IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Гуми с 4 мм грайфер вече са задължителни през зимата

Депутатите приеха на второ четене изменения в Закона за движение по пътищата

Гуми с 4 мм грайфер вече са задължителни през зимата

Зимните гуми или такива с дълбочина на проектора не по-малка от 4 мм стават задължителни за периода от 15 ноември до 1 март. Това решиха депутатите, като приеха на второ четене изменения в Закона за движение по пътищата. Досега задържителният грайфер на гумите беше 1,6 мм.

Гуми с 4 мм грайфер вече са задължителни през зимата

Първото предложение, прието от транспортната комисия, беше да се кара само със зимни гуми, но то бе бурно оспорено от част от депутати. Атанас Атанасов от ДСБ дори обвини вносителите на поправката в лобизъм за вносителите на зимни гуми.

„Карате хората да дадат повече пари за гуми, отколкото са похарчили за самата кола. Това е чисто бъркане в джоба, а в България няма статистика за това колко от произшествията, особено на тези с жертви, са в резултат на такива технически неизправности“, каза той и допълни, че най-много жертви по пътищата има през август като причините за това съвсем не са гумите.

Според Делян Добрев от ГЕРБ изискване да се кара само със зимни гуми при сняг и лед няма дори във Франция, страна доста по-северна от нашата. Той е на мнение, че подобно изискване е рекет срещу шофьорите.

"България е южна страна, зимата е мека, няма дори и евродиректива, която да ни задължава нормативно да въведем такова изискване, защо да го правим, след като само ще натовари милиони български домакинства със задължението да купуват зимни гуми“, каза и той.

Съпартиецът на Добрев – Красимир Велчев, обаче е на съвсем различно мнение. Според него техническата сигурност на колата е много важна на пътя и не може да се кара с „галоши“, защото повишават риска от инциденти.

Председателят на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев от РБ, на свой ред бе категоричен, че който не може да си смени гумите, не трябва да кара кола, защото така застрашава своя и на останалите пътници живот.

С приетите текстове се въвежда изискване водачите да включват къси светлини при движение в тунел, чието начало е обозначено с пътен знак. Също така шофьорите се задължават да носят знак за първоначален технически преглед или удостоверение за периодичен преглед за техническа изправност.

На водачите се забранява да организират или участват в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване, както и да използват такива пътища за други цели освен за превоз на хора и товари. С измененията се задължават водачите на пътни превозни средства с животинска тяга да носят светлоотразителни жилетки през тъмната част на денонощието.

Депутатите уточниха, че шофьор, който не участва в пътнотранспортно произшествие, но стане свидетел на такова, при което има пострадали, трябва да уведоми органите на МВР или администрацията на общината, на чиято територия е станала катастрофата.

ЕТО КЪДЕ В ЕВРОПА СА ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ЗИМНИТЕ ГУМИ:

Австрия: от 1 ноември до 15 април, с минимална дълбочина на протектора от 4 мм

Чехия: от 1 ноември до 31 март, минимална дълбочина 4 мм

Финландия: от 1 декември до края на февруари. Разрешено е ползване на гуми с шипове.

Германия:  задължителни при "зимни условия", без фиксиран срок.

Словакия:
задължителни при сняг или лед, минимална дълбочина - 3 мм.

Швеция: от 1 декември до 31 март, минимална дълбочина 3 мм.



 

0 от 500
  • #14
    15 rate up comment 3 rate down comment
    Бай Гошо ( преди 9 години )
    **********Чисто нова гума има 8мм грайфер а не 6 или 7 и никой не е предлагал целогодишно да се кара със зимни гуми. 4мм е абсолютно нормално да е долната граница, предвид възможностите от аквапланинг при по-плитък грайфер. За да изхарчиш 4мм на една гума са нужни 40/50к км нормално каране (обикновен автомобил), което са си 3, 4 та дори и 5 сезона, освен ако не се правите на фитипалди по градските улици. Това, че сме бедни не означава, че трябва да се трепем по пътя...
  • #13
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Отделно много гумаджии пробутват стари гуми. В голяма верига за гуми ми пробутаха 5 годишни, но аз съм си виновен че бързах и не погледнах.
  • #12
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Старата идея, за задължителни зимни при сняг и лед, беше далеч по-добра. Бих казал, че като цяло в БГ има култура относно типа на гумите и никой не си прави сметка да кара с летни през декември. Виж качеството на тези гуми е друг въпрос - много хора карат и зиме и лете със зимни, които се съсипват за нула време, отделно всичките "яки бегачки" със 17-18 цола гуми карат с 10+ годишни гуми.
  • #11
    10 rate up comment 6 rate down comment
    Дошо ( преди 9 години )
    Какво ревете бе?В момента гумите са толкова евтини, че няма на къде повече.Еле китайските са без пари направо.Като не искате карайте с галошите втора употреба да спестите 100лв и се трепете, но не натрапвайте на околните да постъпват като вас.
  • #10
    7 rate up comment 4 rate down comment
    до Герберастия ( преди 9 години )
    Ако не бяхме толкова *** народ можеше и да не е така, но *** разбира само от бай и ***, затова за него трябва само яка тояга иначе оправия няма.Герберастите поне опитват да вкарат малко порядък в тая държава.
  • #9
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Чисто нова лятна гума има грайфер 6-7 милиметра. Това значи при каране 10К км. на година да сменяш всяка година гумите, което е глупаво. Постоянно държавата налага нови изиквания с които да вземе още пари от хората. Ами ако човека движи само градско 30-40-50км.ч.? и 3,5мм. грайфер си е супер при ниска скорст. Всъщност високия грайфер пази само при висока скорост в проливен дъжд. Защо плащаме пътен данък и винетка? По света купуваш само винетка, ако не си караш колата/причини много/ не си купуваш винетка, у нас обаче въпреки, че не караш и не си купуваш винетка дължиш пътен данък за автомобила!?!! Винаги трябва да плащаш.
  • #8
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    По принцип съм съгласен да има минималка дълбочина на протектора, но чак пък 4 мм е прекалено много. Като за последно са си направили поредния лобистки закон, който да дои раята. Веднъж ченгелите, като те спрат ще имат за какво да се заяждат,за да им дадеш пари за почерпка и второ някой от правителството е почнал бизнес с гуми.Започнал е да внася вероятно или има верига магазини за гуми.Какво по-хубаво от такъв закон за него.Ей така се печелят милионите честно по ГРОБаджийски.Няма такава държава
  • #7
    7 rate up comment 6 rate down comment
    харатиста ( преди 9 години )
    Конфискуваха ми жиесема в аемжето
  • #6
    18 rate up comment 3 rate down comment
    EMOS ( преди 9 години )
    До 4.В место да се мориш 2 месеца да караш зимни гуми през лятото нагрей ги с горелката за 2 мин.Винаги съм се чудел как тая държава ражда толкова дървени глави.
  • #5
    22 rate up comment 12 rate down comment
    Герберастия! ( преди 9 години )
    Швеция: от 1 декември до 31 март, минимална дълбочина на протектора 3 мм.Тикволандия: от 15 ноември!! до 1-ви март, дълбочина на протектора 4мм!!Боко Банкинския - тъй де, БГ-то е по-северна страна от Швеция. Аз казах!