нещата в България? Според последни сведения, зарядните станции у нас са около 80 на брой, което на практика прави използването на електромобили извън София и някои други големи градове невъзможно. Проблем е и пробегът им - при някои модели той достига до 300 км, което означава, че трудно може да стигнеш до морето, например.

Електромобилите постепенно влизат в задънена улица

В същото време оборудването за създаването на зарядна станция е доста скъпо и е съмнително, че някой би инвестирал в подобно нещо. Една бензинова колонка ще се изплати доста по-бързо, особено ако е на подходящо място. На всичко отгоре, по-голяма част от българите не могат да си позволят нов автомобил с бензинов или дизелов двигател, камо ли електромобил, чиято цена е в пъти по-висока.

(По материали от чуждестранни печат)

0 от 500
  • #11
    12 rate up comment 9 rate down comment
    ощипан ( преди 7 години )
    Колкото повече електричките завземат пазара на допотопните автомобили в ДВГ, толкова повече ще четем подобни платени статии!Не, че успях да е прочета до край! Толкова много лъжи на едно място не бях срещал скоро.Стигнах до онези 79%, които в САЩ можели да си ги заредят всички и спрях. Няма просто подобно малоумие. 100% от хората ли ще са с електрички, и 100% ли ще ги зареждат през нощта и то всяка? Това дори теоретически няма как да стане! Обаче петролното лоби смята, че ще стане...
  • #10
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Елчо ( преди 7 години )
    Изброените от Метаха камиони са с дизел-електрическо зареждне. Естествено, че и електромобилите замърсяват, но косвено. Само че степента на това замърсяване намалява с увеличаване дела на възобновяемите енергийни източници. Този процес започна преди да се заговори за електромобили. Според мен електрификацията ще е доста неравномерна по света. В някои развити страни електричките ще преобладават след десетина години, но в държавите от третия свят ДВГ може би ще доминира дори и след 50 години.
  • #9
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Do metaxa ( преди 7 години )
    Писахме ти долу и пак бързаш да се изложиш,но явно няма с какво да мислиш.The diesel engine is coupled to a Siemens-Liebherr AC electric drive systemСигурно няма да можеш да си го преведеш.
  • #8
    17 rate up comment 2 rate down comment
    Елчо ( преди 7 години )
    Ясно е, че статията цели да провокира. Процесът на електрификация ще продължи още поне 15-20 години. Не е трудно да се предвиди, че батериите ще продължат да поевтиняват, а оттам и цената на електромобилите. Липса на мощност? Няма такова нещо. Пробегът дори и днес вече не е проблем. Проблем са малкото зарядни станции и бавното зареждне. Това ще се подобри постепенно, естествено първо в развитите страни. Може би хибридите ще изиграят по-важна роля отколкото предполагаме...
  • #7
    15 rate up comment 5 rate down comment
    младен ( преди 7 години )
    Да не споменавам че във почти всички кариери най-тежките и мощни машини са на ел. двигател, било то камиони, кранове машини за копаене и т.н.
  • #6
    13 rate up comment 4 rate down comment
    младен ( преди 7 години )
    "...както и разходите по зареждането и ремонта им ще бъдат сходни с тези на бензиновите и дизеловите коли.""... не могат да се откажат от дизеловите си двигатели, защото съществуващите електрически агрегати нямат достатъчно мощност"Абе, комедия, вие осъзнавате ли какво пишете???
  • #5
    8 rate up comment 5 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 7 години )
    none, какво мислиш за колите на водород!? аз смятам, че победител ще е технологията, даваща най-бързо време за зареждане!
  • #4
    17 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Ако САЩ се откажат напълно от използването на автомобили с бензинови или дизелови двигатели, то изработваното от страната електричество просто няма да стигне за зареждане на всички коли на ток. Изчисленията сочат, че за една нощ ще могат да се заредят около 79% от всички превозни средства с електромотори", но не всички до един ще си хабят батерия всеки ден като изминават 500-600км.Такова нещо няма да се случи и след 30 години, а дотогава може и да не сме на електромобили.
  • #3
    16 rate up comment 10 rate down comment
    Този ( преди 7 години )
    "Товарните камиони не могат да се откажат от дизела, защото съществуващите електрически агрегати нямат достатъчно мощност" така ли, а защо суперкамионите по над 400 тона използват именно елетромотори и дизел за генератор???Само като прочетох "изискват специална инфраструктура" спрях да чета тази пресилена статия. Всеки контакт е зарядно!!!А бензиностанциите не са ли много по скъпа инфраструктура?13% от произвежданата ел енергия заминава в мини за горива,транспорт и рафиниране на горива.
  • #2
    28 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Какви тези глупости? Не е възможно за едно денонощие всички коли в сащ да станат електрически. Това е процес който ще продължи години и ел. Инфраструктура ще се развива с увеличението на броя на ел. Колите.