Porsche 914 е един от най-достъпните модели на Porsche, създавани някога. Той е двуместен, нисък и компактен роудстър, а двигателят му е монтиран точно зад седалките. Има ли защо да не го харесваме? Всъщност има, и то много неща. Това е и причината да се сещаме за него сега, години след като неговите фенове го позабравиха, а хората, които истински го мразят, се успокоиха от липсата му по улиците. Това е Porsche 914 – единственият модел на компанията от Щутгарт, който предизвиква толкова полюсни реакции.
Porsche 914 се ражда от любовта на Volkswagen и Porsche. С този модел двете германски компании имат за цел да предложат на клиентите си евтин, но все пак забавен и атрактивен модел, носещ култовата емблема на Porsche. За целта те разчитат на средно разположен двигател, двуместен интериор, вдъхновяващ ръбат дизайн и тарга покрив.
Автомобилът стартира производство през 1969 г. в две фабрики – едната в Цуфенхаузен, а другата в Оснабрюк, Германия. Последният екземпляр от серията слиза от конвейера през 1976 г.
Произведени са общо 118 978 автомобила от модела.
Porsche 914 e компактен автомобил, тежащ едва 907 кг, а мощността от боксерния двигател, вграждан зад двете седалки, задвижва задните колела с помощта на 5-скоростна механична трансмисия. Нещото, което дори критиците на модела не могат да оспорят, е фактът, че 914 има независимо окачване, както отпред, така и отзад, което значително подобрява сцеплението и цялостното поведение на модела на пътя.
Защо е ненавиждан от толкова много хора?
Поне на хартия, показателите на Porsche 914 звучат доста впечатляващо за стандартите на 60-те и 70-те години, особено като се има предвид, че говорим за относително евтин автомобил. Дизайнът е консервативен, но все пак интересен, а купето предлага не един, а два багажника на своите обитатели. И това при цена от 3500 долара, което се равнява на около 20 000 долара днешни пари. Днес човек трудно би могъл да купи приличен Volkswagen за тези пари, а още повече спортно Porsche.
Тогава къде е проблемът?
Колата се справяла чудесно със завоите, но не била никак рязка, що се отнася до ускорението направо. Стандартната версия 914/4 била оборудвана с 4-цилиндрови двигатели с въздушно охлаждане, като най-мощната версия разполагала с 2.0-литров мотор с горивна инжекция и мощност от 101 к.с. Така или иначе, най-популярен сред клиентите бил 1.7-литровият двигател от буса Volkswagen Type 4, който генерирал едва 80 к.с. Въпреки ниското тегло на колата, това било крайно недостатъчно, за да достави нужната на всяко Porsche динамика. На оборудваните с този двигател автомобили им били нужни повече от 13 секунди, за да достигнат 100 км/ч, което било разочароващ резултат дори за стандартите на 70-те.
Съществувал и сериозен маркетинг проблем. Фери Порше и шефът на Volkswagen по това време Хайнц Нордхоф подписали споразумение, според което новият спортен автомобил щял да се предлага с емблемите както на Volkswagen, така и на Porsche. Ситуацията допълнително се усложнила, когато Нордхоф починал на 12 април 1968 г., а неговият наследник Курт Лоц се спрял на името VW-Porsche 914.
Появила се нова драма - кой би си купил Porsche, създадено с толкова голямо влияние от страна на Volkswagen? Това истинско Porsche ли е? Идеята, че това е просто един Volkswagen, комбинирана със сериозните проблеми с качеството, довело до негативни реакции от страна на пресата, което се отразило и на мнението на феновете. Porsche реагира на това, пускайки на пазара версия с по-мощен 6-цилиндров двигател, наречена 914/6, чиято цена обаче я доближавала опасно много до доста по-способното Porsche 911.
Не всички обаче са съгласни
Всяка монета има две страни и Porsche 914 продължава да има много фенове навсякъде по света. Според тях, няма никакво основание Porsche 914 да бъде определяно като лош спортен автомобил, защото е лек и пъргав роудстър, който е перфектен за шофиране по планински отсечки с много технични завои. Все пак е съвсем разбираемо защо толкова много хора не харесват 914, най-вече заради отчайващо бавното ускорение на масовите и най-достъпни версии. Въпреки това, трябва да се признае, че ниското тегло донякъде неутрализира двигателната немощ.
Любопитното е, че повечето версии на Porsche 356 и 912 се задвижват от същите боксерни 4-цилиндрови мотори. При тях обаче никой не се оплаква от динамиката. Към всичко това можем да добавим факта, че моделите на Porsche с въздушно охлаждане стават все по-скъпи, което прави 914 още по-вълнуваща покупка, тъй като моделът се оказва най-лесният път до притежаването на "въздушно" Porsche. А това няма как да не е вълнуващо, нали?