Почти всеки шофьор е попадал в опасна ситуация на пътя. Един от най-сериозните проблеми при пътуване, особено с по-висока скорост, е аквапланингът. В България ежегодно загиват много хора, които не знаят как да реагират, когато се сблъскват с тази понякога невидима опасност.
Какво всъщност представлява аквапланингът? Това е състояние, при което гумата не успява да отведе количеството вода под нея и така образува воден филм между нея и настилката на пътя. Колата губи напълно сцепление в този момент и е неуправляема. Аквапланингът се влияе основно от скоростта, а също и от дълбочината на водата и протектора на гумите.
„Хората умират от незнание и липса на опит”, това е коментарът на 8-кратния рали-шампион на България Димитър Илиев. Той е ръководител на Safety Driving Academy, стараеща се да направи част от българите по-добри и по-съвестни шофьори. Сериозна помощ за това оказва и българското представителство на Dacia, което си партнира с пилота вече няколко години.
„Целта ни е с няколко прости и ясни обяснения за аквапланинга да обясним на колкото се може повече хора опасностите от шофирането при променливи условия. Вярваме, че по този начин ще бъдат спасени много животи и повече хора ще се приберат от път при семействата си живи”, категоричен е Илиев, който преподава не само теория, но и обучава шофьори в реални условия. До момента техният брой е над 1600.
Рали шампионът е категоричен, че най-важното е шофьорите да могат да предвидят аквапланинга. Те трябва да бъдат наясно, че могат да попаднат в такава ситуация както по време на валеж, така и след него. Особено „подходящи” за това са места на пътя, при които водата не се оттича.
„Ако метеорологичните условия предполагат възможност за аквапланинг, скоростта трябва да се намали, както и да се осигури резерв от време и дистанция. Желателно е шофьорите да планират внимателно маршрута си и да избягват опасни пътища. Основното обаче е водачите на автомобили да гледат възможно по-напред по пътя, за да могат да предвидят евентуална опасност”, съветва Илиев.
Основното при попадане в аквапланинг е да не се прави опит за завиване и да се натиска спирачката. Това почти винаги е фатално и води до инцидент. Не бива да се подава рязко газ или пък да се сменя предавката. Шофьорът трябва да запази самообладание и да задържи посоката на движение, правейки леки корекции с волана. Целта е автомобилът да се задържи стабилен, докато аквапланингът премине.
В последното се убеди и група български журналисти, които бяха поставени при подобни условия. Това стана на полигон в Румъния, където с указанията на Илиев и екипа му се опитахме да разберем как най-лесно и безопасно да се справим с тази опасност на пътя, която мнозина подценяват. А не трябва.
Снимки: Dacia


0