Една от грешките, които често се появят на таблото пред водача при пътуване, е „P0420“. Тя означава „ниска ефективност на катализатора“, тоест той не работи както трябва. Казано по друг начин - този код показва лоша производителност и почистваща способност на катализатора.
Подобна неизправност не е пречка за по-нататъшно движение, но си струва да запомните, че запушеният катализатор „задушава“ двигателя, като не му позволява да развие номинална мощност и въртящ момент. В същото време се увеличава разходът на гориво, може да се появи и повишен дим и силна неприятна миризма на отработени газове.
Признаци на грешка
- На таблото се активира иконата „Проверка на двигателя“ (Check Engine). На някои автомобили има специален символ „прегряване на катализатора“ - в някои случаи той може да светне заедно с „проверката“ като следствие от основната грешка P0420.
- Повишен разход на гориво. Съставът на пречистените от катализатора отработени газове се контролира от втори кислороден сензор (ламбда сонда). В интернет има мнение, че втората „ламбда“ служи изключително за контрол и не засяга нищо, но това не е така. Наистина нейната роля в смесообразуването е несравнимо по-ниска от първата (която се намира в изпускателния колектор). Независимо от това, управляващият блок разчита и на показанията на сензора след катализатора, регулирайки сместа.
- Намаляване на динамиката. Запушен или унищожен катализатор пречи на нормалното движение на отработените газове, което води до образуване на обратна реакция в отработените газове. Налягането на газа в колектора и тръбата след него се увеличава - това пречи на нормалната работа на двигателя, намалява мощността и също така увеличава консумацията. Когато номиналната производителност на катализатора намалява, и трите характеристики се комбинират по един или друг начин.
Причини за грешка P0420
Намаляването на ефективността на катализатора може да бъде временно или необратимо. Съответно причините са различни:
- Лошо качество на горивото. Като цяло сурогатното гориво може да причини много временни кодове за грешки, но сред тях „проверката“ за катализатора е една от най-често срещаните. Ако проблемът е само в състава на бензина (не говорим за дизелови двигатели, тяхната система за пречистване е различна), обикновено „третирането“ се състои в нова порция гориво на добра бензиностанция.
- Естествено износване. В този случай вътрешната структура на катализатора, състояща се от пчелни пити, покрити с ценни метали, се замърсява с годините с покритие от продукти на горенето. Като цяло съвременните катализатори са проектирани за експлоатационен живот от 200 000-400 000 км, но практиката винаги има изключения.
- Механична повреда. Структурата на керамичната пчелна пита е доста крехка. Достатъчно е тя да влезе в съприкосновение с камък и парче от нея може да се отчупи. В допълнение, вътрешностите често се разпадат поради необичайно високи температури на отработените газове (има различни причини за това).
Защо е опасен разпадащият се катализатор?
Разрушаването на пчелната пита на катализатора, в допълнение към факта на намаляване на производителността, също е опасно, защото керамичните частици могат да бъдат засмукани в двигателя. Колкото и странно да изглежда, газовете в изпускателния тракт не се движат строго по посока на улицата. Почти винаги има пулсации в тръбопровода и газовете, които вече са излезли в колектора, частично се изтеглят обратно в цилиндъра. Съответно навлизането на чужди предмети в него може да доведе до сериозни последици. Най-тежката е основен ремонт на двигателя.
Как да разрешите P0420?
Ако е въпросът опира само до бензин, всичко ще мине от само себе си. Просто трябва да изгорите по-голямата част от бензинов в резервоара, като го замените с нормално гориво. Но когато причината не е в кофти бензиностанция, единственото решение е ремонт. И тук са възможни два сценария.
- Пълен ремонт по предписаните от производителя алгоритми. Това включва подмяна на катализатора с нов оригинален. В същото време се проверяват кислородните сензори (ламбда сонди) и, ако е необходимо, също се сменят. Изключително скъпа процедура, рядко практикувана сред нашите автомобилисти.
- Отстраняване на фабричния катализатор и монтиране на пламегасител. Компромисен вариант, който е често срещан заради относителната си евтиност и ефективност. Разбира се, вече не се говори за почистване на отработените газове, но пламегасителят струва няколко пъти по-малко от оригиналната част. Това е набор от електронни компоненти, в най-примитивната си форма, включително резистор и кондензатор. Тези елементи се свързват с окабеляването на сензора за кислород и дават на контролния блок „правилния“ сигнал за състава на отработените газове.
Вярно е, че тази схема работи само на най-простите инжектори. За съвременните автомобили, които са чувствителни към всякакви промени, се използват по-сложни трикове - презареждане на блока до инсталиране на оригиналната „ламбда“ чрез микрокатализатор, който наистина пречиства газовете до фабрично състояние. Обемът на „правилния“ ауспух е само няколко кубични сантиметра - достатъчно, за да даде на ламбда „подушване“ и да не му позволи да задейства кода P0420.
Но, разбира се, дори и най-модерните примамки няма да направят изпускателната система чиста и без миризма. И консумацията ще бъде малко по-висока в сравнение с новата фабрична версия. Независимо от това пламегасителят плюс правилната дръжка е най-популярното решение по отношение на съотношението цена-ефективност.