Компактният хечбек Renault Zoe е най-успешния модел на все още развиващия се пазар на електромобили в Европа. До момента от хечбека са продадени над 50 000 бройки, а клиентите вече могат да си поръчат и обновената му версия. Тя е оборудвана с нова, по-мощна батерия и предлага пробег от 400 км според цикъла NDEC, което е близо 2 пъти повече от досега.
Реално обаче километрите, които може да измине са около 300, признават и от компанията-производител. А ние се опитахме да проверим дали е изгодно да имаш такъв автомобил, още повече в България, където ползваш далеч по-малко предимства от тези на купувачите на електрически коли в Европа. Да не говорим, че при 80 000 зарядни станции на Стария континент, тези у нас са едва 30 и са разположени само в големите градове.
ВСЪЩНОСТ ZOE СИ Е ГРАДСКИ АВТОМОБИЛ, така че ако живеете в София, Пловдив, Варна или Бургас нещата не изглеждат толкова плашещи. Паркирате безплатно в синя и зелена зона, ползвате тук-там някоя безплатна зарядна станция и като цяло нещата се получават. Автомобилът има опция, благодарение на която за един час може да зареди енергия, нужна за пробег от 120 км. За повечето хора той е предостатъчен - изчислено е, че средностатистическият европеец изминава 60 км дневно с автомобила си.
Дотук нещата звучат ако не чудесно, то поне оптимистично. Вече стана ясно, че новата батерия е два пъти по-голяма от досегашната – 41 кВт/ч срещу 22 кВ/ч досега. Тя е разработена с помощта на компанията LG Chem, като въпреки нарасналия си капацитет запазва досегашните си размери и тегло. Това е постигнато благодарение на оптимизиране на плътността на клетките, а не на добавяне на нови.
БАТЕРИЯТА СЕ КОНТРОЛИРА ОТ ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА, която оптимизира разхода на енергия. Нейното най-голяма достойнство е, че поддържа температурата на акумулатора на постоянно ниво, което на практика предотвратява загубата на енергия при студено или много топло време. И това съответно прави Zoe по-икономично.
Какво обаче се случва, когато тръгнеш на път. Нашият маршрут включва 15-20 км градско пътуване, последвани от 30-километров маршрут в околностите на София, като той е изпълнен със завои. В автомобила сме трима души, като срещаме първият проблем – отзад за по-висок човек си е неудобно. И то не е заради липсата на пространство, а заради формата и твърдостта седалките, които правят пътуването не особено приятно.
ВОЗИЯТА НА ZOE СЪЩО НЯМА МНОГО ОБЩО с познатите автомобили с такава форма и размери. Батериите тежат над 300 кг. и са монтирани на пода на колата, като идеята е снижаване на центъра на тежеста. Самият автомобил е доста висок и при влизане в завой се усеща накланяне. Спирането също е по-рязко и някак си по-тежко, тъй като акумулаторите си оказват влияние. Виж, стартът е съвсем друга работа – даваш газ и колата направо излита (или поне така ти се струва, защото реално ускорението от 0 до 100 км/ч отнема цели 13,2 секунди). До 50 км обаче карате колите около вас да ви гледат задницата.
По-важното в случая е колко енергия реално харчи този електромобил? При тръгване на път екранът ни показва, че имаме пробег за 278 км. Маршрутът ни води до язовир „Искър” – с много завои и изкачване нагоре, което съответно увеличава разхода до 21,2 кВт/ч. На връщане се спускаме и достигаме 17,6 кВт/ч, които падат още след навлизането ни в града. В крайна сметка сме изминали 100 км при среден разход около 19 кВт/ч, което по груби сметки на предлаганата у нас електрическа енергия излиза около 4 лв.
ТУК ЗАПОЧВАМЕ ДА СМЯТАМЕ – ако 100 км ни излиза 4 лв., електромобилът е доста по-изгоден от дизелов или бензинов модел. При тях за същото разстояние ще трябва да се платят около 10 лв. (мининум при разход 5 л/100 км). Обслужването също излиза по-евтино, защото избягвате повече харчове, които правите за стандартен автомобил. При Zoe имате смяна на антифриз на 120 000 км и на спирачна течност – веднъж на 4 години. Ако се вярва на хората в Renault, отговарящи за поддръжката, сериозни дефекти не се забелязват дори след 3-4 години употреба. Гаранцията на батерията е 8 години, което е напълно достатъчно, тъй като най-вероятно след този срок ще сте се разделили с колата.
Стигаме и до цената – 63 900 лв. за автомобил с малки размери, който все още можете да използвате предимно в града. Тази сума вероятно ще разколебае мнозина, още повече, че в България не ползвате облекчения, ако си купите такава кола. В съседна Румъния, например, субсидията за нея може да прескочи 10 000 евро. Тук обаче си плащате като поп наравно с останалите, което си е безумие, откъдето и да го погледнеш.
В КРАЙНА СМЕТКА ZOE СИ ОСТАВА ЕДНА ДОБРА АЛТЕРНАТИВА за втори автомобил в семейството. Подходящ е за състоятелни хора с бизнес в града, които ще го карат в такива условия. При тях математиката сигурно ще излезе. Останалите ще трябва да почакаме, при това доста време, защото в България електромобилът все още минава за нещо екзотично. Нищо, че в Европа след 20-ина години ще стане основно превозно средство.
Снимки: Automedia.bg, Re