Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Трябва ли да разработваме двигателя?

Модерните двигатели са прецизно конструирани и нямат нужда от подобни грижи, гласят някои теории

Трябва ли да разработваме двигателя?

Почти от самата поява на автомобила съществува един спор в автомобилната общност: трябва ли и как точно да се разработва нов двигател. Само допреди няколко години отговорът на този въпрос щеше да бъде повече от очевиден – „ДА, разбира се“. Само че с надпредването на технологиите, все повече хора твърдят, че процесът по разработването на новите двигатели вече не е нужен. Наистина ли обаче е така?

Трябва ли да разработваме двигателя?

Тъй като дебатът е толкова разгорещен, едва ли има еднозначен отговор. Ако се сдобиете с нова кола, най-вероятно ще се опитате да държите оборотите по-ниско през първите няколко стотин километра, но ако колата е на оперативен лизинг, например, вероятността да я подкарате от самото начало „като крадена“, е повече от голяма.

Инженери от различни сфери твърдят, че и в двата случая на двигателя няма да му се случи нищо лошо, но все пак повечето хора залагат на сигурното и го дават по-кротко в първите седмици от живота на колата. Пък и ако всички тези хора, които твърдят, че новите технологии в индустрията позволяват да игнорираме процеса на разработка, защо производители като BMW съветват клиентите си все пак да щадят мотора, докато той не се „отпусне“.

Така например, в инструкциите за експлоатация на BMW M4 баварците съветват клиентите си да не надвишават 5500 об/мин и 170 км/ч през първите 2000 км пробег. Освен това, пълното натискане на педала на газта, както и рязкото тръгване от място, също трябва да се избягват до изминаването на съответната дистанция, която се счита за достатъчна за разработката на двигателя.

Нещо повече, производителят от Мюнхен съветва собствениците на M4 да внимават дори след като са изминали 2000 км, защото според тях рисковият период за двигателя се простига до 5000 км. В тази връзка шофьорите вече имат „разрешението“ на BMW да надвишават 5500 об/мин, но не и да надхвърлят 220 км/ч за голям период от време. Конкретни инструкции липсват, така че германците реално оставят на клиентите си да преценят какво значи „голям период от време“.

Имайки предвид, че някои производители продължават да препоръчват разработването на двигателя, решихме да опишем как точно се случва то. Започваме с обяснение какво точно представлява „разработването“.

С този неофициален термин наричаме процесът, при който всички движещи се компоненти в двигателя се напасват един с друг в първите часове от съвместната им работа. Най-важно е това за сегментите на буталата, които уплътняват разстоянието между буталото и стената на цилиндъра. За да се постигне оптимално уплътнение, което е особено важно за представянето на колата, както и за коректната работа на двигателя, трябва да мине известно време. И тук идва основният аргумент на хората, отричащи разработката на мотора – те твърдят, че в днешно време детайлите са толкова прецизно изработени, че не е необходимо да се чака, за да сме сигурни, че сегментите са се напаснали с цилиндрите.

Най-общо казано, в миналото, малки метални частици са били откъсвани от стената на цилиндъра и са попадали между нея и буталото, което е повреждало повърхността.За да не се стигне до там, инженерите са оставяли по-големи хлабини, за да могат въпросните дребни стружки да паднат в картера и да бъдат източени с първото масло. Всичко това се е случвало заради по-грубите машини в заводите, като поддръжниците на идеята, че разработката на двигателите е отживелица, се обосновават с това, че в момента фрезите са много по-прецизни и попадането на стружки между буталото и цилиндъра е на практика невъзможно.

Така или иначе, дори сега нещата не са перфектни и най-вероятно никога няма да бъдат. Сегментите трябва да работят при определена температура, за да започнат да изпълняват ролята си качествено, така че двигателят трябва да достигне определена температура, за да бъде натоварен до пълния си капацитет.

Трябва ли да разработваме двигателя?

Модерните двигатели се нуждаят от изминаването на до 1000 км, за да слегнат, докато в миналото това число е било много по-голямо. Без да прекалявате, през това време може просто да не натискате педала на газта до долу, което би било достатъчно, за да се съхрани ресурса на двигателя за по-дълго.

Не я настъпвайте докрай

Следете оборотите и ги дръжте в разумни граници. В зависимост от това дали разработвате бензинов или дизелов двигател „разумните граници“ са различни. Обикновено дизеловите двигатели са по-бавнооборотни от бензиновите , което означава, че ако оборотомерът на бензиновия двигател не бива да надвишава да кажем 3500 об/мин, то при дизеловият агрегат стрелката не трябва да надхвърля 2500 об/мин. Отново трябва да кажем, че при всеки двигател е различно, но най-общо казано горното може да се приеме за норма. Още по-лесно е просто да внимавате стрелката да е някъде около средата между нулата и червената зона на оборотомера.

В същото време не е нужно да „галите“ педала на газта. Използвайте колата нормално, просто внимавайте за оборотите. Когато ускорявате, ускорявайте уверено, без да се страхувате да натиснете педала докрай, стига да не надвишавате критичните обороти на коляновия вал.

