IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Трябва ли да разработваме двигателя?

Модерните двигатели са прецизно конструирани и нямат нужда от подобни грижи, гласят някои теории

Трябва ли да разработваме двигателя?

Почти от самата поява на автомобила съществува един спор в автомобилната общност: трябва ли и как точно да се разработва нов двигател. Само допреди няколко години отговорът на този въпрос щеше да бъде повече от очевиден – „ДА, разбира се“. Само че с надпредването на технологиите, все повече хора твърдят, че процесът по разработването на новите двигатели вече не е нужен. Наистина ли обаче е така?

Трябва ли да разработваме двигателя?

Тъй като дебатът е толкова разгорещен, едва ли има еднозначен отговор. Ако се сдобиете с нова кола, най-вероятно ще се опитате да държите оборотите по-ниско през първите няколко стотин километра, но ако колата е на оперативен лизинг, например, вероятността да я подкарате от самото начало „като крадена“, е повече от голяма.

Инженери от различни сфери твърдят, че и в двата случая на двигателя няма да му се случи нищо лошо, но все пак повечето хора залагат на сигурното и го дават по-кротко в първите седмици от живота на колата. Пък и ако всички тези хора, които твърдят, че новите технологии в индустрията позволяват да игнорираме процеса на разработка, защо производители като BMW съветват клиентите си все пак да щадят мотора, докато той не се „отпусне“.

Така например, в инструкциите за експлоатация на BMW M4 баварците съветват клиентите си да не надвишават 5500 об/мин и 170 км/ч през първите 2000 км пробег. Освен това, пълното натискане на педала на газта, както и рязкото тръгване от място, също трябва да се избягват до изминаването на съответната дистанция, която се счита за достатъчна за разработката на двигателя.

Нещо повече, производителят от Мюнхен съветва собствениците на M4 да внимават дори след като са изминали 2000 км, защото според тях рисковият период за двигателя се простига до 5000 км. В тази връзка шофьорите вече имат „разрешението“ на BMW да надвишават 5500 об/мин, но не и да надхвърлят 220 км/ч за голям период от време. Конкретни инструкции липсват, така че германците реално оставят на клиентите си да преценят какво значи „голям период от време“.

Имайки предвид, че някои производители продължават да препоръчват разработването на двигателя, решихме да опишем как точно се случва то. Започваме с обяснение какво точно представлява „разработването“.

С този неофициален термин наричаме процесът, при който всички движещи се компоненти в двигателя се напасват един с друг в първите часове от съвместната им работа. Най-важно е това за сегментите на буталата, които уплътняват разстоянието между буталото и стената на цилиндъра. За да се постигне оптимално уплътнение, което е особено важно за представянето на колата, както и за коректната работа на двигателя, трябва да мине известно време. И тук идва основният аргумент на хората, отричащи разработката на мотора – те твърдят, че в днешно време детайлите са толкова прецизно изработени, че не е необходимо да се чака, за да сме сигурни, че сегментите са се напаснали с цилиндрите.

Най-общо казано, в миналото, малки метални частици са били откъсвани от стената на цилиндъра и са попадали между нея и буталото, което е повреждало повърхността.За да не се стигне до там, инженерите са оставяли по-големи хлабини, за да могат въпросните дребни стружки да паднат в картера и да бъдат източени с първото масло. Всичко това се е случвало заради по-грубите машини в заводите, като поддръжниците на идеята, че разработката на двигателите е отживелица, се обосновават с това, че в момента фрезите са много по-прецизни и попадането на стружки между буталото и цилиндъра е на практика невъзможно.

Така или иначе, дори сега нещата не са перфектни и най-вероятно никога няма да бъдат. Сегментите трябва да работят при определена температура, за да започнат да изпълняват ролята си качествено, така че двигателят трябва да достигне определена температура, за да бъде натоварен до пълния си капацитет.

Трябва ли да разработваме двигателя?

Модерните двигатели се нуждаят от изминаването на до 1000 км, за да слегнат, докато в миналото това число е било много по-голямо. Без да прекалявате, през това време може просто да не натискате педала на газта до долу, което би било достатъчно, за да се съхрани ресурса на двигателя за по-дълго.

Не я настъпвайте докрай

Следете оборотите и ги дръжте в разумни граници. В зависимост от това дали разработвате бензинов или дизелов двигател „разумните граници“ са различни. Обикновено дизеловите двигатели са по-бавнооборотни от бензиновите , което означава, че ако оборотомерът на бензиновия двигател не бива да надвишава да кажем 3500 об/мин, то при дизеловият агрегат стрелката не трябва да надхвърля 2500 об/мин. Отново трябва да кажем, че при всеки двигател е различно, но най-общо казано горното може да се приеме за норма. Още по-лесно е просто да внимавате стрелката да е някъде около средата между нулата и червената зона на оборотомера.

В същото време не е нужно да „галите“ педала на газта. Използвайте колата нормално, просто внимавайте за оборотите. Когато ускорявате, ускорявайте уверено, без да се страхувате да натиснете педала докрай, стига да не надвишавате критичните обороти на коляновия вал.

