IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как Nissan Skyline GT-R се превърна в "Годзила"?

Фантастични за времето си технологии и пълна доминация на пистата изграждат един от най-успешните суперавтомобили

Как Nissan Skyline GT-R се превърна в
Какво се сещате, когато чуете името на Nissan GT-R? Светкавично ускорение, високи технологии и достъпна цена спрямо останалите суперавтомобили на пазара. Всичко това е повече от вярно, но как се стига дотук? Как едно японско спортно купе се превръща в нещо, което кара утвърдените европейски производители да треперят? Как Skyline GT-R се превърна в Годзила? Учудващо или не, всичко започва на пистата.

Как Nissan Skyline GT-R се превърна в
 
В средата на 80-те икономиката на Япония процъфтява, а касите на големите корпорации са натъпкани с пари. Това на автомобилните компании свободата да експериментират и Nissan не е изключение.
 
По това време ръководството на Nissan не е никак очаровано от представянето на R31 Skyline и решава да вдъхне нови сили на гамата си с нов модел. Така се ражда култовия R32 Skyline, а малко по-късно и неговата спортна версия GT-R.
 
Обозначението GT-R е нещо като свещена крава за Nissan. Преди този момент то е носено от оригиналния Skyline GT-R, произвеждан в периода 1969–1972, който постига доста успехи по пистите. Съвсем разбираемо, от Nissan решават да възродят този успех и да запазят стратегията си “Спечели в неделя, продай в понеделник”.
 
И докато със своето задно предаване и 6-цилиндров редови двигател с 231 к.с. R31 е нещо като японската версия на BMW 3-Series, новият R32 прилича повече на космически кораб.

Как Nissan Skyline GT-R се превърна в
 
С мисъл за състезателната Група А, инженерите на Nissan разработват 2.6-литров туин-турбо 6-цилиндров редови двигател, който наричат с умилителното име RB26DETT. Ако от Nissan бяха решили да ползват 2.8-литров мотор, това е щяло да вкара колата в състезателен клас с минимално тегло от 1340 кг. Спирайки се на по-малкия 2.6-литров мотор, автомобилът успява да влезе в класа с минимално тегло от 1260 кг.
 
Уличната версия на двигателя произвеждала около 320 к.с. във фабричен вид, а състезателната машина извличала близо двойно повече мощност от “същия” двигател. За да се справят с умопомрачителната за времето си мощност, инженерите на Nissan оборудвали R32 GT-R с напредничава система за двойно задвижване на колелата, наречена ATTESSA E-TS, която била вдъхновена от Porsche 959. Интересно е как години по-късно, друг GT-R ще победи друго Porsche на родната му писта “Нюрбургринг”.
 
Подобно на 959, R32 GT-R използва електро-хидравличен съединител, който разпределя въртящия момент между предния и задния мост, но докато технологията на Porsche решава колко нютона да изпрати към всеки мост, спрямо разпределението на теглото в различните режими на работа (спиране, ускорение, завой и тн), системата на Nissan задвижва задните гуми до момента, в който те не изгубят сцепление.
 
И двете системи били ужасяващо сложни като конструкция. Porsche 959 винаги разполагало с 20% от въртящия момент на предните си колела, което според Nissan допринасяло за недозавиването. Вместо това, японците избрали подход с постоянно задно предаване в изхода от завоя, за да запазят максималното сцепление на предните гуми. Това било фантастична технология за времето си.

Как Nissan Skyline GT-R се превърна в
 
Година след появата на уличния Skyline GT-R през 1989 г., Nissan пуска на пазара неговата олекотена версия NISMO GT-R, от която са произведени точно 560 бройки, за да може да се хомологира състезателният GT-R за Група А.
 
Много бързо GT-R се превръща в един от лидерите в Група А. Според английското списание EVO, GT-R e спечелил всички 29 състезания от Японския шампионат за туристически автомобили, в които е участвал. През 1991 г. колата печели “24 часа на Спа”, а междувременно успява да запише много победи и в различни състезания в Австралия – три шампионата от Група А между 1990 и 1992 и първо място на Bathurst 1000 през 1991 и 1992. Заради пистовата доминация на колата, австралийската преса измисля прякора “Годзила”, с който и до днес свързваме модела GT-R.
 
Гледайки видеа от състезания от Група А от този период, е лесно да забележим как Годзила печели своята репутация. Начинът, по който тази кола използва мощността си на изхода от всеки завой, не може да се сравни с нито един друг автомобил от това време.



“Умението му да завива, както и използва ефективно цялата си мощност в изхода на завоите, направиха от GT-R такова невероятно оръжие на пистата,” казва британският автомобилен журналист Ричард Мийдън.

“Ford Sierra RS500 от Група А беше по-лека и имаше 500-550 к.с., но със своето задно предаване не можеше да стъпи на малкия пръст на сцеплението на GT-R, особено в дългите и бързи завои. За да бъдем съвсем честни, никоя друга кола не можеше.”

Успехът на GT-R в Австралия е толкова голям, че организаторите на Австралийския шампионат за туристически автомобили променили правилата и направили шампионата двумарков. В него вече участвали само коли на Holden и Ford, като този шампионат предшествал днешните V8 Supercars серии. GT-R бил изхвърлен от състезанията в Австралия, защото бил твърде добър за конкуренцията. Турбо пълненето и задвижването на четирите колела били забранени.
 



Снимки: Nissan
0 от 500
  • #26
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
  • #25
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    и
  • #24
    5 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ама къв убиец бе, по-скъп е от Carrera S, струва почти колкото GT3, Nismo е по-скъп от 911 Турбо, и малко по-евтин от Турбо С.Кое му е евтиното, кое му е суперското?!? НИсмо дори е по-скъм с $25 000 от МкЛарен 570S и Audi R8. На една цена е с Huracan!!! Е, ти кое ще си купиш? Нисана ли?!Айде стига глипости, а! Държал на тунинг, що другите не държат ли? на цената на ПОрше, Ламбо, МкЛарен, Астън...стигабе...НИсан-Рено.
  • #23
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Какво да кажа освен,че Вайпър,Ферари,Порше бият на Драг Нисан GT-R защото просто могат ,защото така трябва ,защото явно са по добри и защото найвече ми се плаче човече от бързината на някои модели които са си просто утрепатели и защото просто така.....Но пък Годзила си е страшно евтина за супер спортист и се държи достойно и е мъжка кола.Става разбира се,но зависи и как го възприемат като дизайн.
  • #22
    2 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Какво да кажа освен,че Вайпър,Ферари,Порше бият на Драг Нисан GT-R защото просто могат и защото просто така....
  • #21
    4 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Какво да кажа освен,че Вайпър,Ферари,Порше бият на Драг Нисан GT-R защото просто могат и защото просто така....
  • #20
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ами убиец си е за 10000-15000 долара тунинг и никой няма да се опре. А на тунинг носи много :). Ако го направят суперкар и цената трябва да е друга. Целата е друга при него.
  • #19
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    NIsmo е 390 000 лв.......
  • #18
    5 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Нали беше убиец? Нали мачкаше? Сега признаваш другите за Хиперкари!?Ми GT3 си го мачка куту жууотно, пък са на горе долу една цена, за тези които могат да си позволят. Нисана, с цена 200 000лв, не е масова кола както предшествениците му! А които има 200К за Нисан, ще дае 300К за Порше.
  • #17
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Оставам с впечатление, че нисана е много добра кола. За тия пари има резултати като на супер и хипер карите.