Когато погледнете тези снимки, вероятността да се намръщите в недоумение е голяма. Това е нещо средно между сериен автомобил и прототип – компактен модел с четири задвижващи колела и офроуд независимо окачване и на двете оси. Реално не е нищо революционно, но е много интересна концепция, представена от АвтоВАЗ много преди светът да заговори за т.нар. компактни кросоувъри.
Lada Tarzan е създадена след падането на Желязната завеса, но въпреки това считаме автомобила за продукт на съветското автомобилостроене, тъй като в него са внедрени технологии от Lada Samara и Lada Niva.
От Tarzan са произведени 300 бройки в периода 1997 – 2003.
Автомобилът използва купето на Samara, но реално е базиран на шасито и механиката на успешния джип Niva. Това означава, че Tarzan се задвижва от 1.7-литров атмосферен бензинов двигател с мощност 80 к.с., които задвижват четирите колела с помощта на 5-скоростна механична трансмисия.
Lada Tarzan е специален автомобил, защото може да се смята за далечен предшественик на модерните компактни кросоувъри, като Renault Captur, Peugeot 2008, Hyundai i20 Active и др. Единствената голяма разлика е това, че Tarzan е проектиран не само да бъде практичен градски автомобил, но да се справя и с тежък офроуд терен.
Тъй като е в пряка връзка с Niva, автомобилът има предно разположен двигател и четири задвижващи колела. Системата за двойно задвижване разполага с 3 диференциала (централен, преден и заден), докато раздатката на скоростната кутия предлага възможност за избиране на бързи и бавни предавки посредством специален лост. Централният диференциал също може да бъде заключен ръчно от интериора.
Tarzan има предни и задни дискови спирачки, които се „крият“ зад 15-инчови алуминиеви джанти. Дизайнът на офроуд пакета е дело на студиото Decon и не е особено впечатляващ, но все пак добавя характер към скучноватото купе на Samara, внедрявайки пластмасови защитни елементи, нови брони с различни фарове за мъгла, както и по-широки калници. Интериорът е идентичен с този на Samara, с единственото изключение, че вътре се забелязват допълнителни лостове за управление на системата за задвижване на четирите колела.
Снимки: AvtoVAZ