IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Mercedes, който изпревари времето с близо 30 години

Концептът F100 е подчинен най-вече на безопасността

Mercedes, който изпревари времето с близо 30 години

Гласовото управление, ксенонови фарове и радар, който изчислява разстоянието до движещия се отпред автомобил. Тези технологии вече ги има в най-новите автомобили. Те обаче са поставени на концептуалния модел Mercedes F100, който се появява още преди близо 30 години. И който притежава още редица други достойнства.

Mercedes, който изпревари времето с близо 30 години

Иновационният автомобил дебютира не в Европа, а на автосалона в Детройт през 1991 г. Прототипът впечатлява посетителите, тъй като в него концернът Daimler-Chrysler показва най-новите си разработки в сферата на безопасността, при това без изобщо да се жертва комфорта.

Автомобилът е съвместна разработка на MBB (Messerschmitt-Bölkow-Blohm), AEG-Telefunken и Dornier – тези три комании по това време са собственост на Daimler. В направата му участват и инженерите на Mercedes-Benz. Всеки сантиметър от колата е нестандартен и прогресивен.

Mercedes, който изпревари времето с близо 30 години

Например – мястото на водача е в средата на салона, а не отляво или отдясно. Това не е направено за удобство, а по простата причина, че там се намира най-безопасното място в кокпита. Освен това статистиката сочи, че 2/3 от колите се използват само от един човек и затова е необходимо да се осигури неговата сигурност.

Пред водача е разположен електронен екран, на който освен показанията на скоростомера и оботомера излизат и други означение. Сред тях са ограничението на скоростта на текущия участък от пътя, а също така и информация за местоположението на автомобила. Излиза и информация за загуба на налягане в някоя от гумите или за друг проблем.

Mercedes, който изпревари времето с близо 30 години

В автомобила могат да се наставят до 5 души, като зад водача има 2 реда седалки с по 2 места. Специално за F100 е разработен механизъм за вратите, като те се отварят под определен ъгъл и не могат да одраскат паркирано наблизо друго превозно средство.

Електрическата енергия за отваряне на вратите идва от слънцето – на покрива на концептуалния модел са монтирани слънчени батерии. Те покриват площ от 2 квадратни места, като могат да генерират до 100 вата енергия, която да захранва електрическите системи на автомобилите. Самата енергия не отива напразно – например, ако F100 седи дълго на слънце, в салона се включва вентилатор, който охлажда. Тази технология се появява по-късно при Mercedes-Benz E-Class.

Mercedes, който изпревари времето с близо 30 години

Още една новост, която дебютира на сериен автомобил на марката през 1998 г. (ако трябва да бъдем точни – на S-Class), е „умният” ключ. Благодарение на него не е нужно да се настройват седалките и огледалата, тъй като след излизане от колата всичко се запаметява на ключ-карта. Преди да стигне до S-Class, тази технология е усъвършенствана при друг концептуален модел - F200 Imagination. Що се касае до F100, той получава още ксенонови фарове, адаптивен круиз-контрол, гласово управление, датчици за дъжд, камера за заден ход. И всичко това става през 1991 г.

Техническата част не е особено впечатляваща – моделът се задвижва от 2,6-литров двигател с 6 цилиндъра, развиващ 194 к.с. С помощта на 3-степенен автомат тягата се прехвърля на предната ос. От Mercedes не разкриват динамичните характеристики на модела, тъй като те не са особено важни в случая.

Mercedes, който изпревари времето с близо 30 години

Сега този F100 се намира в музея на компанията в Щутарт и всеки посетител може да види този впечатляващ Mercedes-Benz, който изпреварва своето време с близо 30 години.

Снимки: Mercedes-Benz

Тагове: mercedes f100
0 от 500
  • #3
    18 rate up comment 1 rate down comment
    wane ( преди 6 години )
    Малко ви е гръмко заглавието. Концепта е от 1991 - година по-късно ксенон се предлага като опция в BMW 7, вентилация захранвана от фотоволтаици на покрива в AUDI A8 3 години по-късно, адаптивен автопилот 7 години по-късно в S-Class. Та концепта не е изпреварил времето си с 30 години (по-скоро със 7-8, което е и целта на един концепт), а просто е демонстрирал най-новите технологии през 1991.
  • #2
    15 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Швабен, ти си, обясни ни как са го направили дръпнатите 30г преди тяя .......ксенонови фарове, адаптивен круиз-контрол, гласово управление, датчици за дъжд, камера за заден ход ...Мухахаха
  • #1
    11 rate up comment 16 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Концептите всеки ги може! Немците особено са най-добри в тях. Концепти, концепти, концепти... и накрая ти вадят нещо пенсионерско с дизелов мотор.