IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Легенди, поклонници и наследници

Trabant, VW Beetle, VW Transporter, Mini, 2CV, Fiat 500……Автомобилните икони от миналото, имали дълъг живот, радвали се на много любов и признателност.

Легенди, поклонници и наследници
Днес повечето от тях оживяват отново. Но носят друг дух, нови послания и имат доста по-високи цени. Производителите се опитват да използват славното име за да реализират по-високи печалби. Представят новия модел носещ старото име като ексклузивен автомобил. Естествено за такъв се плаща повече. 

Докато легендарните автомобили бяха малки, опростени технически и много евтини, с гениална конструкция подсигурила им дълъг живот, днешните наследници са технически усложнени, с по-голям размер и разбира се много по-висока цена. За „римейка” се иска ретро вид, славно минало предизвикващо умиление и сладки спомени. А за сладките спомени се плаща... Цената е далеч от тази в миналото. 

Всъщност забелязали ли сте, че всеки един от легендарните модели има възможно най-простите кръгли фарове? Защо ли при тях усложнените и претенциозни днешни форми не вървят? Нещо подобно като при жените, погледа ти се спира на тази с големите кръгли очи....


Един от първите, който реши да заложи на славното минало беше Volkswagen с неговия „бръмбар”. Това „дете” на предвоенните години, създадено от славния Фердинанд Порше по поръчка на диктатора с малките мустачки под носа, се радваше на всеобща любов почти до края на миналия век – близо 70 години. Кой съвременен модел може да разчита на нещо подобно? 


За съжаление неговия наследник не изглежда да има славна съдба. „Реинкарнацията” не се получи. Произвежда се на базата на Golf IV. Дизайнът е като на играчка, може би затова го харесват повече жените. Относително добре се продава в Америка, където въпреки високата цена го купуват на любимите дъщери или любовници...

В Европа купувачите не го приеха, макар да има на таблото вазичка за цветя...


От VW обаче не се предават и възстановиха любимия на хипитата микробус. Днешният изглежда като подводница и в него могат да се съберат два пъти повече хипари отколкото побираше по времето на фестивала в Уудсток....


От VW добре знаят, че поколението израснало с джоинт и свободен секс днес е на 50-60 години, с добра кариера и ..сладки спомени. Както вече казахме те струват скъпо и новият микробус струва купища пари. 

Mini e друга история. Залага на гениалната конструкция на сър Алек Исигонис (Alec Issigonis), който създал автомобила, след като сложил да седнат на пода в неговата работилница четирима от работниците си и ги очертал с тебешир. 


Прословутите джобове на вратите на Mini били създадени за да поемат бутилка Gordon Gin. Естествено в него се вози и мистър Биин.... Не обаче и след 2001 г., когато от BMW създадоха елегантен и скъп автомобил, който има общо с легендата само в своето име. 


Макар че трябва да признаем на дизайнерите на BMW способността да запазят стария дух в новото модерно тяло. Наследникът определено има успех, но за разлика от легендата той се купува от богати млади хора. Защото струва много пари. 

Най-новият хит на автомобилните носталгици, които искат да отдадат почит на своите родители (които може и да са ги заченали точно в такъв автомобил), е Fiat 500. 


Автомобилът поставил Италия на 4 колела е създаден от друг конструкторски гений – Данте Джиакоза (Dante Giacosa). Той искал да създаде автомобил, който може да се промъкне и през най-тесните улички на Неапол. 


Точно на 50-та годишнина на легендата, на същото място в Торино, от Fiat представиха наследника. Запазил е стила на легендата – малък е, с кръгли „очи”, но като другите наследници доста скъп. Това обаче поне засега не пречи на продажбите, за „малкия” дори се чака в Италия и Франция. 

Citroen 2CV – под това име май не е известен много, но ако кажете „грозното патенце” повечето хора над 50 годишна възраст ще го знаят. 


А може да ги подсетите и като споменете автомобила на калугерките от филмите на Луи дьо Финес...Патето било разработено още преди Втората световна война. Дори произвели 40 броя, които успели да скрият от немците. След войната го доработили, прибавили му и десен фар. Предвоенният екземпляр бил само с ляв фар заради икономии...


Сега от Citroen работят върху наследника, който трябва да видим през 2009 г. При него обаче целта няма да бъде като при оригинала - „да транспортира двама френски селяни, 500 кг картофи и на задната седалка кора пълна с яйца, които през полските пътища да останат здрави”. 

Бившият източен блок също направи история с автомобилна легенда. „Оставете ламарината за капиталистите”. Така възниква легендата Trabant. 


Него го познават всички, неповторим вид, неповторим звук, неповторима миризма, неповторими спомени...От носталгията и името Trabant сега иска да спечели производителят на играчки Herpa. В чест на 50 години от създаването на Trabant, през тази година беше пусната играчка „Нов Трабант” (New Trabi) за 21 век. 


Няма обаче да се спре само с играчката. Вече се говори, че BMW готви наследник на пластмасовото източногерманско чудо, натъпкан със съвременна технология. Засега се говори за къса серия от 5000 трабанта на цена от 50 000 евро. Няма шега, наследникът на Trabi идва... 
0 от 500