Една от целите на разработването на двигателя е да сме сигурни, че сегментите са уплътнили добре разстоянието между буталото и цилиндъра. Именно това уплътнение ще гарантира произвеждането на каталожната мощност на двигателя, както и ще попречи на маслото да попадне в горивната камера. За целта двигателят трябва да се форсира умерено, но и уверено, за да може разширяващите се газове в горивната камера да упражнят сила върху буталата, което пък да избута сегментите навън към стената на буталото.

Старото масло навън, ново масло вътре

Сменете маслото след първите 150-200 км пробег. Както вече стана ясно, разработката на двигателя се прави, за да се намалят хлабините между отделните движещи се компоненти в двигателя, от което се отделят много дребни частици метал, които могат да послужат като абразив, който да повреди маслената помпа или самия двигател. Сменяйки първото масло много скоро след стартирането на експлоатационния период вие ще гарантирате, че въпросните частици не са в двигателя на колата.

Трябва ли да разработваме двигателя?

В идеалния случай трябва да смените маслото след стотина километра, а после отново след като двигателят бъде разработен (1500 – 2000 км). По този начин ще сте 100% сигурни, че маслото е чисто и двигателят е в перфектно здраве.

Колкото и полезни да са тези съвети, както казахме в началото, полемиката по случая продължава. Днешните двигатели обикновено са разработени на стенд още във фабриката, веднага след като са сглобени. Производителите правят това, за да избегнат по-нататъшни проблеми в гаранционния период, които биха им коствали допълнителни разходи.

Ето защо, ако искате да подкарате колата си, без да я жалите още от първата минута, по всичко личи, че няма проблем да го сторите. Ако искате да спите спокойно и все пак да изтърпите периода на разработка, тогава следвайте горните съвети. 

0 от 500
  • #12
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Да, съвременните кошери са много прецизно изработени, за това харчат литър масло на 1000км.Опит с Ауди А4 и Тойота Рав4.В шоурума казват - Ами това е нормално.Викам навремето карах първия Рав4 и не пипаше маслото.Защо така?МЪЛЧАНИЕ.На А6 3.0ТДИ четох една статия как се хвалят, че разхода на масло бил намален.ТРАГЕДИЯ
  • #11
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    И как ти се струва милиони коли да им намерят места в заводите и да ги разработват дни наред на стендове? Няма начин просто. Поне при масовите автомобили няма никакъв шанс да стане. Виж при бутиковите и тези в малки серии може, но и дори при тях едва ли ще тръгнат да се занимават. Има си инструкции и ги спазвай. Толкова!
  • #10
    5 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Какво пречи на производителите да ги разработват в завода на стенд по контролирана процедура и след това клиента да няма грижи за няколко смени на масла и каране като пенсионер?
  • #9
    24 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Има ли *** между...Това със звездичките е думата TPИEНЕ.Направо съм потресен каква цензура може да съществува тук. Дори една съвсем обикновена българска дума TPИEНЕ не може да бъде ползвана.Демокрация и свобода на словото братче. При Бай Тошо дори нямаше чак такива м***л0умщини, както тук.
  • #8
    14 rate up comment 2 rate down comment
    технолога ( преди 6 години )
    Кой какво ви препоръчва в книжките какво пише е все тая. Има ли *** между 2 метални повърхнини ВИНАГИ има някакъв период на напасване или разработване. ВИНАГИ, кой каквото ще да ви казва. Така, че в началото е хубаво да се кара по-кротко. И маслото е добре да се смени поне веднъж преди основната смяна при първото обслужване на колата.Това е, ако сте решили дъго време да е ваше притежание автомобила. Ако смятате бързо да го продавате си карайте както са ви написали в книжката.
  • #7
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Аз пък първите 1000 км не минавам 2500к ...Дизел ли? Ако да съм съгласен, но на бензика няма начин да не ги минеш тези обороти. Хеле пък, ако е някоя малолитражка. Единствен вариант е да караш 8-мак може и да не ги минеш.
  • #6
    18 rate up comment 3 rate down comment
    Subarufan ( преди 6 години )
    Вместо всеки да се парави на специалист, да си отвори книжката с инструкци на производителя и да прочете какво се препоръчва! Subaru WRX 2017 1600 км ограничение на не повече от 4000 оборота/минута, освен в критични ситуации. На 1600 км първи общ преглед и смяна на масло и филтри! Всичко си го пише, за да не се правят съченения на свободна тема. Освен това, ако не следвате препоръките на производителя, може да не ви се признае гаранцията, в случай на по-сериозна повреда, да не дава Господ!
  • #5
    10 rate up comment 4 rate down comment
    fan. ( преди 6 години )
    А дали препоръките на БМВ не са с цел безопасност? Водача да може да свикне с колата и да я опознае, все пак не е 150-180 а 431 или 450 конски сили!!!
  • #4
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Аз пък първите 1000 км не минавам 2500к оборота, 5000 км без дърпане и първа смяна на масло на 10к км. Няма да ги карам вечно, но спазвам предписанията на производителя
  • #3
    37 rate up comment 0 rate down comment
    Облечен фаджия ( преди 6 години )
    Ей затова повечето българи си купуваме кола втора ръка и нямаме такива грижи. ;))