Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

От бившия най-бърз автомобил на планетата McLaren F1 до поамериканчения Jensen Interceptor

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

След като разкрихме 10-те автомобила, които се считат за гордостта на Франция, сега идва ред на друг паметен отбор. Великобритания е дала на света много впечатляващи коли – от достолепния Bentley Brooklands до екстремния Radical, който дълго време държа рекорда на „Нюрбургринг“. Представяме ви десетте вечни автомобила, които дойдоха от Острова.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Jensen Interceptor

Всичко в тази кола крещи „Америка“ и като дизайн, и като технически решения. Но уви, тя е построена във Великобритания и е последният проект на компанията Jensen, основана от двама братя – Алън и Ричард Дженсън. Най-мощната версия на двувратото купе на Interceptor, който впрочем бил чудесен спортен автомобил за дълги пътешествия, била оборудвана с доста лаком 7.2-литров V8 двигател Chrysler, генериращ 385 к.с.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Това е един от първите спортни автомобили, на който успешно била монтирана система за задвижване на четирите колела (във варианта Interceptor FF). От 1966 до 1976 били произведени три поколение от модела, които се отличавали както технически, така и външно. Била конструирана и версия кабриолет, от която били произведени само 267 бройки.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Aston Martin DB5

Едва ли съществува по-популярна автомобилна кино икона от Aston Martin DB5, който участва в редица филми за Джеймс Бонд. Въпреки това, трябва да се има предвид, че DB5 е доста рядък модел, произвеждан само три години – от 1963 до 1965. Под капакът на този класически Aston няма извънземен V12 двигател, а доста рафиниран 6-цилиндров редови двигател с три двойни карбуратора и мощност 282 к.с.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Първоначално DB5 бил достъпен само във версия с твърд покрив, но впоследствие англичаните лансирали кабриолет, от който били сглобени само 37 екземпляра. Именно заради това обаче, именно вариантът с мек сгъваем покрив е сред най-ценените от колекционерите днес. Като допълнение, външната компания Harold Radford предлагала конверсия на DB5 в shooting brake комби. Само 13 такива машини били произведени, но колкото и различни варианти да има, ясно е само едно – в историята остава класическото DB5 Coupe, което е и любимата кола на Джеймс Бонд.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Austin FX4

Съществуването на един от символите на Лондон и съответно на Великобритания – черното такси, нямаше да е възможно без автомобилът на снимките – Austin FX4. Той се произвежда без сериозни подобрения от 1959 до 1997 и стои в основата на таксиметровия автомобил, който всички символизираме с английската столица. В действителност първите таксита са базирани на модела FX3, но от тях са произведени едва 6500 автомобила, така че истинската легенда е колата на снимките – FX4.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

В техническо отношение този автомобил не представлява нищо особено – първите версии били оборудвани с 2.2-литров дизелов двигател, който останал под капака до края на живота на модела почти без никакви промени. Отличителна особеност на тези автомобили и високият покрив, за да може вътре спокойно да сядат джентълмени с цилиндри.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Rolls-Royce Silver Ghost

Първите си модели компанията Rolls-Royce нарича с простички имена, отговарящи на основните характеристики на двигателя. Това било характерно за почти всички компании по онова време. От 1907 обаче, британците осъзнали важността на маркетинга и решили да сменят политиката си, давайки истински имена на своите коли, а не просто букви и цифри. Един от първите такива автомобили бил Silver Ghost – името отново било вдъхновено от характеристиките на колата – величествената сребърна окраска на купето и невероятно тихия за времето си двигател.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Моделът се произвеждал до 1926 и струвал баснословните за тези години 1000 паунда. В наши дни тези автомобили се продават в най-добрия случай за около 5 милиона долара. И то ако се намери човек, готов да се раздели с колата си. Защо колекционерите я търсят? Защото именно с тази кола започва настоящата история на Rolls-Royce,изпълнена със загадъчност и мистика.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Lotus 7

С тази машина пък започва историята на туристическите състезателни автомобили във Великобритания. Основателят на Lotus – Колин Чапман – се превърнал в един от първите конструктори на спортни автомобили, в чиято глава се зародила смелата идея да се издигне в култ не фактическата мощност, а съотношението между нея и теглото. Именно този подход помага на колите на Lotus да печелят множество победи в любителски и професионални състезания.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Първият Lotus Seven се произвежда от 1957 до 1973 и бързо се превръща в любимец на клиентите на компанията. Всъщност, концепцията на Lotus Seven е жива и до днес, тъй като на пазара все още е неговият модернизиран двойник Caterham. Заради своята проста конструкция, отлична динамика и надеждност, оригиналният Seven е смятан за истинска икона в автомобилния свят.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Jaguar E-Type

