IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Колко печелят автомобилните работници по света

В завод на Peugeot ще изкарате българската месечна заплата само за 14 часа

Колко печелят автомобилните работници по света

Цените на автомобилите са ни до болка известни: те неудържимо растат. Но колко всъщност изкарват хората, които ги произвеждат? Според автомобилните концерни цената на работната ръка е един от основните фактори за поскъпването на продуктите им, затова британското издание AutoExpress се постара да проучи какви са всъщност надниците в 12-те страни с най-голямо автомобилно производство. И стигна до някои изненадващи изводи, като например, че Китай далеч не е най-евтината производствена дестинация.

Колко печелят автомобилните работници по света

Китай
Годишно производство: 21 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 10 836 долара
БВП на глава от населението: 8 000 долара
По презумпция китайските работници се смятат за най-евтините в света, но в реалността това отдавна не е така. Служителите в автомобилните заводи в Китай например печелят повече от мексиканските, индийските и дори румънските си колеги. И заплатите им продължават да растат от година на година.

Япония
Годишно производство: 7.8 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 31 320 долара
БВП на глава от населението: 36 000 долара
Официалният доход на автомобилните работници е учудващо нисък - едва 15 долара на час ("едва") и около 31 000 годишно, което при умопомрачително скъпия живот в Япония едва стига да вържеш двата края. Но истината е, че официалните заплати са само част от дохода, освен тях работниците в Япония получават и много солидни бонуси, често достигащи по още 4-5 допълнителни заплати в годината. Реалният доход на работниците е по-скоро около 60 000 долара.

Колко печелят автомобилните работници по света
Най-големите автомобилни производители в света. Графика: AutoExpress

Германия
Годишно производство: 5.7 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 69 000 долара
БВП на глава от населението: 48 000 долара
Германците имат репутацията на най-скъпите индустриални работници в Европа. Според актуални данни обаче те печелят средно по-малко от колегите си във Франция, макар трудът им да е чувствително по-производителен. Средното почасово възнаграждение в германските заводи е 31 евро на час - повече, отколкото работниците в българските заводи за автомобилни компоненти изкарват за цял ден.

Колко печелят автомобилните работници по света

САЩ
Годишно производство: 4.1 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 51 000 долара
БВП на глава от населението: 54 000 долара
В заводите на традиционните производители като GM заплащането е средно 24.43 долара на час, или към 1000 долара седмично (при 40-часова работна седмица). Работници на Tesla в Калифорния обаче се оплакаха, че получавали едва по 17 долара.

Южна Корея
Годишно производство: 4.1 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 80 000 долара
БВП на глава от населението: 28 000 долара
Официалната тарифа в корейския автосектор е едва 13 долара на час, но към това се добавя сложна система от премии и поощрения. След десетилетията на стачки и нарастваща мощ на синдикатите, днес служителите в заводите на Hyundai-Kia печелят средно по 80 000 долара годишно. Което обяснява и защо концернът премести производства в Китай и Словакия.

Индия
Годишно производство: 3.3 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 2 275 долара
БВП на глава от населението: 1 600 долара
Мнозина очакваха индийският пазар да преживее бум като в Китай, но за момента няма и помен от това. Страната обаче е добра платформа за производство, защото предлага най-евтината работна ръка. В автомобилните заводи се плащат средно по 1.09 долара на час, 20 пъти по-малко, отколкото в САЩ.

Испания
Годишно производство: 2.2 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 46 700 долара
БВП на глава от населението: 30 000 долара
Страната има само една местна марка (Seat), но произвежда също Volkswagen, Audi, Ford, Nissan, Peugeot, Citroen, Opel и пр. Средното почасово възнаграждение в индустрията е 21.30 евро - с около 1 евро по-ниско от това във Великобритания, което на практика означава повече пари, защото животът в Испания е по-евтин.

Колко печелят автомобилните работници по света

Бразилия
Годишно производство: 2 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 12 800 долара
БВП на глава от населението: 12 000 долара
Капацитетът на Бразилия само ще расте в следващите години, защото всички сериозни играчи на местния пазар строят фабрики там, за да избегнат убийствените вносни мита. Работната ръка също е доста евтина - средната заплата е 6.17 долара на час, съвсем малко над тази в Китай.

Мексико
Годишно производство: 1.9 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 6 240 долара
БВП на глава от населението: 10 000 долара
Склонността на мексиканците да работя за 1 до 3 долара на час отдавна примамва американските автомобилни компании на юг - и бе главната причина за популистките напъни на Доналд Тръмп да въведе вносни мита за автомобили от Мексико. Всички големи американски, японски и германски компании имат или строят заводи там.

Великобритания
Годишно производство: 1.5 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 37 000 долара
БВП на глава от населението: 47 000 долара
Напук на жалванията им, че отдавна са изоставили промишлеността и се занимават само с финансови услуги, британците всъщност са един от най-големите автомобилни производители в Европа, със заводи на Nissan, Honda, Ford, MINI, Toyota, Opel/Vauxhall и Jaguar Land Rover. От JLR се хвалят, че плащат най-високите заплати в сектора, но не посочват размера им.

