Още с появата си през 1997 година хибридът Toyota Prius се превърна в еталон за високи технологии и иновации. С напълно новото си поколение моделът затвърждава този имидж, но добавя нещо напълно ново и донякъде неочаквано - истинско удоволствие от шофирането.
Четвъртото поколение на модела дебютира в края на миналата година, като поне на хартия не предложи повече от своите предшественици. Той продължава да разчита на хибридна система, съчетаваща бензинов двигател, електромотор и батерия, която се зарежда при всяко спиране или намаляване на скоростта.
Реално обаче колата е напълно нова, изградена от нулата, което се усеща още при сядането зад волана. Новият Prius може да се похвали не просто с нисък разход на гориво. Негова основна характеристика вече е тръпката от шофирането - нещо, което предишните три поколение не успяха да предложат.
Основната заслуга за значително подобреното усещане зад волана е на новата архитектура на Toyota - TNGA (Toyota New Global Architecture). Тя е използвана и за водородната кола Mirai, като осигурява на автомобила по-нисък център на тежестта, подобрявайки неговите стабилност и пътно поведение. Благодарение на това новият Prius стои на пътя като истински представител на D-сегмента - окачването буквално поглъща всички неравности, накланянето в завои е почти нулево, като хибридът се усеща като залепен за асфалта.
Задвижващата система е също нова, като въпреки редуцираната си мощност предоставя осезаемо подобрени реакция, директност и динамика. Ускорението 0-100 км/час отнема приличните 10,6 сек., а максималната скорост на движение достига 180 км/час. Технологията използва 1,8-литров бензинов двигател с мощност 97 к.с. и 142 Нм въртящ момент, и електромотор, развиващ 73 к.с. Така общата мощност е намалена от досегашните 136 к.с. до 122 к.с.
Пълнохибридата задвижваща система е преминала през множество ревизии за подобряване на ефективността и динамиката, както и за намаляване на теглото. Значителните промени в архитектурата на двигателя са постигнали повече от 40% термична ефективност - най-добрия резултат в света за бензинов двигател. Другите компоненти от хибридната система са станали по-компактни и са препозиционирани за постигане на оптимален цялостен дизайн, като допълнително допринасят за по-нисък център на тежестта на автомобила. Новата никел-метал хидридна батерия е по-компактна, а издръжливостта и зареждането й са значително подобрени.
Благодарение на оптимизациите ускорението е по-гладко, с по-бърза реакция, а при по-високи скорости автомобилът е по-тих и се усеща по-линеен и добре настроен към скоростта на двигателя. Напълно изчистено е неприятното бучене на CTV трансмисията, а реакцията при подаване на газ с висока скорост на движение е буквално мигновена. Моделът се усеща по-скоро като стандартен бензинов автомобил, а не като хибрид, което е сериозен плюс. Като цяло обаче японските инженери са успели да съхранят типичното за Prius усещане за спокойствие зад волана.
При нашия тест разходът на гориво се движеше между 1,8 и 4,3 литра на 100 км, като моделът бе най-икономичен в града и по първокласните пътища. Най-високо е потреблението на магистрала. Официалните данни сочат разход от 3,3 литра в града и извън него.
Новата платформа TNGA е предоставила на модела и по-щедро вътрешно пространство. Салонът е доста по-просторен от този на Avensis, а багажникът предлага повече от приличните 502 литра обем (до тавана). Приятна изненада правят също така ергономията, множеството електронни системи и използваните материали в салона, които са меки и приятни на допир.
Външният дизайн продължава да бъде провокативен, като със сигурност няма да бъде приет от всички. Но Prius винаги се е различавал от общата маса автомобили, подчинявайки формите си на аеродинамиката и практичността. Благодарение на това (или въпреки това) моделът продължава да бъде най-добре продаваната хибридна кола в света.
По отношение на оборудването, то е доста богато, като дори адаптивният круз контрол и системата за разпознаване на пешеходци са включени още в първото ниво на оборудване. Най-достъпната версия на модела струва 53 750 лв. с ДДС, а двете по-скъпи - 58 750 и 58 850 лв. с ДДС съответно.
С новото поколение на Prius автомобилният свят очакваше революция. В Toyota обаче заложиха по-скоро на еволюционни подобрения. Въпреки това крайният резултат е впечатляващ - хибридът е не просто икономичен, той може да се мери по динамика, комфорт, практичност и удоволствие от шофирането с бензиновите и дизеловите автомобили от сегмент D. А това само по себе се представлява революция в света на хибридите. Тези, които очакваха нещо невиждано от Toyota не бива да се разочароват - за тях е предвиден водородният модел Mirai. На някои пазари ще се предлага и Prius с възможност за зареждане в ел. мрежата. България не е сред тях.
Снимки: Automedia.bg