IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Излиза ли математиката – тестваме обновеното Renault Zoe

Френският компактен хечбек обещава пробег от 300 км в реални условия

Компактният хечбек Renault Zoe е най-успешния модел на все още развиващия се пазар на електромобили в Европа. До момента от хечбека са продадени над 50 000 бройки, а клиентите вече могат да си поръчат и обновената му версия. Тя е оборудвана с нова, по-мощна батерия и предлага пробег от 400 км според цикъла NDEC, което е близо 2 пъти повече от досега.

Излиза ли математиката – тестваме обновеното Renault Zoe

Реално обаче километрите, които може да измине са около 300, признават и от компанията-производител. А ние се опитахме да проверим дали е изгодно да имаш такъв автомобил, още повече в България, където ползваш далеч по-малко предимства от тези на купувачите на електрически коли в Европа. Да не говорим, че при 80 000 зарядни станции на Стария континент, тези у нас са едва 30 и са разположени само в големите градове.

ВСЪЩНОСТ ZOE СИ Е ГРАДСКИ АВТОМОБИЛ, така че ако живеете в София, Пловдив, Варна или Бургас нещата не изглеждат толкова плашещи. Паркирате безплатно в синя и зелена зона, ползвате тук-там някоя безплатна зарядна станция и като цяло нещата се получават. Автомобилът има опция, благодарение на която за един час може да зареди енергия, нужна за пробег от 120 км. За повечето хора той е предостатъчен - изчислено е, че средностатистическият европеец изминава 60 км дневно с автомобила си.

Излиза ли математиката – тестваме обновеното Renault Zoe

Дотук нещата звучат ако не чудесно, то поне оптимистично. Вече стана ясно, че новата батерия е два пъти по-голяма от досегашната – 41 кВт/ч срещу 22 кВ/ч досега. Тя е разработена с помощта на компанията LG Chem, като въпреки нарасналия си капацитет запазва досегашните си размери и тегло. Това е постигнато благодарение на оптимизиране на плътността на клетките, а не на добавяне на нови.

БАТЕРИЯТА СЕ КОНТРОЛИРА ОТ ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА, която оптимизира разхода на енергия. Нейното най-голяма достойнство е, че поддържа температурата на акумулатора на постоянно ниво, което на практика предотвратява загубата на енергия при студено или много топло време. И това съответно прави Zoe по-икономично.

Излиза ли математиката – тестваме обновеното Renault Zoe

Какво обаче се случва, когато тръгнеш на път. Нашият маршрут включва  15-20 км градско пътуване, последвани от 30-километров маршрут в околностите на София, като той е изпълнен със завои. В автомобила сме трима души, като срещаме първият проблем – отзад за по-висок човек си е неудобно. И то не е заради липсата на пространство, а заради формата и твърдостта седалките, които правят пътуването не особено приятно.

ВОЗИЯТА НА ZOE СЪЩО НЯМА МНОГО ОБЩО с познатите автомобили с такава форма и размери. Батериите тежат над 300 кг. и са монтирани на пода на колата, като идеята е снижаване на центъра на тежеста. Самият автомобил е доста висок и при влизане в завой се усеща накланяне. Спирането също е по-рязко и някак си по-тежко, тъй като акумулаторите си оказват влияние. Виж, стартът е съвсем друга работа – даваш газ и колата направо излита (или поне така ти се струва, защото реално ускорението от 0 до 100 км/ч отнема цели 13,2 секунди). До 50 км обаче карате колите около вас да ви гледат задницата.

Излиза ли математиката – тестваме обновеното Renault Zoe

По-важното в случая е колко енергия реално харчи този електромобил? При тръгване на път екранът ни показва, че имаме пробег за 278 км. Маршрутът ни води до язовир „Искър” – с много завои и изкачване нагоре, което съответно увеличава разхода до 21,2 кВт/ч. На връщане се спускаме и достигаме 17,6 кВт/ч, които падат още след навлизането ни в града. В крайна сметка сме изминали 100 км при среден разход около 19 кВт/ч, което по груби сметки на предлаганата у нас електрическа енергия излиза около 4 лв.

ТУК ЗАПОЧВАМЕ ДА СМЯТАМЕ – ако 100 км ни излиза 4 лв., електромобилът е доста по-изгоден от дизелов или бензинов модел. При тях за същото разстояние ще трябва да се платят около 10 лв. (мининум при разход 5 л/100 км). Обслужването също излиза по-евтино, защото избягвате повече харчове, които правите за стандартен автомобил. При Zoe имате смяна на антифриз на 120 000 км и на спирачна течност – веднъж на 4 години. Ако се вярва на хората в Renault, отговарящи за поддръжката, сериозни дефекти не се забелязват дори след 3-4 години употреба. Гаранцията на батерията е 8 години, което е напълно достатъчно, тъй като най-вероятно след този срок ще сте се разделили с колата.

