По време на Студената война, в Източния блок концепцията за автомобилите е безкрайно проста - лесни за поддръжка, евтини за купуване и практични машини, които осигуряват транспорт на средностатистическото работническо семейство. Дизайнът е лукс, цветовете са тривиални, екстри на практика липсват, но именно заради спартанския си характер, някои от тези коли продължават да се движат и до днес. Неотдавна имахме удоволствието да ви разкажем историята на Trabant 601, сега продължаваме с неговия по-голям брат Wartburg 353. Това е отново класика от Източна Германия, която все още може да се види по част от улиците главно на Източна Европа.
Какво представлява?
За стандартите на 60-те Wartburg 353 е средноразмерен семеен автомобил, наследник на Wartburg 311. Моделът се е предлагал в няколко версии, сред които седан, комби и дори двуврат пикап. В класическата си седан версия купето е дълго едва 4.22 метра, което го прави по-късо от последното поколение на седана Ford Focus, който днес се счита за компактен автомобил.
Къде и кога се е произвеждал?
Производството започва през 1966 във фабриката в Айзенах, Източна Германия. Автомобилът остава върху поточните линии цели 25 години, а последната произвеждана версия е сериозно обновена спрямо оригиналния модел и се казва Wartburg 1.3. Името си моделът дължи на използвания 1.3-литров двигател от Volkswagen Polo. Общото производство надхвърля един милион бройки.
Технически детайли:
Класическият Wartburg 353 се задвижва от 3-цилиндров, 1.0-литров двутактов двигател, монтиран върху предната ос. Агрегатът задвижва предните колела с помощта на 4-скоростна механична трансмисия. В зависимост от използвания карбуратор, мощността варира от 55 до 58 конски сили и от 100 до 106 Нм максимален въртящ момент. Максималната скорост на хартия е 155 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч е 12 секунди.
Какво му е специалното?
Wartburg 353 се превръща в мигновен успех в целия Източен Блок, което се дължи на няколко основни причини. На първо място, германската машина е по-добра от повечето еквивалентни руски модели по почти всички параграфи - ускорение, максимална скорост, разход на гориво, управление, спиране и др. На второ място, 353 е изключително лесен за поддръжка, тъй като има доста прост двигател с едва седем движещи се части. И не на последно място, купето предлага място за четирима и техния багаж. На всичко това Wartburg 353 дължи славата си, като най-верните му почитатели често твърдят, че е като да караш кола, но да поддържаш мотоциклет.
Разбира се, не всичко е толкова розово. Автомобилът има много негативни черти, като една от най-основните е липсата на шумоизолация, което прави кабината доста шумна. На това се дължи и характерният камбанен звън, когато някоя врата бъде затворена по-силно. В кабината било толкова шумно, че повечето собственици решили да не поръчват радиокасетофон. Друг недостатък било управлението, което страдало от паметно недозавиване, особено на мокра настилка.
С всичко казано по-горе, Wartburg 353 остава автомобил със собствен характер. Някои го наричат Верния Ханс, а сред други групи е популярен като Варела.
През 1988 Wartburg 353 e заменен от Wartburg 1.3, който на практика представлява сериозно осъвременена версия на същата кола, разполагаща с 1.3-литров 4-цилиндров четиритактов двигател от Volkswagen Polo.
Последният Wartburg е произведен през април 1991.