IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Гуми с 4 мм грайфер вече са задължителни през зимата

Депутатите приеха на второ четене изменения в Закона за движение по пътищата

Гуми с 4 мм грайфер вече са задължителни през зимата

Зимните гуми или такива с дълбочина на проектора не по-малка от 4 мм стават задължителни за периода от 15 ноември до 1 март. Това решиха депутатите, като приеха на второ четене изменения в Закона за движение по пътищата. Досега задържителният грайфер на гумите беше 1,6 мм.

Гуми с 4 мм грайфер вече са задължителни през зимата

Първото предложение, прието от транспортната комисия, беше да се кара само със зимни гуми, но то бе бурно оспорено от част от депутати. Атанас Атанасов от ДСБ дори обвини вносителите на поправката в лобизъм за вносителите на зимни гуми.

„Карате хората да дадат повече пари за гуми, отколкото са похарчили за самата кола. Това е чисто бъркане в джоба, а в България няма статистика за това колко от произшествията, особено на тези с жертви, са в резултат на такива технически неизправности“, каза той и допълни, че най-много жертви по пътищата има през август като причините за това съвсем не са гумите.

Според Делян Добрев от ГЕРБ изискване да се кара само със зимни гуми при сняг и лед няма дори във Франция, страна доста по-северна от нашата. Той е на мнение, че подобно изискване е рекет срещу шофьорите.

"България е южна страна, зимата е мека, няма дори и евродиректива, която да ни задължава нормативно да въведем такова изискване, защо да го правим, след като само ще натовари милиони български домакинства със задължението да купуват зимни гуми“, каза и той.

Съпартиецът на Добрев – Красимир Велчев, обаче е на съвсем различно мнение. Според него техническата сигурност на колата е много важна на пътя и не може да се кара с „галоши“, защото повишават риска от инциденти.

Председателят на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев от РБ, на свой ред бе категоричен, че който не може да си смени гумите, не трябва да кара кола, защото така застрашава своя и на останалите пътници живот.

С приетите текстове се въвежда изискване водачите да включват къси светлини при движение в тунел, чието начало е обозначено с пътен знак. Също така шофьорите се задължават да носят знак за първоначален технически преглед или удостоверение за периодичен преглед за техническа изправност.

На водачите се забранява да организират или участват в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване, както и да използват такива пътища за други цели освен за превоз на хора и товари. С измененията се задължават водачите на пътни превозни средства с животинска тяга да носят светлоотразителни жилетки през тъмната част на денонощието.

Депутатите уточниха, че шофьор, който не участва в пътнотранспортно произшествие, но стане свидетел на такова, при което има пострадали, трябва да уведоми органите на МВР или администрацията на общината, на чиято територия е станала катастрофата.

ЕТО КЪДЕ В ЕВРОПА СА ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ЗИМНИТЕ ГУМИ:

Австрия: от 1 ноември до 15 април, с минимална дълбочина на протектора от 4 мм

Чехия: от 1 ноември до 31 март, минимална дълбочина 4 мм

Финландия: от 1 декември до края на февруари. Разрешено е ползване на гуми с шипове.

Германия:  задължителни при "зимни условия", без фиксиран срок.

Словакия:
задължителни при сняг или лед, минимална дълбочина - 3 мм.

Швеция: от 1 декември до 31 март, минимална дълбочина 3 мм.



 

0 от 500
  • #4
    18 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    При спирачен път от, да кажем средно 37 метра, 100-0 км/ч интересно дали ако аз си купя чисто нови зимни гуми на 2 годишната кола, карам цяло лято с тях в жегите дали въпросния мозък предложил да се кара само със зимни гуми, целогодишно, би застанал на на улицата докато аз започна спиране от 100 до 0 с тези зимни гуми от разстояние 45 метра? Май няма :)Защото всички знаем какво става дори с най-хбавата зимна гума след три месеца каране на 30 градуса температура. Пълни *** и лобисти алчни!
  • #3
    27 rate up comment 9 rate down comment
    Nev ( преди 9 години )
    От личен опит, веднъж с летни гуми с около 8 мм грайфер, колата си се плъзгаше по път с около 15-20 градуса наклон, и нито АБС нито ръчни, нито двигателно спиране помагаха! Просто сцеплението на летните гуми на беше достатъчно да задържи колата на склона! Да ме прощават депутатите, ама това си е чиста безмислица!
  • #2
    32 rate up comment 4 rate down comment
    Loco ( преди 9 години )
    Георги, не ви трябват зимни гуми изобщо, законът изисква зимни "или други", стига дълбочината на протектора да е поне 4 мм. Това е, защото българските депутати са всеизвестни мозъци и си мислят, че само дълбок грайфер е достатъчен, за да нямаш проблеми
  • #1
    13 rate up comment 5 rate down comment
    Георги ( преди 9 години )
    а сега как да познаем зимните гуми, такива с надпис M+S стават ли, или трябва да е планината със снежинка