fallback

Социалистически герои: Wartburg 353

През 60-те тази простичка машина превъзхожда руските автомобили по почти всички показатели

По време на Студената война, в Източния блок концепцията за автомобилите е безкрайно проста - лесни за поддръжка, евтини за купуване и практични машини, които осигуряват транспорт на средностатистическото работническо семейство. Дизайнът е лукс, цветовете са тривиални, екстри на практика липсват, но именно заради спартанския си характер, някои от тези коли продължават да се движат и до днес. Неотдавна имахме удоволствието да ви разкажем историята на Trabant 601, сега продължаваме с неговия по-голям брат Wartburg 353. Това е отново класика от Източна Германия, която все още може да се види по част от улиците главно на Източна Европа.

  

Какво представлява?

За стандартите на 60-те Wartburg 353 е средноразмерен семеен автомобил, наследник на Wartburg 311. Моделът се е предлагал в няколко версии, сред които седан, комби и дори двуврат пикап. В класическата си седан версия купето е дълго едва 4.22 метра, което го прави по-късо от последното поколение на седана Ford Focus, който днес се счита за компактен автомобил.

     

Къде и кога се е произвеждал?

Производството започва през 1966 във фабриката в Айзенах, Източна Германия. Автомобилът остава върху поточните линии цели 25 години, а последната произвеждана версия е сериозно обновена спрямо оригиналния модел и се казва Wartburg 1.3. Името си моделът дължи на използвания 1.3-литров двигател от Volkswagen Polo. Общото производство надхвърля един милион бройки.

Технически детайли:

Класическият Wartburg 353 се задвижва от 3-цилиндров, 1.0-литров двутактов двигател, монтиран върху предната ос. Агрегатът задвижва предните колела с помощта на 4-скоростна механична трансмисия. В зависимост от използвания карбуратор, мощността варира от 55 до 58 конски сили и от 100 до 106 Нм максимален въртящ момент. Максималната скорост на хартия е 155 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч е 12 секунди.

   

Какво му е специалното?

Wartburg 353 се превръща в мигновен успех в целия Източен Блок, което се дължи на няколко основни причини. На първо място, германската машина е по-добра от повечето еквивалентни руски модели по почти всички параграфи - ускорение, максимална скорост, разход на гориво, управление, спиране и др. На второ място, 353 е изключително лесен за поддръжка, тъй като има доста прост двигател с едва седем движещи се части. И не на последно място, купето предлага място за четирима и техния багаж. На всичко това Wartburg 353 дължи славата си, като най-верните му почитатели често твърдят, че е като да караш кола, но да поддържаш мотоциклет.

    

Разбира се, не всичко е толкова розово. Автомобилът има много негативни черти, като една от най-основните е липсата на шумоизолация, което прави кабината доста шумна. На това се дължи и характерният камбанен звън, когато някоя врата бъде затворена по-силно. В кабината било толкова шумно, че повечето собственици решили да не поръчват радиокасетофон. Друг недостатък било управлението, което страдало от паметно недозавиване, особено на мокра настилка.

С всичко казано по-горе, Wartburg 353 остава автомобил със собствен характер. Някои го наричат Верния Ханс, а сред други групи е популярен като Варела.

  

През 1988 Wartburg 353 e заменен от Wartburg 1.3, който на практика представлява сериозно осъвременена версия на същата кола, разполагаща с 1.3-литров 4-цилиндров четиритактов двигател от Volkswagen Polo.

Последният Wartburg е произведен през април 1991.

 

fallback
  • #29
    автор ( преди 3 месеца )
    Преди години преживях градушка с размер на топки за тени на корт.Киолата Вилво 340 стана на бабуни а до мен имаше паркиран Вартбур на който му нямаше нищо мръсникът!
  • #28
    Jm2 ( преди 11 месеца )
    Фрайлауфът не е екстра, а принудено техническо решение заради невъзможността двутактовият двигател да бъде смазван, ако работи в режим на спирачка. SAAB - западият производител на автомобили с двутактови двигатели също няма къде да ходи без фрайлауф, но накрая успява да се отърве от него като въвежда принудително мазане в отделен кръг.
  • #27
    Иванов ( преди 1 година )
    Изпуснати са няколко основни технически решения-фрайлауф,стоманена рама,задното окачване от две независими полуоски,невероятните горни скоростиВ Мототехника беше най-скъпата нова кола
  • #26
    Петър ( преди 1 година )
    За 12 години само центровки, чукчета, свещи и накладки. След като му направих електронно запалване и центровките спряха. Колко строителни материали е пренесъл!
  • #25
    Шахматиста ( преди 1 година )
    Пушеше, като че се задвижваше с дърва. Вартбург или Трабант все ***.
  • #24
    Българина ( преди 3 години )
    През далечната 1998г си купих един(по случайност, по препоръка от познат) и 7г беше семейната ни кола. За това време - единствено смяна на предна дясна главина - след жесток удар в една дупка - и едно гърне. Само наливаш бензин и масло, караш и пушиш. Спомням си на едно задръстване на входа на Несебър бяхме одимили околността, но тогава еколозите не бяха надигнали още глава.
  • #23
    Анонимен ( преди 3 години )
    Центровка с индикаторен часовник 1 път на година и си беше безотказна пушка. Огромен багажник, широко купе, лесна поддръжка. Продаваше се с диагонални гуми 155/13 които си бяха много тесни. След замяната им с радиални 165/13 нещата чувствително се подобряваха по отношение на устойчивостта . С две думи добър за времето си автомобил.
  • #22
    Yvorix ( преди 3 години )
    В ГДР беше известен не като "Верният", а като "Пръдливият Ханс".
  • #21
    Алекс ( преди 3 години )
    Имах два Вартбурга - едия беше 353, а другия 1000 де лукс.
  • #20
    Иванчо ( преди 3 години )
    Карах комби десетина години.Бях яваджия.Ханса ми след покупката ,основна проверка на всичко.Качествено масло,подмяна с немска електронна система на запалване.До 100000 никакъв проблем с палене.На105х км.почна ха да избиват бубини.Спокойно 140 км.скорост.държеше.Ходих семейно до гдр 6-6.5 л. на 100км.Никакъв проблем с 3 сърфа на тавана и 80-90км/час.Обезшумяване под предният капак вата.Смених 4 гуми на 92000км./штел/Последните 2г. го форсирах с 3бр.преработени МЗ карбуратори и мой ауспух резоранс
fallback
Последни