Една от целите на разработването на двигателя е да сме сигурни, че сегментите са уплътнили добре разстоянието между буталото и цилиндъра. Именно това уплътнение ще гарантира произвеждането на каталожната мощност на двигателя, както и ще попречи на маслото да попадне в горивната камера. За целта двигателят трябва да се форсира умерено, но и уверено, за да може разширяващите се газове в горивната камера да упражнят сила върху буталата, което пък да избута сегментите навън към стената на буталото.

Старото масло навън, ново масло вътре

Сменете маслото след първите 150-200 км пробег. Както вече стана ясно, разработката на двигателя се прави, за да се намалят хлабините между отделните движещи се компоненти в двигателя, от което се отделят много дребни частици метал, които могат да послужат като абразив, който да повреди маслената помпа или самия двигател. Сменяйки първото масло много скоро след стартирането на експлоатационния период вие ще гарантирате, че въпросните частици не са в двигателя на колата.

Трябва ли да разработваме двигателя?

В идеалния случай трябва да смените маслото след стотина километра, а после отново след като двигателят бъде разработен (1500 – 2000 км). По този начин ще сте 100% сигурни, че маслото е чисто и двигателят е в перфектно здраве.

Колкото и полезни да са тези съвети, както казахме в началото, полемиката по случая продължава. Днешните двигатели обикновено са разработени на стенд още във фабриката, веднага след като са сглобени. Производителите правят това, за да избегнат по-нататъшни проблеми в гаранционния период, които биха им коствали допълнителни разходи.

Ето защо, ако искате да подкарате колата си, без да я жалите още от първата минута, по всичко личи, че няма проблем да го сторите. Ако искате да спите спокойно и все пак да изтърпите периода на разработка, тогава следвайте горните съвети. 

0 от 500
  • #22
    1 rate up comment 0 rate down comment
    GP ( преди 1 година )
    Разработването трябва да се случва постепенно, но е желателно да се избягва превишаване на 50% от работния диапазон на оборотите, същото важи и за отварянето на дросела. Друго важно нещо е никога да не се гаси неразработен двигател преди да е загрял, като под загрял имам предвид не температурата на антифриза, а температурата на маслото, което значи, че с чисто нова кола трябва да забравите за пробези от сорта на 3-5 км или по-малко.
  • #21
    0 rate up comment 0 rate down comment
    RAV 4 2.0D AT ( преди 1 година )
    И аз бях изумен,нова кола харчи масло и то автоматик, предполагам че и стила на каране има много голямо значение - настъпва се, без да се чака работна температура, но не и нещо неразумно. Мисля, че маслото е 0W20, което сигурно допринася. За 10к км се долива около 2-3 литра, вече се проверя редовно нивото. От Toyota казаха да не чакаме лампата за маслото да светне, както стана първия път! В колата винаги има 1л масло купено от дилъра. Официален отговор - било нормално, всички са така?!
  • #20
    0 rate up comment 0 rate down comment
    георги ( преди 1 година )
    Да знаете само как колите се разработват от работниците на пристанищата, когато ги разтоварват от корабите! На никой от тях и през ум няма да му мине да ги кара "внимателно".
  • #19
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    За последния РАВ4 2013 2,0 150к.с А4 1.8Т Б5 и 2.0 TFSI B7
  • #18
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Точно така е. Докато колата не е загряла до работна температура, всяко форсиране и каране на високи обороти е пагубно за двигателя. И загряване не по уредите на колата, които ти дават температура на охлаждащата течност, а загряване на маслото. Значи охлаждащата течност, ако е достигнала работните градуси не вкарвайте веднага оборотите в лютеницата. Покарайте още около 5 мин. докато и маслото достигне работна температура и чак тогава газ до ламарината.
  • #17
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Разработването е ок, ( преди 1 година )
    но по-важно е ДВГ да не се форсира над 3000об/мин, респективно 2000 за дизелите докато не стигне оптималната работна температура.
  • #16
    16 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Най-големия маслояд, който съм имал обаче се нарича Ауди А6 2,5 тди 180 к.с. Не стига, че гореше нафтата все едно е бензинова кола, но и маслото го гореше много жестоко. 1,5-2 л. на 1000 км доливах. На магистрала и повече. София–Бургас при 140 км/ч на круиз контрол и в Бургас доливах 1 л. В багажника винаги си носех масло. Кошмарна кола с още по-кошмарен двигател.
  • #15
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    За коя Тойота Рав4 говориш? За кой точно двигател, че нещо не се сещам някой от тях да има повишен разход на масло! За нова кола ли говорим или за нов внос? За А4 съм съгласен, но до някъде. Имал съм с 1,6 мотора и маслото го гореше много жестоко. Пушеше отзад и доливах на всеки 200-300 км. 1,8Т мотора също ми гореше много масло. С 2.0 двигателя обаче не съм имал никакви проблеми. Много здрав и безпроблемен.Там пък друго дърво имаше.Окачването.Поне веднъж в годината сменях по нещо от окачването
  • #14
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    "Какво пречи на производителите да ги разработват ..." Пречи на крайната цена, щото бай Пенчо не иска да плаща. Както знаете конглокенцията в крайната цена между производителите е жестока. А дали се прави, разбира се за някой спортни модели в миналото се правеше.
  • #13
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Нев ( преди 1 година )
    Точно при неправилно разработени бутални пръстени спрямо цилиндровите втулки, резултатът може да е повишена консумация на масло.