Колко печелят автомобилните работници по света

Франция
Годишно производство: 1.5 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 76 600 долара
БВП на глава от населението: 43 000 долара
Френските автомобилни работници не са сред най-ефективните в света, нито пък имат кой знае каква репутация в областта на качеството, но това не им пречи да са най-добре платените в Европа, дори над тези в Германия и Великобритания. Средната почасова надница е 34.60 евро, което означава, че бихте изкарали средната българска месечна заплата само с 14 часа труд - по-малко от два дни.

Чехия
Годишно производство: 1.2 милиона автомобила
Средна годишна заплата в сектора: 20 600 долара
БВП на глава от населението: 19 000 долара
Съседна Словакия се превърна в най-големия производител на автомобили на глава от населението. Но като общи количества Чехия си остава по-напред. Автомобилните работници в страната са на почит и печелят по 9.40 евро на час. Или с около 60% повече от средното възнаграждение за Чехия
 

 

 

 

 

Тагове: kia peugeot jaguar
0 от 500
  • #16
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Bmw435i ( преди 2 години )
    Ne se zanimavaite s gluposti a naliagaite nad u4ebnicite i edin den 6te pe4elite kato men po 200 evro na 4as
  • #15
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    И им плаща по 35 евро на час. Вече държавата колко ще им прибере като данъци е коренно различна тема.
  • #14
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Няма значение данъците. Те са нещо временно. Както им е 50% уре може да стане и 20, заплатите обаче няма да паднат а ще растат. Тука данъка е 10% но след 5 години може да е 20% или дори 30% никой не е сигурен за това дали ще се вдигат или свалят данъци и с колко. Така, че в случая не коментирайте данъчната политика, защото тя е различна във всяка държава и винаги се променя през 5-10 години, а може и след повече. Гледайте оценката на човешкия труд. Някой е оценил че заслужават 35 евро на час.
  • #13
    8 rate up comment 0 rate down comment
    до Бъгчо ( преди 2 години )
    Прав си! По-конкретно официалната продължителност на раб.седмица във Франция е 35ч. Даннъците са несравнимо по-високи,но много други основни разходи за ОТНОСИТЕЛНО по-ниски като дял от заплатите- храна,лекарства,образование. И все пак е по-добре да си французин и във Франция,и в България,и където и да е по света,отколкото на същите места българин,румънец или индиец!
  • #12
    11 rate up comment 3 rate down comment
    нищо не си разбрал ( преди 2 години )
    "Да,България" и "Нова Република" са последните останали истински десни,консервативни и некорумпирани политици! За съжаление,електоралната им подкрепа,която би била естествено от средите на свободната средна класа е много,много ниска,защото олигарсите и ченгетата се постараха да няма средна класа. Всъщност има триумф на кукловодите,които ни дадоха "избора" между 2-рия/БСП/ и 3-тия/Герб/ ешалон на БКП и милиционерите. Гарнирани с псевдопатриоти-мошеници,бизнесмени-мошеници и "демократи"-дегенерати
  • #11
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
  • #10
    7 rate up comment 7 rate down comment
    none ( преди 2 години )
    Има сума десни партии за които може да се гласува на тези избори. "Да България" например, ако толкова не искате да гласувате за останалите които вече са били във властта. По-добре те да са в парламента отколкото Мултигруп кадрите на "Движение-21" ...
  • #9
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Мдааа. Най-добре платени са в Хюндай - Корея.
  • #8
    8 rate up comment 6 rate down comment
    до: zoom in ( преди 2 години )
    ОК, спираме да гласуваме за тези за които казваш. Кажи за кого да гласуваме, дето ще ни оправи. Всеки, който е дошъл на власт ни е оправял до сега. Все пак кажи за кого да отидем да гласуваме! П.С. Само да спомена, че аз не гласувам от доста години. Видял съм, че просто няма смисъл. Вярвах в СДС в демокрацията и гласувах за тях преди години, но се оказаха дори по-зле от ***. Мавъра от Драгалевци ни направи най-големият грабеж в историята. Разпродаде цялата държава и създаде мафията.
  • #7
    32 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Не са ни виновни 45-те години комунизъм. Погледнете Чехия и Словакия. Чехите вземали по 20 600 долара. Това си е 1716 долара на месец или над 3000лв. месечна заплата. Гледаме и Румънците взеха да ни дърпат. Ние сме дъното и вина за това имат политиците ни. Защо има заводи за коли в Чехия и Словакия като дават по 3000лв. заплата а у нас къде къде по-евтина работна ръка, много по-ниски данъци /тоест по-големи печалби за инвеститорите/ а никой не идва да инвестира у нас. Значи някой ги спира.