Гласовото управление, ксенонови фарове и радар, който изчислява разстоянието до движещия се отпред автомобил. Тези технологии вече ги има в най-новите автомобили. Те обаче са поставени на концептуалния модел Mercedes F100, който се появява още преди близо 30 години. И който притежава още редица други достойнства.
Иновационният автомобил дебютира не в Европа, а на автосалона в Детройт през 1991 г. Прототипът впечатлява посетителите, тъй като в него концернът Daimler-Chrysler показва най-новите си разработки в сферата на безопасността, при това без изобщо да се жертва комфорта.
Автомобилът е съвместна разработка на MBB (Messerschmitt-Bölkow-Blohm), AEG-Telefunken и Dornier – тези три комании по това време са собственост на Daimler. В направата му участват и инженерите на Mercedes-Benz. Всеки сантиметър от колата е нестандартен и прогресивен.
Например – мястото на водача е в средата на салона, а не отляво или отдясно. Това не е направено за удобство, а по простата причина, че там се намира най-безопасното място в кокпита. Освен това статистиката сочи, че 2/3 от колите се използват само от един човек и затова е необходимо да се осигури неговата сигурност.
Пред водача е разположен електронен екран, на който освен показанията на скоростомера и оботомера излизат и други означение. Сред тях са ограничението на скоростта на текущия участък от пътя, а също така и информация за местоположението на автомобила. Излиза и информация за загуба на налягане в някоя от гумите или за друг проблем.
В автомобила могат да се наставят до 5 души, като зад водача има 2 реда седалки с по 2 места. Специално за F100 е разработен механизъм за вратите, като те се отварят под определен ъгъл и не могат да одраскат паркирано наблизо друго превозно средство.
Електрическата енергия за отваряне на вратите идва от слънцето – на покрива на концептуалния модел са монтирани слънчени батерии. Те покриват площ от 2 квадратни места, като могат да генерират до 100 вата енергия, която да захранва електрическите системи на автомобилите. Самата енергия не отива напразно – например, ако F100 седи дълго на слънце, в салона се включва вентилатор, който охлажда. Тази технология се появява по-късно при Mercedes-Benz E-Class.
Още една новост, която дебютира на сериен автомобил на марката през 1998 г. (ако трябва да бъдем точни – на S-Class), е „умният” ключ. Благодарение на него не е нужно да се настройват седалките и огледалата, тъй като след излизане от колата всичко се запаметява на ключ-карта. Преди да стигне до S-Class, тази технология е усъвършенствана при друг концептуален модел - F200 Imagination. Що се касае до F100, той получава още ксенонови фарове, адаптивен круиз-контрол, гласово управление, датчици за дъжд, камера за заден ход. И всичко това става през 1991 г.
Техническата част не е особено впечатляваща – моделът се задвижва от 2,6-литров двигател с 6 цилиндъра, развиващ 194 к.с. С помощта на 3-степенен автомат тягата се прехвърля на предната ос. От Mercedes не разкриват динамичните характеристики на модела, тъй като те не са особено важни в случая.
Сега този F100 се намира в музея на компанията в Щутарт и всеки посетител може да види този впечатляващ Mercedes-Benz, който изпреварва своето време с близо 30 години.
Снимки: Mercedes-Benz