IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Първата Dacia с два педала

Easy-R не е типичен автоматик, но има немалко предимства

Първата Dacia с два педала

Бюджетните автомобили и автоматичните скоростни кутии никога не са вървели ръка за ръка. Съществуват обаче така наречените автоматизирани механични трансмисии, които решават проблема с досадното сменяне на скоростите. Такава опция вече предлага и румънската марка Dacia. Името й е Easy-R, като е достъпна както с бензинов, така и с дизелов двигател.
Първата Dacia без педал на съединителя
Easy-R не е класически автоматик, въпреки че оборудваните с нея автомобили нямат педал на съединителя и не изискват от водача да сменя скоростите. Трансмисията използва компютърно контролирани електромеханични механизми, които превключват предавките вместо шофьора.

Боравенето с Easy-R е същото като при автоматиците. Трансмисията има четири режима на работа - D (Движение), N (Неутрален), R (Заден) и M (ръчен), които се изобразяват на таблото. Не е налична обаче позиция P (Паркинг), което налага водачът да активира ръчната спирачка при паркиране.
Първата Dacia без педал на съединителя
Основните предимства на автоматизираната механична трансмисия на Dacia спрямо класическите автоматици са по-ниското тегло, по-простото обслужване, по-ниската цена и аналогичното потребление на гориво спрямо версиите с механични скорости. Недостатъкът е само един - представянето, което не е така "добре смазано" като при автоматиците от ново поколение.

Изпробвахме Easy-R на борда на Dacia Sandero, оборудвана с бензиновия двигател TCe 90. В този случай трансмисията разполага с 5 степени, докато при моделите с дизеловия dCi 90 степените са 6. И при двете версии на Easy-R е предвидена система Stop & Start, която "гаси" мотора по време на престой.
Първата Dacia без педал на съединителя
Още при първата смяна от 1-ва на 2-ра предавка ни стана ясно, че Easy-R не е истински автоматик. Управлението на кутията е поверено на компютърно контролирани електромеханични механизми, които изключват съединителя, сменят предавката и след това отново задействат съединителя. Казано иначе, все едно някой натиска съединителя, сменя скоростите и след това отново пуска съединителя вместо вас. А това се усеща от шофьора и пътуващите в колата, тъй като превключването на по-висока или по-ниска скорост не е така гладко и отнема повече време спрямо автоматиците.

Първоначалното ни впечатление не бе особено добро, но след като свикнахме с особеностите на кутията, пътуването из градските улици стана далеч по-комфортно. Ако шофьорът се "научи" да борави плавно с газта - да я отпуска леко при смяната на предавките, представянето на Easy-R става значително по-добро. Освен това кутията отчита стила на шофиране и се адаптира към него, което допълнително спомага за синхронизирането между шофьора и трансмисията.
Първата Dacia без педал на съединителя
Инженерите на марката са предвидили и ръчен режим на управление, който е добро решение за любителите на по-динамичното шофиране. При този режим водачът просто бута лоста на пред или назад, изреждайки скоростите. Друго предимство е системата Hill Start Assist, която задържа автоматично спирачките при потегляне, за да не тръгне автомобилът назад. А в случаите, при които се налага рязко ускорение - например изпреварване, шофьорът просто трябва да активира функцията кикдаун, която може да свали 1 или 2 предавки. Това става чрез натискане до долу на педала на газта. Тъй като Easy-R е насочена предимно към шофьорите, които използват колата си най-вече в града, кутията разполага с функция „пълзене“ - автомобилът автоматично потегля бавно напред или назад, без върху педала да се осъществява никакъв натиск.
Първата Dacia без педал на съединителя
Като цяло Easy-R би свършила отлична работа на онези, които не искат кола с ръчни скорости, но в същото време търсят бюджетен автомобил. Тя предоставя по-висок комфорт спрямо колите с ръчни скорости, без да увеличава потреблението на гориво. Е, свикналите с модерните автоматични трансмисии вероятно ще останат разочаровани от представянето на автоматизираната механична трансмисия на Dacia. Но пък определено ще се впечатлят от цената - 1400 лв. Кутията е достъпна за моделите Sandero и Sandero Stepway.

Снимки: Automedia.bg

Тагове: Dacia Sandero easy-r
0 от 500
  • #21
    0 rate up comment 0 rate down comment
    The N-Man ( преди 8 години )
    Отвори ми се възможност да я тествам. Да, в началото не бях очарован, но за тежък градски трафик става. Не знам колко е икономична, защото ми направи впечатление, че сменява на по-високи обороти...
  • #20
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Пенка ( преди 8 години )
    Подобна на тази кутия от няколко години се монтира в VW up и производните му!Там е много добра като изпълнение и представяне!
  • #19
    14 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    На кола на която стартер, алтернатор, съединител и АБС датчици са КОНСУМАТИВ да сложиш автоматична (или полуавтоматична) скоростна кутия при това сглобена от съмнително образовани Румънски роми си е направо търсене на приключения.
  • #18
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Глезотии! Ако имах пари с най-голямо удоволствие бих си купил обикновенно Сандеро!
  • #17
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Глезотии! Ако имах пари с най-голямо удоволствие бих си купил обикновенно Сандеро!
  • #16
    6 rate up comment 10 rate down comment
    JEEP ( преди 8 години )
    Автоматик без Park тия са ненормални, че тая пръдлива дачия като стане на 15 години имат ли представа въобще дали ще има ръчна, камо ли да държи..Всъщност ме съмнява да изкара и до 10, но това е друг въпрос.
  • #15
    2 rate up comment 7 rate down comment
    ха-ха! ( преди 8 години )
    И един зад волана пак ставатбтри!
  • #14
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Ти така ли правиш чакаш да се счупят и ги продаваш. Аз си купувам колите, карам ги няколко години и ги продавам и така идва следващата. Тази измислица от някой квартален майстор ли е чу? Те ги ненавиждат, защото не могат да ги правят. Има вариатори с типтроник и можеш да симулираш скорости колкото си искаш и няма да разбереш, че си с вариатор. Танкове, трактори, комбайни и др.тежки машини са с вариатори, обаче разбирача тук иска да ни убеди, че тези трансмисии не ставали.Май ти не ставаш умнико.
  • #13
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Производителите на вариаторни кутии се принудиха софтуерно да зададат фиксирани скорости на тези с.к. за да може да се вдигат обороти като при стандартните, защото хората не ги харесват, когато работят във вариаторен режим, следствието от тези фиксирани предавателни числа е по-бавно ускорение и обесмисляне на вариаторната кутия като цяло. Като инженерна технология е супер идея, напрактика са ненадежни, не издъждат голям въртящ момент и са скучни за шофиране.
  • #12
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Предните 2 коли с вариатори счупиха ли се, че 3та караш?