IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобилите поеха в грешна посока

Вместо с по-дълъг пробег на моделите си, компаниите се хвалят с ускорение

Електромобилите поеха в грешна посока

Когато компанията Faraday Future представи своя модел FF 91 по-рано тази година, основният акцент бе направен върху едно число – 2,39. Само че то няма никакво отношение към пробега или нещо подобно. Това е времето в секунди, за които електромобилът ускорява от 0 до 100 км/ч.

Електромобилите поеха в грешна посока

Друг производител на превозни средства на ток – Lucid Motors, на свой ред обяви, че неговият Air вдига 100 км/ч от място за 2,5 секунди. А най-голямата и успешна компания в тази област – Tesla Motors, се похвали, че обновеният Model S е с една десета по-бърз от FF 91 – 2,389 секунди.

Всичко това прилича на мерене на един човешки орган. И изглежда доста странно на фона на случилото се по време на премиерата на модела на Faraday Future, който получи проблем в управляващата електроника и не може да покаже как паркира самостоятелно.

Всъщност би трябвало да бъде точно обратното – вместо да наблягат на ускорението, производителите на електромобили да залагат на развитието на батериите и съответно постигане на по-голяма пробег, както и на развиване системите за автономно придвижване. Защото клиентът предпочита колата му да може да паркира сама, а не да ускорява от 0 до 100 км/ч за някакви си 2 или 3 секунди.

Случва се обаче именно обратното, за което е виновен ... Chrysler. Някой ще каже - защо пък Chrysler, та той не предлата нито един електромобил? Това не е точно така – концернът разполага с Fiat 500e, но той никога не е бил сред най-бързите коли. Тогава къде е вината на Chrysler?

Електромобилите поеха в грешна посока

GEM


Преди време концернът бе собственик на компанията GEM, която произвеждаше малки и доста грозни електромобили, използвани за гробища и зоологически градини, но не и на обществените пътища. Освен тях на пазара се предлагаха и модели като TH!NK и Zar Xebra, които бяха първия досег на хората с електромобилите (извън количките за голф). И този контакт съвсем не беше впечатляващ.

Електромобилите поеха в грешна посока

Tesla Rodster

До появата на Tesla електромобилите бяха гледани с презрение, но излизането на модела Rodster промени нещата. Този автомобил изглеждаше доста внушително за времето си, а на всичко отгоре вдига 100 км/ч от място за 3,7 секунди. След него се появи и Model S - един по-практичен автомобил, който демнострира бързина и стил. Именно в този момент всички разбраха, че електромобилът може да предлага далеч по-висок въртящ момент и съответно да бъде по-бърз.

Години по-късно обаче производителите показват неправилно разпределение на приоритетите. Те продължават да се борят против това техните продукти да бъдат възприемани като инвентари за голф.  Конкурентите на Tesla, които се увеличават непрекъснато, обаче говорят за мощност от 1000 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч за под 3 секунди, а не за далеч по-важни показатели – пробег с едно зареждане, дълголетие на батериите или разпространение на зарядните станции.

Електромобилите поеха в грешна посока

Chevrolet Bolt

Скоростта със сигурност е важна, ускорението също. Но доколко е важно за хората дали техният електромобил вдига 100 км/ч за 2,8 или 3,2, или дори 5 секунди? Например, новият електрически Chevrolet Bolt прави същото за цели 7 секунди, което на фона на тези 2,3 секунди, обявени от Faraday Future или Tesla Motors изглежда доста скромно. От друга страна за 7 секунди от 0 до 100 км/ч ускоряват впечатляващи автомобили като Lamborghini Miura (1973 г.), Honda Integra GS-R (1998 г.), Alfa Romeo Spider (2011 г.), Audi TT (2012 г.), BMW 528i (2010 г.) и Ford Mustang (1967 г.). А това са коли, които няма как да бъдат наречени бавни.

Далеч по-важно от ускорение е пробегът с едно зареждане, както и въвеждане на един стандарт за зарядните станции. Времето за пълнене на батериите също е сериозен въпрос, както и възможността за тяхната замяна с нови. Същото важи и за въвеждане на автономни системи за придвижване, защото хората ще искат да четат, да гледат филми, да пишат SMS-и или да ровят в интернет, докато се придвижват.

Електромобилите поеха в грешна посока

Затова май е време производителите на електромобили да пораснат. Времето на ужасните GEM отмина. Всички знаят, че новите коли на ток са бързи, но това съвсем не е най-важното на света.

Снимки: Tesla, Faraday Future, Chrysler, Chevrolet
 

0 от 500
  • #6
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    т.е. при ел.колите големия пробег и голяма можност вървят ръка за ръка. както и голямата цена. при ДВГ е обратно - за голям пробег трябва малък мотор и още няколко литра в резервоара. така че стига *** статии - никой никъде не е тръгнал - просто така стоят нещата. ако не бяха така - одавна нямаше да има коли с ДВГ
  • #5
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    при ел.колите нещата са си наобратно: ако искаш голям пробег ти трябва голяма батерия, а само голяма батерия може да даде много мощност. и това е най-скъпото нещо - след това е лесно и евтино да се добавят мощни ел.двигатели. затова ел.колите за сега са скъпи играчки и за да се продават добре се залага на ускорението. няма как да има евтина ел.кола с голям пробег
  • #4
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Както казва Елон Мъск, не е важно да имаш много голям пробег, важно е да има достатъчно зарядни станции, които да те заредят бързо. Както никой не му пука дали резервара на колата му е 50 или 90 литра, защото като свърши ще зареди. Ако зареждането на ел.колите стане достатъчно бързо пробега ще е без значение.
  • #3
    13 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Глупава статия - при ел. автомобилите бързото ускорение не изисква нищо специално. Един ел. мотор с размер на диня има 400-500 коня. Шофьора си избира дали да ускорява бързо и да има по кратък пробег или да кара бавно и да удължи пробега. Самата тесла за да ускорява бързо трябва да се включи на спортен режим иначе по default е на икономичен. За какво е цялото мрънкане в статията не ми е ясно. Винаги наравно с ускорение се дава и макс. пробег.
  • #2
    22 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Отговарят на изискванията на клиентите.Обществото е завладяно от показността и манията за величие.Никой не го интересува утре, всеки иска днес и да го видят всички.Нищо, че утре никой няма да го помни.Производителя пък не го е еня какво продава, важното е да продава много и скъпо и по-скъпо.Майната му на купувача дори ако живота му и живота на още милиони е застрашен.Пари за адвокати и подкупи има, на кого му пука?
  • #1
    15 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Автора ако искаше да е безпристрастен щеше да спомене че една фирма на всеки 6 месеца вдига пробега на хитовия си модел с 20-30-40 км. И че модела поддържа зареждане на 80% за по-малко от половин час. И че се зарежда безплатно от стотици зарядни станции както в САЩ, така и в Европа.Няма да споменавам имена - всеки в бранша знае името на фирмата която описвам