Микробусите не са точно типът автомобили, който би развълнувал автомобилните колекционери. Но нещата се променят, когато микробусът е дело на един от най-великите дизайнери в историята, произведен е в едва 12 бройки и струва 4 милиона долара парчето. И когато седнете зад волана му, сте на три метра над земята.
GM FUTURLINER Е не само най-редкият, но и най-удивителният микробус за всички времена. Създаден е за световното търговско изложение в Ню Йорк през 1939 от самия Харли Ърл, тогавашния главен дизайнер на General Motors. Ърл е признат за един от най-влиятелните дизайнери в историята - автор на безброй революционни концепти, както и на оригиналния Chevrolet Corvette.
Харли Ърл с концептуалния Buick Y-job
ПРЕЗ 30-ТЕ ГОДИНИ GM организира свръхпопулярния Парад на прогреса - пътуващи из цяла Америка експозиции, които да промотират технологичния напредък в различни области. За първите издания се ползва концептът Streamliner. През 1940 на смяна идва Futurliner - на практика пътуваща сцена със собствено озвучаване и осветление. Произведени са само 12 автомобила, всеки от които е специализиран по отделна технологична тема.
През 1942 Парадът е прекратен заради войната, после е възстановен в периода 1953-1956, преди нарастващата популярност на телевизията да направи пътуващите експозиции безсмислени.
FUTURLINER Е 10 МЕТРА ДЪЛЪГ, 2.40 широк и 3.35 висок. Шофьорската позиция е на точно три метра над земята. Машината тежи малко над 12 тона и се задвижва от създадения за военни нужди 5-литров редови бензинов мотор на GMC с шест цилиндъра. Скоростната кутия е автоматик Hydra-Matic.
Най-ценното при този автомобил обаче са не технологиите, а дизайнът - в най-добрата стилистика на ар деко движението, с обтекаеми форми и много хром.
Главата на шофьора е на три метра над земята
СЛЕД КРАЯ НА ПАРАДИТЕ машините имат различна съдба. Две са дарени на полицията за промотиране на безопасното шофиране. Една попада някак си в ръцете на скандално известния евангелист Орал Робъртс, който я ползва като подвижна сцена. Следите на този Futurliner се губят някъде в Южна Америка.
До днес са оцелели 9 от 12-те бройки, популярни с поредните си номера.
Напълно реставрираният номер 11 бе продаден преди десетина години на милионера Рон Прат за внушителната сума от 4 млн. долара. По-късно Прат го дари за благотворителност.
НОМЕР 10 Е ВКЛЮЧЕН в щатския Национален регистър на историческите автомобили. Номер 1 е в музея в Обърн, Индиана. Номер 9 е превърнат в кемпер. Номер 8 е собственост на швед, който понастоящем го реставрира.
Номер 3 пък бе реставриран от една телевизионнна програма. Но възстановяването на толкова рядка машина се оказа сложен и най-вече скъп процес. Само изработването на нестандартните бели гуми по поръчка излезе над 10 000 долара.
Единственият Futurliner в Европа се намира в Швеция