Решението на Великобритания да забрани дизеловите и бензиновите двигатели в крайна сметка ще доведе до повече вредни емисии в атмосферата, предупреждава норвежката компания Statkraft, която оперира водни и вятърни електроцентрали на Острова.
Масовото преминаване към електромобили, което британското правителство се надява да наложи, ще постави под голям натиск местната енергетика, обяснява пред Bloomberg Карстен Попинга, старши вицепрезидент на Statkraft. Великобритания няма свръхпроизводство на енергия като Германия например и ще й се наложи да строи нови мощности, за да покрие нарастващите нужди. По данни на Bloomberg New Energy до 2040 година ще са нужни 52 тераватчаса допълнителни мощности, или с 16% над наличните в момента.
Според Попинга най-вероятното решение ще е да се изграят газови електростанции с т. нар. "отворен цикъл" на производство. Те са по-гъвкави и могат да неутрализират риска от срив на електропреносната мрежа от зареждането на електромобили в пиковите часове. Проблемът е, че при тях отпадната топлина не се рециклира, поради което емисиите им на парникови газове са чувствително по-високи от тези на конвенционалните ТЕЦ с комбиниран цикъл.
Станциите с отворен цикъл превръщат около 33% от използвания като гориво газ в електричество, докато при комбинираните мощности този показател е 60%. Заради това британското законодателство позволява те да работят максимум по около три месеца в годината.
"Навлизането на електромобилите ще е предизвикателство за стабилността на електрическата мрежа", смята и Йоханес Ветцел, анализатор в Wood Mackenzie. "За да продължи да работи тя, ще са необходими големи инвестиции в гъвкаво енергопроизводство, съхранение на електричество и в оптимизация на самата мрежа", казва Ветцел, цитиран от AN Europe.