IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Никога вече аквапланинг?

Удивителен нов асфалт поглъща по 1000 литра вода... в минута

Никога вече аквапланинг?

Локвите по пътя и предизвиканият от тях аквапланинг са причина за почти една трета от тежките катастрофи по пътищата. Но съвсем скоро те могат да останат само спомен, ако новаторският тип пътно покритие, разработен от британската компания Tarmac, се наложи на пазара.





Както можете да видите от видеото, този асфалт направо поглъща водата и не оставя и капка на повърхността. Тайната е в особената му структура, която е изпъстрена с микроскопични пролуки, отвеждащи водата надолу. Там система от тръби я улавя и я изнася встрани от пътя - или дори в резервоари за последващо ползване за напояване.

Звучи просто, но всъщност трябваше да минат над 50 години, преди учените да измислят начин да въведат тази идея в практиката. Главната пречка бе как нещо с толкова отвори в него да може да издържа огромните натоварвания от камионите и другата тежка пътна техника.


Никога вече аквапланинг?


Сега от Tarmac уверяват, че са решили загадката.Тяхната смес, наречена Topmic Permeable, издържа налягане до 20 мегапаскала (при средно 17 за обикновения асфалт) и се полага на пътя по съвсем лесен начин. Единственият проблем в момента е, че при много рязко застудяване попитата вода може да замръзне, да се разшири и да напука пътя. Но британците твърдят, че имат няколко идеи как да предотвратят това.

Не е ясно как подобна настилка ще се държи в ръцете на някои български пътностроителни компании, които при стандартна дебелина от 12 см за асфалтовото покритие успяват някак да се справят и с по 3 см. Но това е отделна тема.


Никога вече аквапланинг?


Междувременно, докато чакаме появата на напълно попиващи пътища, нека ви напомним основните правила, ако се озовете в аквапланинг. Първо, незабавно пуснете газта. Второ, не пипайте спирачката. И трето, не опитвайте никакви маневри с волана, преди колелата ви отново да стъпят на пътя и да получите сцепление. Просто дръжте здраво волана и изчакайте.

Ето ви и няколко примера какво се случва, ако не спазите тези правила (видео):

Тагове: tarmac
0 от 500
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 9 години )
    Моята кола има ел блокаж. В момента на влизане в аквапланинг ми изравнява момента на двете водещи колела. Газ не може да даваш и да искаш. Трудно би могъл да се завъртиш, освен ако не правиш маневри с воланаЕдно много важно нещо е да имаш добри гуми с поне 4 мм грайфер.
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До alabala и Бай Диз ( преди 9 години )
    хайде без глупости, че някой ще се върже и ще пати. Като си в аквапланинг, нямаш никакво сцепление - съответно и да изправяш волана, и да намалиш предавката, няма отношение към движението на колата. Но когато излезеш от аквапланинга, обикновено не е с четирите колела наведнъж, а само с едно или две, и те могат да те завъртят като стой та гледай. Съвсем правилно са си написали хората
  • #13
    1 rate up comment 1 rate down comment
    alabala ( преди 9 години )
    нека ви напомним основните правила, ако се озовете в аквапланинг. Първо, незабавно пуснете газта. Второ, не пипайте спирачката. И трето, не опитвайте никакви маневри с воланаs 1 i 2 sym syglasen, no ne is s 3. 3 trqbva da e natisnete syedinitelq i se opitate da izpravite po posoka na dviwenie. ESP raboti, samo ako nqma vliqnie vyrhu kolelata ot spirachki i dvigatel. S volana trqbva da ste byrzi zashtoto za da sraboti pravilno ESP.Izprovano na kurs po bezopasno shofirane na specialen poligon
  • #12
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Бай Дизел ( преди 9 години )
    Като влезете в Аквапланинг, ако можете минете на по-ниска предавка, за да убиете скоростта. Интересно защо това не беше описано? То е ясно, че колата е неуправляема, но защо никой не казва за това нещо? Говорим, ако се вижда, че ви чака много вода. То за част от секундата така или иначе няма реакция.
  • #11
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    По принцип е напълно ненужно а и сложна направата на такова нещо. Въпроса със замръзването е актуален, но и тези тръбички, които трябва да отвеждат водата като се запущат как ще ги отпушват? Ще дупчат настилката ли? Най-простото и лесно нещо е просто пъня да има лек наклон в посока извън пътното платно а там вече да има канали, които да отводняват. В цял свят е така, просто и лесно. Обаче у нас наклон не могат да направят. Пътя крив, на вълни а след година на дупки образуващи езерца когато вали.
  • #10
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Фолк без ваген ( преди 9 години )
    Щом ще вали такъв дъжд дето може да запуши канавка, то тогава със сигурност ще запуши и ония тръбички под пътя дето уж щели да събират дъждовната вода. Замръзването въобще няма да го комемтирам.
  • #9
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Да, и как наистина ще се справят със замръзването?
  • #8
    15 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Като се запушат порите на тази настилка с кал и ще спре да работи.
  • #7
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Разбирачите, не е отрреди 3-4 години, отпреди 50 е. Обаче миналия месец за пръв път го положиха на истински път и официално патентоваха технологията. Фолк, и най-добрата канавка има лимит. Понякога дъждът го надхвърля, случват се наводнения и локви и по германските магистрали
  • #6
    6 rate up comment 3 rate down comment
    @ ( преди 9 години )
    automedia , zashto pishete asphalt , kato tazi systema seotnasja za BETON ???