Цените на автомобилите са ни до болка известни: те неудържимо растат. Но колко всъщност изкарват хората, които ги произвеждат? Според автомобилните концерни цената на работната ръка е един от основните фактори за поскъпването на продуктите им, затова британското издание AutoExpress се постара да проучи какви са всъщност надниците в 12-те страни с най-голямо автомобилно производство. И стигна до някои изненадващи изводи, като например, че Китай далеч не е най-евтината производствена дестинация.
Китай
Годишно производство: 21 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 10 836 долара
БВП на глава от населението: 8 000 долара
По презумпция китайските работници се смятат за най-евтините в света, но в реалността това отдавна не е така. Служителите в автомобилните заводи в Китай например печелят повече от мексиканските, индийските и дори румънските си колеги. И заплатите им продължават да растат от година на година.
Япония
Годишно производство: 7.8 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 31 320 долара
БВП на глава от населението: 36 000 долара
Официалният доход на автомобилните работници е учудващо нисък - едва 15 долара на час ("едва") и около 31 000 годишно, което при умопомрачително скъпия живот в Япония едва стига да вържеш двата края. Но истината е, че официалните заплати са само част от дохода, освен тях работниците в Япония получават и много солидни бонуси, често достигащи по още 4-5 допълнителни заплати в годината. Реалният доход на работниците е по-скоро около 60 000 долара.
Най-големите автомобилни производители в света. Графика: AutoExpress
Германия
Годишно производство: 5.7 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 69 000 долара
БВП на глава от населението: 48 000 долара
Германците имат репутацията на най-скъпите индустриални работници в Европа. Според актуални данни обаче те печелят средно по-малко от колегите си във Франция, макар трудът им да е чувствително по-производителен. Средното почасово възнаграждение в германските заводи е 31 евро на час - повече, отколкото работниците в българските заводи за автомобилни компоненти изкарват за цял ден.
САЩ
Годишно производство: 4.1 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 51 000 долара
БВП на глава от населението: 54 000 долара
В заводите на традиционните производители като GM заплащането е средно 24.43 долара на час, или към 1000 долара седмично (при 40-часова работна седмица). Работници на Tesla в Калифорния обаче се оплакаха, че получавали едва по 17 долара.
Южна Корея
Годишно производство: 4.1 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 80 000 долара
БВП на глава от населението: 28 000 долара
Официалната тарифа в корейския автосектор е едва 13 долара на час, но към това се добавя сложна система от премии и поощрения. След десетилетията на стачки и нарастваща мощ на синдикатите, днес служителите в заводите на Hyundai-Kia печелят средно по 80 000 долара годишно. Което обяснява и защо концернът премести производства в Китай и Словакия.
Индия
Годишно производство: 3.3 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 2 275 долара
БВП на глава от населението: 1 600 долара
Мнозина очакваха индийският пазар да преживее бум като в Китай, но за момента няма и помен от това. Страната обаче е добра платформа за производство, защото предлага най-евтината работна ръка. В автомобилните заводи се плащат средно по 1.09 долара на час, 20 пъти по-малко, отколкото в САЩ.
Испания
Годишно производство: 2.2 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 46 700 долара
БВП на глава от населението: 30 000 долара
Страната има само една местна марка (Seat), но произвежда също Volkswagen, Audi, Ford, Nissan, Peugeot, Citroen, Opel и пр. Средното почасово възнаграждение в индустрията е 21.30 евро - с около 1 евро по-ниско от това във Великобритания, което на практика означава повече пари, защото животът в Испания е по-евтин.
Бразилия
Годишно производство: 2 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 12 800 долара
БВП на глава от населението: 12 000 долара
Капацитетът на Бразилия само ще расте в следващите години, защото всички сериозни играчи на местния пазар строят фабрики там, за да избегнат убийствените вносни мита. Работната ръка също е доста евтина - средната заплата е 6.17 долара на час, съвсем малко над тази в Китай.
Мексико
Годишно производство: 1.9 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 6 240 долара
БВП на глава от населението: 10 000 долара
Склонността на мексиканците да работя за 1 до 3 долара на час отдавна примамва американските автомобилни компании на юг - и бе главната причина за популистките напъни на Доналд Тръмп да въведе вносни мита за автомобили от Мексико. Всички големи американски, японски и германски компании имат или строят заводи там.
Великобритания
Годишно производство: 1.5 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 37 000 долара
БВП на глава от населението: 47 000 долара
Напук на жалванията им, че отдавна са изоставили промишлеността и се занимават само с финансови услуги, британците всъщност са един от най-големите автомобилни производители в Европа, със заводи на Nissan, Honda, Ford, MINI, Toyota, Opel/Vauxhall и Jaguar Land Rover. От JLR се хвалят, че плащат най-високите заплати в сектора, но не посочват размера им.
Франция
Годишно производство: 1.5 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 76 600 долара
БВП на глава от населението: 43 000 долара
Френските автомобилни работници не са сред най-ефективните в света, нито пък имат кой знае каква репутация в областта на качеството, но това не им пречи да са най-добре платените в Европа, дори над тези в Германия и Великобритания. Средната почасова надница е 34.60 евро, което означава, че бихте изкарали средната българска месечна заплата само с 14 часа труд - по-малко от два дни.
Чехия
Годишно производство: 1.2 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 20 600 долара
БВП на глава от населението: 19 000 долара
Съседна Словакия се превърна в най-големия производител на автомобили на глава от населението. Но като общи количества Чехия си остава по-напред. Автомобилните работници в страната са на почит и печелят по 9.40 евро на час. Или с около 60% повече от средното възнаграждение за Чехия