IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой е най-популярният автомобил на света?

Не статистика, а връщане назад във времето

Кой е най-популярният автомобил на света?

Класациите за най-популярните автомобили на света се появяват ежемесечно, като в основата им е статистиката от продажбите. Подреждането се прави сравнително лесно. Далеч по-трудно е да се отговори на въпроса „Кой всъщност е бестселърът на бестселърите?”

На пръв поглед изглежда, че и класацията за най-популярен автомобил на всички времена не би трябвало да представлява трудност, ако имате под ръка съответната статистика. Тя показва, че Toyota Corolla за целия си жизнен цикъл е продадена в над 40 млн. единици. Само за 2015 г. резултатът на модела 1 329 024 продажби по цял свят, които правят Corolla абсолютният лидер. Нещо повече – моделът бе съвсем близо до собствения си рекорд от 2005 г., когато записа над 1 360 000 бройки на пазарите.
Кой е най-популярният автомобил на света?
Автомобилът на японците е убедителен лидер по популярност в световен мащаб, като увеличава аванса си пред конкурентите. Основните от тях са Ford F-Series, който за цялата си история е продал 35 млн. бройки, и Volkswagen Golf, който през 2013 г. премина границата от 30 млн. произведени и продадени автомобила.

Статистиката е явно в полза на Toyota, която пуска първата Corolla още през 1966 г., а на пазара вече е 11-ото поколение на модела. Именно това, според някои експерти, трябва да бъде отчетено при определяне на най-популярни автомобил.

Първата Corolla е с 1,1-литров мотор с 60 к.с. и е далеч от техническия шедьовър на японците в 11-ата генерация. Така че има сериозна логика в думите на тези, които твърдят, че това са напълно различни автомобили, а не един и същ модел. И ако разделим 40 млн. на 11 се получава резултат от 3,5 млн. за всяка една генерация – резултат, който редица други автомобили също са постигали.

Ако се изчислява резултатът по поколенията, то статистиката ще бъде по-различна. В историята на автомобилостроенето има истински икони, които десетилетия на ред са се предлагали без радикални промени в конструкцията си. Един от тях е Beetle на Volkswagen, чието производство стартира през 1940 г. и приключва през 2003 г. И въпреки че за този период германският автомобил еволюира технически, то приликите между първите и последните серии са повече, отколкото разликите. От Beetle са продадени над 21 млн. бройки, а резултатът от 1,3 млн. годишно е постигнат още в началото на 70-те, тоест 30 години преди Corolla.
Кой е най-популярният автомобил на света?
Това показва, че моделът на Volkswagen спокойно може да претендира за званието „Най-популярен автомобил”.

Не бива обаче да пропускаме и още една култова машина – Ford-T. Ако броим изключителния резултат от 21 млн. продажби за 60 години (средно по 350 000 годишно), какво да кажем за 15 млн. за 20 години (средно по 750 000 на година). И това е постигнато в периода 1908-1928 г., когато голяма част от хората дори не са си помисляли, че могат да притежават личен автомобил.
Кой е най-популярният автомобил на света?
Точно преди 100 години в света имало повече Ford Model T от всички останали автомобили накуп. Точно така – през 1916 г., 55% от световния автопарк се състои от американския модел. Подобен резултат няма как да бъде постигнат отново, така че детето на Хенри Форд със сигурност попада в тройката на най-популярните машини за всички времена. А това кой от нея е №1, всеки има право сам да избере.

Снимки: Toyota, Volkswagen, Ford

0 от 500
  • #2
    23 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Хенли Форд е наистина много хитър човек, тип лукав и е правил всичко само за пари. Когато поискал да си направи колата, за да прави пари от нея нямал финансова мощ, за да го постигне. Прави акционерно дружество продава акциите и с парите от акциите прави Модел Т. След като започва да се продава като топъл хляб и милионите завалели, той решава да изкупи на безценица акциите обратно и да си върне компанията, за целта прави втора фирма за коли със синът си и казва, че вече ще продава коли от нея. Акционерите изпадат в паника и Форд им изкупува акциите на безценица. Продава модела си цели 20 и кусур години без да го пипне, само чиста печалба без да влага нито долар в развитието му. Добре че е синът му и падналите продажби, за да започне да развива други модели с нови системи.
  • #1
    13 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ти у ред ли си?Пи ли си хапчетата тази сутрин, прочете ли статията?Дори и да си е прочел, май само с четене не става! Трябва и акъл!Това да кажеш, че ако не са били Форд, едва ли не сега нямаше да караме автомобили, граничи с мал0умието. Много си зле честно! Лошо няма да си фен на дадена марка, но чак пък толкова да фантазираш е пълна лудост...