IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Европейската комисия слага край на винетките

Подготвяната нова директива предвижда всеки да плаща според това колко замърсява

Европейската комисия слага край на винетките

Eвропейската комисия подготвя предложение за промяна в пътните такси, така че автомобилите да плащат според нивата на вредни емисии, които изпускат. На практика това най-вероятно ще означава край за системата с винетките, която действа в България.

Информацията бе потвърдена и от Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА), която заяви, че подкрепа плановете за диференцирани ставки според нивото на емисии, стига те да са на база реален разход.

Европейската комисия слага край на винетките
Ако новите предложения се превърнат в директира, страни като България и Унгария ще трябва да изградят скъпоструващи системи за събиране на пътните такси. От друга страна, така всеки ще плаща според това колко кара

Идеята е събираните от пътни такси и винетки средства да се запазят в приблизително същите размери като досега, но да се разпределят така, че автомобилите с малки и икономични двигатели да плащат по-малко, а тези с големи и мощни - повече.

Най-потърпевши от това ще са тежкотоварните автомобили, които са съвсем малка част от превозните средства по пътищата, но изпускат приблизително една трета от парниковите емисии. Повишаването на таксите вероятно ще принуди превозвачите да обновят флотилиите си.

Това ще е и първият опит да се въведе единно законодателство за пътните такси за целия съюз. В момента съществува директива само за товарните превози, а за леките автомобили всяко правителство само определя законовата рамка.

Евентуалната нова европейска директива също няма да принуждава отделните държави да въвеждат конкретни схеми и тарифи за пътните такси (тоест всяка страна сама ще определя колко ще се плаща), но ще въведе единни принципи и правила.

Европейската комисия слага край на винетките

Най-съществената последица от нея ще е отпадането на винетките - тоест на таксуването на база определен период, а не на изминато разстояние. Страните, които ползват винетки - сред тях и България - ще трябва да ги заменят с т. нар. "toll" (изразът "тол-такса", измъдрен от българските чиновници, е абсурден, тъй като двете думи значат едно и също).

Противниците на това изтъкват, че винетките са по-евтин начин да се събират пътните такси, докато изграждането на toll-системи изисква големи начални инвестиции и разходи за поддържка.

Точният текст на подготвяните промени ще бъде публикуван на 31 май, след което те трябва да бъдат одобрени от Европейския парламент и от страните-членки.
 

0 от 500
  • #16
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Бръм ( преди 2 години )
    За съжаление сте напълно прав. Държавата е абдикирала от всичко, щом вече в КАТ София новорегистрираните коли не минават на технически преглед, а след регистрацията отивах в някой пункт... и защо защото КАТ си измиха по този начин ръцете от рушветите който прибираха...
  • #15
    3 rate up comment 0 rate down comment
    none ( преди 2 години )
    Колега "Бръм". Много сте прав, но този подход не работи в България. На всеки ГТП пункт ще трябва да се назначи по един служител на автомобилната агенция. Ако отидете по селата и видите какви коли се карат (минали технически преглед естествено), и как тези коли минават преглед. Дори в София има коли без стопове, светлини и т.н. (днес карах зад патрулка на която също не й работеха стоповете. Светеше само допълнителният на задното стъкло.) Та за какво говорим изобщо, щом и органите са неизправни ..
  • #14
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    В България няма разлика в данъците дали е бензин или дизел , както е в Западна Европа. Там данъците за дизеловите са по-големи.И така трябва да бъде.Те не са по-прости от нас.Между другото аз имам две коли - бензин и дизел.
  • #13
    16 rate up comment 0 rate down comment
    Бръм ( преди 2 години )
    Докато в България ГТП не станат такива като в Германия, Белгия и т.н. ще седим и ще се заяждаме по форумите кой гъзар с нова кола, кой имал право да кара 20 годишна кола. Като те върнат да те питат къде ти е катализатора или що ти свети лампата на еърбега или ABS-а, тогава ще разберат някой хора че една кола не е само данъци, а и сериозна подръжка. Тук е възприето че колата е една вещ за Х пари на старо с МНОГО ексри, но минимум подръжка и по възможност във всяко семейство по две.
  • #12
    9 rate up comment 4 rate down comment
    BMW ( преди 2 години )
    Карам Е36 1,6 и не ми тряя винетка, щото карам само на село и до дискотеката до съседното село.
  • #11
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Ф4 ( преди 2 години )
    Не, не бих карал 1.0. И съм готов да плащам малко повече, за да не съм принуден. Въпросът е, че мнозинството някак си смятат, че автомобилът е нещо, което им се полага по право. И цената на ползването му трябва да е съобразена с доходите им. И затова казвам, че това е възможно - но като не искаш да плащаш много, ще се задоволиш с това, което не вреди на другите. Не може хем да си беден, хем с голям мерцедес
  • #10
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Ф3 ( преди 2 години )
    Гражданите винаги плащат сметката на глупавата държава.Точно това неработещо имагинерно понятие наречено държава.Какъв ми беше келепира от ДПФ-а? че ми чист ауспуха..Нова кола,еко,меко данъци и такси високи.Бай Иван с Х трошка 20 лв..Можеше по естествен път да се регулира автопарка а пак костщмите гламави осакатиха всичко.За града тази Корса може би? Ти би ли си карал фамилията по магистралата с това недоразумение.Аз не.И не че е Корса,квото ще да е .1,0 е недоразумение.
  • #9
    20 rate up comment 1 rate down comment
    Ф2 ( преди 2 години )
    Не знам какво имаш предвид под БНП. Но купуването на стари коли също източва пари към други държани, но в замяна получаваме задръстени с трошки градове, отровен въздух и катастрофи поради неизправност. Все пак да не смесваме темите: не е речено, че старата кола е непременно ***. Една Корса с 1-литров мотор на газ е сравнително екологична кола. Но един 30-годишен Мерц дизел не е. Въпросът е държавата да почне да прави разлика между двете. А не да забранява старите коли или нещо подобно
  • #8
    7 rate up comment 8 rate down comment
    Ф1 ( преди 2 години )
    Логика има! Купяването на нова кола е принос в БНП на Германия, Франция, Япония.....Те са на гаранционно обслужване, което дере кожи пак в сметката на производителя. Достъпът до евтини стари коли е възможност за хората с ниски доходи да имат кола и да си вършат работата.Те са голямата част от ЕЛЕКТОРАТА!Освен това се отварят работни места за малки сервизи в гаражи, производство на резервни части, бояджии, търговци в автосалоните и т.н Повтарям тези хора са ИЗБИРАТЕЛИ!!!
  • #7
    3 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Много добре, трябват и по сериизни санкции, превиши ли двойно скоростта, конфискация. Знам ме е драстично, но бмвтата още ще убиват.