Излиза ли математиката – тестваме обновеното Renault Zoe

Стигаме и до цената – 63 900 лв. за автомобил с малки размери, който все още можете да използвате предимно в града. Тази сума вероятно ще разколебае мнозина, още повече, че в България не ползвате облекчения, ако си купите такава кола. В съседна Румъния, например, субсидията за нея може да прескочи 10 000 евро. Тук обаче си плащате като поп наравно с останалите, което си е безумие, откъдето и да го погледнеш.

В КРАЙНА СМЕТКА ZOE СИ ОСТАВА ЕДНА ДОБРА АЛТЕРНАТИВА за втори автомобил в семейството. Подходящ е за състоятелни хора с бизнес в града, които ще го карат в такива условия. При тях математиката сигурно ще излезе. Останалите ще трябва да почакаме, при това доста време, защото в България електромобилът все още минава за нещо екзотично. Нищо, че в Европа след 20-ина години ще стане основно превозно средство.

Излиза ли математиката – тестваме обновеното Renault Zoe

Снимки: Automedia.bg, Re

Тагове: renault zoe
0 от 500
  • #10
    18 rate up comment 6 rate down comment
    истината ( преди 6 години )
    В Китай вече има ел коли за 6 000 евро. Преди няколко години искаха да строят завод за ел коли и ел бусове в БГ, но простата Тиква не им позволи. Явно тогава Меркел му е скръцнала със зъби, че китайските коли не отговарят на "ВИСОКИТЕ" европейски изисквания и за това не трябва да се допуска тяхното производство в ЕС. За това *** ще търкаля дизели още 100 години и ще вика че от дизела по-убаво нема
  • #9
    21 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Относно това че няма пари Българина не е оправдание. Като няма пари къде се е юрнало куцо кьораво и сакато да кара кола и то голяма и луксозна. На 50% може би и повече от хората които живеят в родния си град кола на практика не им трябва и дори и им е по-евтино да вземат рентакар за 2-те седмици почивка на морето.
  • #8
    24 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Под всяка статия за електромобил виждам критика че трябва да има пробег поне 500 км тоест за българина е достатъчно да стигне до морето. А за германец или французин дали е достатъчно. Там разстоянията са в пъти по големи. Освен това с изключение на Тесла всички други електрички са градски коли и на тях 100 км им е напълно достатъчно. Проблема е във времето за зареждане не в пробега
  • #7
    21 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    С една дума: ограниченото му ползване (живота на батериите) и високата първоначална цена го правят все още твърде неизгоден за човек с нормални за БГ доходи.Цената му трябва да е най-много 40к лв., за да започне да се продава.
  • #6
    9 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Разходите за поддръжка и зареждане са нищожни, но все още са доста малко перо в сравнение с покупната цена. Математиката за мен е следната:63 900 лв. и можем да го ползваме 8 години. Това значи, че удоволствието да сме ЕКО, да не плащаме за гориво и синя зона ни излиза по около 8000 лв. на година.Стандартен автомобил с тази първоначална цена (да кажем някой SUV 4x4) след 8 години ще струва поне 15 000 лв. и ще може да се продаде й да си върнем част от парите.Докато Zoe ще е за нови скъпи батерии
  • #5
    22 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Просто хората нямат пари! Бедна държава сме!
  • #4
    12 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Тук никой не говори за основен автомобил. Рендето дори и да беше с ДВГ пак не става за основна кола, а какво остава с такъв пробег. Основен минус е бавното зареждане обаче. Как така 1 час не ми е ясно? Всички останали електрички имат бърз заряд за 20-30 мин. на 80% от батерията, а тук имаме за 1 час 100 км. на книга, а реално сигурно около 70 км. Все пак за градско и околоградско е ок. колата. И до морето можеш да отидеш, но да плануваш пполовин ден престой в Ст.Загора примерно.
  • #3
    27 rate up comment 4 rate down comment
    Никола ( преди 6 години )
    За да стане основен автомобил трябва реално да изминава 500км. или поне да има бързо зареждане за не повече от 15-20мин. -едно кафе време .
  • #2
    28 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Мyшмурока с ТеДеИ-то е станал рано и веднага е цъкнал минусче на първото мнение. Вместо да се засрами и малко да помисли защо сме толкова изостанали се е хванал за нафтовата печка, като удавник за сламка.Тези, които ни управляват са същата стока. В цял свят има субсидии за електромобили и хибриди, само в банановата ни република се стимулират доказано вредните и опасни дизели. Нямам думи просто...
  • #1
    49 rate up comment 7 rate down comment
    ех ( преди 6 години )
    Където има цивилизация има и електромобили !Но тук в света на *** не може да имаш нищо различно от дизелов коптор купен от татуиран консултант-продавач.В София въздуха е отровен,но на никой не му дреме.Нали има кинти за скара и бира.