През годините името E-Type е замесвано в много романтични истории, голяма част от които са абсолютна истина. Така например, шефът на Ferrari – Енцо Ферари – e нарекъл E-Type “най-красивият автомобил в света“. Първият Jaguar E-Type бил изложен на автомобилния салон в Женева през 1961, като една интересна подробност е, че тази кола е пристигнала на изложението на собствен ход. Тя била докарана от шефът на Jaguar по това време Боб Бери, който пристигнал 20 минути преди официалното откриванае на изложението.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Моделът се сглобява от 1961 до 1975, като за този период на бял свят излизат три поколения. Първите две се задвижват от 6-цилиндров редови двигател, а последната е оборудвана с 5.3-литров V12 двигател. Подобно на D-Type, Е-Type се доказва като много успешен състезателен автомобил, особено неговата олекотена версия, обозначена с красноречивото допълнение Lightweight. От 2014 до 2016 Jaguar произведе още шест класически E-Type Lightweigh автомобила за свои специални клиенти, като оригиналността им беше запазена до възможно най-високи нива.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Austin 7

Много други компании дължат много на този скромен автомобил. Първият спортен автомобил на Lotus е базиран именно на Austin 7. BMW започва бизнеса си с лицензионни версии на същия автомобил (BMW Dixi), а не на последно място Austin 7 се превръща за британците това, което е Ford Model T за американците. Това е автомобилът, който качва Великобритания на колела.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Компактният Austin Seven се предлагал във версия купе, седан и дори кабриолет. Силно опростената конструкция на колата позволявала на инженерите лесно да модифицират купето, без да компрометират платформата. Оригиналната „седмИца“ се продавала от 1922 до 1939. Моделът се предлагал с два скромни 4-цилиндрови двигателя.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Range Rover

Ролята на Land Rover Defender и тази на Range Rover в автомобилната история се припокриват. Все пак британците се гордеят повече с Range Rover, който е смятан за първия луксозен джип на планетата. Той е известен със своите офроуд умения, но и с това, че предлага луксозен интериор, комфортно окачване и революционно за времето си купе – изградено отчасти от алуминий, отчасти от стомана.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Първото поколение на Range Rover се произвежда цели 26 години – от 1970 до 1996. Понастоящем от модела са пуснати на пазара 4 поколения, последното от които е в шоурумите от 2012 насам. Покрай основния модел на Range Rover се появиха и няколко модификации – Sport, Evoque и Velar. Между другото, предсерийният прототип на Range Rover през 1968 се е казвал именно Velar.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

McLaren F1

McLaren F1 е един титаничен суперавтомобил, който раздели света на две части: преди и след. След излизането си на пазара, британският снаряд се превръща в най-бързия сериен автомобил с атмосферен двигател, както и връхната точка на инженерния гений на Гордън Мъри. Това е една истинска автомобилна легенда. През 1998 Анди Уолъс успява да развие максимална скорост от 391 км/ч, което превръща McLaren F1 в най-бързия сериен автомобил в света, а рекорда остава негова собственост чак до 2005.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

За шест години производство били построени общо 106 бройки от автомобила, всяка от които се задвижва от 12-цилиндров V-образен двигател на BMW. В тази кола всичко е интересно, от златното покритие на вътрешната част на капака на двигателя, което инженерите избират заради изключителната топлинна проводимост на ценния метал, до конфигурацията от три седалки в интериора, при която шофьорът стои посредата и малко по-напред от своито спътници.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Austin Mini

Алеик Исигонис решил да създаде компактен градски автомобил, който да бъде евтин и практичен едновременно. Разработкита на инженера, който впоследствие получава благородническата титла “сър”, достигат до прототипа ADO15, който впоследствие се превръща в най-известният британски автомобил - могъщото Mini. Свръхкомпактният четириместен автомобил с предно предаване впечатлява както обикновените хора, така и много известни и влиятелни личности - Мик Джагър, например. Класическото Mini се произвежда без сериозни промени от 1958 до 2000. Автомобилът се сглобява под десетки наименования и марки, но най-известните от тях са Austin Mini и Rover Mini.

10 английски автомобила, които се превърнаха в легенди

Понастоящем на пазара е третото поколение на MINI, като разликата е, че от 2001 марката е собственост на BMW, а името й се изпиства само с големи букви. Освен това, през годините моделите на MINI стават все повече и все по-големи, което мнозина определят като недостатък. Сигурно е само, че някак си германците успяха да запазят чара на четирите букви, което кара все още много хора по целия свят да определят тези коли като едни от малкото на пътя, притежаващи истински характер.