IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Европейската комисия слага край на винетките

Подготвяната нова директива предвижда всеки да плаща според това колко замърсява

Европейската комисия слага край на винетките

Eвропейската комисия подготвя предложение за промяна в пътните такси, така че автомобилите да плащат според нивата на вредни емисии, които изпускат. На практика това най-вероятно ще означава край за системата с винетките, която действа в България.

Информацията бе потвърдена и от Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА), която заяви, че подкрепа плановете за диференцирани ставки според нивото на емисии, стига те да са на база реален разход.

Европейската комисия слага край на винетките
Ако новите предложения се превърнат в директира, страни като България и Унгария ще трябва да изградят скъпоструващи системи за събиране на пътните такси. От друга страна, така всеки ще плаща според това колко кара

Идеята е събираните от пътни такси и винетки средства да се запазят в приблизително същите размери като досега, но да се разпределят така, че автомобилите с малки и икономични двигатели да плащат по-малко, а тези с големи и мощни - повече.

Най-потърпевши от това ще са тежкотоварните автомобили, които са съвсем малка част от превозните средства по пътищата, но изпускат приблизително една трета от парниковите емисии. Повишаването на таксите вероятно ще принуди превозвачите да обновят флотилиите си.

Това ще е и първият опит да се въведе единно законодателство за пътните такси за целия съюз. В момента съществува директива само за товарните превози, а за леките автомобили всяко правителство само определя законовата рамка.

Евентуалната нова европейска директива също няма да принуждава отделните държави да въвеждат конкретни схеми и тарифи за пътните такси (тоест всяка страна сама ще определя колко ще се плаща), но ще въведе единни принципи и правила.

Европейската комисия слага край на винетките

Най-съществената последица от нея ще е отпадането на винетките - тоест на таксуването на база определен период, а не на изминато разстояние. Страните, които ползват винетки - сред тях и България - ще трябва да ги заменят с т. нар. "toll" (изразът "тол-такса", измъдрен от българските чиновници, е абсурден, тъй като двете думи значат едно и също).

Противниците на това изтъкват, че винетките са по-евтин начин да се събират пътните такси, докато изграждането на toll-системи изисква големи начални инвестиции и разходи за поддържка.

Точният текст на подготвяните промени ще бъде публикуван на 31 май, след което те трябва да бъдат одобрени от Европейския парламент и от страните-членки.
 

0 от 500
  • #6
    30 rate up comment 3 rate down comment
    xxx ( преди 6 години )
    Това колко е стара или нова колата не трябва да има значение, важно е това което е под капака . Колите на газ и метан са доказани че замърсяват най малко околната среда, по тая логика за тях трябва да има данъчни облекчения както е в Германия примерно. Тук в БГ всичко е криво разбрано в посока колкото се повече пари да се вземат от хората за щяло и нещяло .
  • #5
    31 rate up comment 2 rate down comment
    винетки минетки ( преди 6 години )
    Така или иначе, всичко е включено в цената на горивата. Другото им идва горница!
  • #4
    13 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "Според мен въпросът е дали изобщо в България"Би следвало да се усети. Това е нещо в правилна посока. Не може хора с 20+ годишни коли да плащат по 20-30 лв данък, а тези с новите за 120 кс по 400-500. Няма никаква логика! Както по долните вече писаха, при промяна в данъците и таксите, човек ще се замисли дали да си вземе нова кола за 25к лв или да си вземе такава на 5-6г за същите париОтделно извън Бг излезе ли се със стар дарак ще се режат глави.Там таксите няма да са като тук със сигурност
  • #3
    23 rate up comment 13 rate down comment
    GG ( преди 6 години )
    За да има тол система трябва 1 класните пътища да са пригодн иза движение.По света има тол сам оза магистрали тоест останалите пътища са си фрее..Тази промяна е поредното еврогейско безумие.Голямото нагушване тепърва предстои.А масрафа ще го плати всеки от нас.Отделно пълната химера че малките двигатели са по-еко.Така е като се водим по акъла на празноглавите политици.
  • #2
    34 rate up comment 2 rate down comment
    до none ( преди 6 години )
    Според мен въпросът е дали изобщо в България ще се усети нещо от това, при положение, че размерите на таксите ще се определят на национално ниво. То и при данъка за новите автомобили има общоевропейски принципи, но ние не ги спазваме. Мафията, която внася трошките, е прекалено влиятелна
  • #1
    41 rate up comment 9 rate down comment
    none ( преди 6 години )
    Хммм, така трябва да стане рано или късно. В страни като Великобритания, плащаш толкова колкото замърсяваш. Така се стимулират хората да купуват нови малолитражни автомобили, или да си плащат. Въпросът за България е: колко ще плащат автомобилите с отстранени катализатори/дпф филтри ..., и кога най-после ще се въведе сериозен данък за вноса на стари автомобили, за да може хората които имат пари за Дачия да си купят такава а не 10 годишно БМВ с отстранен филтър и облаци дим които всички дишаме ..