Историята около създаването на Lamborghini без съмнение е една от най-известните в автомобилния бранш, но малцина знаят какво точно се е случило, за да реши Феручо Ламборгини да даде урок на собственика и основател на Ferrari - Енцо Ферари.
Феручо Ламборгини с легендарната Miura
Често наричат Феручо "Ил Кавалиере", защото е кавалер на италианския орден „За трудови заслуги”. Той се превръща в личност от класа, въпреки че е роден на село и е син на винопроизводител. Срещу него в тази история се изправя Ил Комендаторе – легендата Енцо Ферари. Двамата първо са в близки отношения, но Ферари скъсва всички връзки с Ламборгини, след като последният основава Lamborghini Automobili. И никога повече не му проговаря.
Всичко започва през 50-те години на миналия век, когато дон Феручо е успешен предприемач, който прави цяло състояние от селскостопанските си машини - Lamborghini Trattori и Lamborghini Bruciatori, а също и от парни инсталации и климатици. Феручо е голям фен на спортните коли, от които има цяла колекция, включваща Alfa Romeo 1900 Super Sprint, Lancia Aurelia B20, Mercedes-Benz 300 SL, два броя Maserati 3500GT и Jaguar E-Type Coupe.
През 1958 бизнесменът отива във Ferrari, където си купува 250 GT, направено от Pinifarina. Автомобилът му харесва и затова си купува още два – един с къса база и един с купе на Scaglietti. По-късно се сдобива с 250 GT 2+2 от Pininfarina, което решава да настрои по собствен вкус. Феручио обаче се сблъсква с проблем - съединителят на колата се поврежда, а когато се обръща за помощ към сервиза на Ferrari, оттам не му обръщат никакво внимание.
Всъщност именно въпросното 250 GT с проблемния съединител става единственото Ferrari в историята, което може да се „похвали” с тунинг от Lamborghini. Дон Феручо използва работилницата, в която сглобява тракторите си, за да смени съединителя с нов, производство на компанията Borg & Beck. Премахва и горния разпределителен вал на двигателя, като го заменя с нов, собствена конструкция. Подменя и карбураторите.
След като колата е готова, Ламборгини уговаря някои тест-пилоти на Ferrari да напуснат базата в Маранело и да се състезават на обществен път в близост до фабриката. Това, естествено, изкарва Енцо Ферари от кожата му, а всички са наясно, че когато се случи нещо подобно, нещата излизат от контрол. Комендаторе казва на Кавалиере нещо от рода на: „Отивай си на село и се занимавай с твоите трактори, а остави спортните коли на професионалистите”. Феручо остава невъзмутим, но решава да докаже, че не е прост селянин. И се захваща за работа, като след 5 години на бял свят се появява първият модел на Lamborghini.
Енцо Ферари
По ирония на съдбата оригиналният мотор V12 в прототипа Lamborghini 350 GTV е проектиран от Джото Бидзарини, един от главните инженери на Ferrari, които напускат компанията по време на „голямата стачка” през 1961 г. Този двигател е толко ефективен, че дори 50 години по-късно някои от неговите елементи, естествено след сериозна модернизация, са използвани в суперколата Murcielago LP 670-4 SuperVeloce.
Самият Комендаторе първоначално не обръща особено внимание на действията на Кавалиере. Мечтата на Енцо Ферари са състезателните автомобили и победите на пистите. Той е на мнение, че „цивилните” версии на неговите коли трябва да носят приходи, с които да се финансира състезателната дейност на компанията. Нещата обаче постепенно се изменят, защото в периода 1963-1974 г. производителят от Санта Агата дава на света Miura, Islero, Espada, Jarama, Urraco и прототипа на Countach – вероятно и до ден-днешен най-известното Lamborghini, нарисувано от гениалния дизайнер Марчело Гандини. Всички те са достойни съперници на моделите на Ferrari.
През 1974 г. Феручо е принуден да продаде компанията си. Съревнованието между двете италиански марки не спира и до ден-днешен. А феновете им непрекъснато спорят Ferrari Testarossa или Lamborghini Countach е по-добрият автомобил. Всичко започва от един некачествен съединител, на чийто създател трябва да бъде издигнат паметник. Защото без него светът на италианските суперколи най-вероятно нямаше да бъде същият.