IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Факти за дълбочината на протектора и правилното налягане на гумите

На какво влияят тези параметри

Факти за дълбочината на протектора и правилното налягане на гумите

Протекторът е онзи елемент от гумата, който осигурява сцепление при спиране, управление и в завой. Минималната дълбочина на протектора според европейските норми е 1,6 мм, но от съображения за сигурност нашата препоръка е дълбочината да не пада под 4 мм. Ако управлявате автомобил с дълбочина на протектора, по-малка от 1,6 мм, скоростта на движение, при която е възможен аквапланинг, намалява с до 40%. Това е една от причините гумата непременно да бъде сменена, когато достигне тази дълбочина на протектора.
Факти за дълбочината на протектора и правилното налягане на гумите
Снимка: depositphotos

Препоръчителното налягане на гумите задължително се посочва от производителя на автомобила и може да бъде открито на различни места: в жабката, на светлинното табло, от вътрешната страна на капачката на резервоара, в ръководството на автомобила или от вътрешната страна на шофьорската врата.

Не забравяйте: правилно напомпените гуми са по-сигурни, гарантират икономия на гориво при шофиране и щадят околната среда.

Неправилното налягане, и в частност налягането под препоръчителното, може да доведе до множество проблеми. Сред тях са:

 - Намаляване на стабилността на автомобила на пътя
 - Неравномерно износване на протектора
 - Вътрешно увреждане на гумата
 - Спукване на гумата
 - Прегряване на гумата
 - Съкращаване живота на гумата
 - Увеличен спирачен път

И още:

Проверявайте налягането в гумите два пъти месечно. Използвайте изправен манометър или най-добре посетете специализиран сервиз за гуми. В идеалния случай проверката трябва да стане в началото на пътуването, тъй като загретите от пътя гуми биха могли да дадат неточен резултат при проверката.

Трябва да знаете, че при по-ниско от препоръчителното налягане гумите се износват странично, а при по-високо – по централната ос.

При проверката имайте предвид и максималното натоварване на превозното средство. Обичайно то е посочено в ръководството на автомобила, от вътрешната страна на капачката на резервоара или в жабката.

Системата за мониторинг на налягането на гумите (TpMs) е ценна функция на някои нови автомобили, която предупреждава водачите за промяна в налягането и намалява риска от шофиране с недонапомпени гуми.

Още по темата:
Удар в бордюр или дупка. Какво да правим?
Как да поддържате гумите си в изправност?
Резервна гума... Ами ако няма такава?
Знаете ли, че по-новите гуми трябва да са на задната ос?

Имат ли годност автомобилните гуми?
Шест причини да смените гумите с летни
Как да съхранявате гумите?
Кога е време да смените гумите?

Още полезни съвети и най-актуалните модели летни гуми можете да откриете в интернет сайта на
Примекс