IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Аквапланингът - скритият враг на шофьора

Най-добрият български рали-пилот съветва как да избегнем коварната опасност на пътя

Аквапланингът - скритият враг на шофьора

Почти всеки шофьор е попадал в опасна ситуация на пътя. Един от най-сериозните проблеми при пътуване, особено с по-висока скорост, е аквапланингът. В България ежегодно загиват много хора, които не знаят как да реагират, когато се сблъскват с тази понякога невидима опасност.
Аквапланингът е сред най-големите врагове на шофьора
Какво всъщност представлява аквапланингът? Това е състояние, при което гумата не успява да отведе количеството вода под нея и така образува воден филм между нея и настилката на пътя. Колата губи напълно сцепление в този момент и е неуправляема. Аквапланингът се влияе основно от скоростта, а също и от дълбочината на водата и протектора на гумите.
Аквапланингът е сред най-големите врагове на шофьора
„Хората умират от незнание и липса на опит”, това е коментарът на 8-кратния рали-шампион на България Димитър Илиев. Той е ръководител на Safety Driving Academy, стараеща се да направи част от българите по-добри и по-съвестни шофьори. Сериозна помощ за това оказва и българското представителство на Dacia, което си партнира с пилота вече няколко години.
Аквапланингът е сред най-големите врагове на шофьора
„Целта ни е с няколко прости и ясни обяснения за аквапланинга да обясним на колкото се може повече хора опасностите от шофирането при променливи условия. Вярваме, че по този начин ще бъдат спасени много животи и повече хора ще се приберат от път при семействата си живи”, категоричен е Илиев, който преподава не само теория, но и обучава шофьори в реални условия. До момента техният брой е над 1600.
Аквапланингът е сред най-големите врагове на шофьора
Рали шампионът е категоричен, че най-важното е шофьорите да могат да предвидят аквапланинга. Те трябва да бъдат наясно, че могат да попаднат в такава ситуация както по време на валеж, така и след него. Особено „подходящи” за това са места на пътя, при които водата не се оттича.
Аквапланингът е сред най-големите врагове на шофьора
„Ако метеорологичните условия предполагат възможност за аквапланинг, скоростта трябва да се намали, както и да се осигури резерв от време и дистанция. Желателно е шофьорите да планират внимателно маршрута си и да избягват опасни пътища. Основното обаче е водачите на автомобили да гледат възможно по-напред по пътя, за да могат да предвидят евентуална опасност”, съветва Илиев.
Аквапланингът е сред най-големите врагове на шофьора
Основното при попадане в аквапланинг е да не се прави опит за завиване и да се натиска спирачката. Това почти винаги е фатално и води до инцидент. Не бива да се подава рязко газ или пък да се сменя предавката. Шофьорът трябва да запази самообладание и да задържи посоката на движение, правейки леки корекции с волана. Целта е автомобилът да се задържи стабилен, докато аквапланингът премине.
Аквапланингът е сред най-големите врагове на шофьора
В последното се убеди и група български журналисти, които бяха поставени при подобни условия. Това стана на полигон в Румъния, където с указанията на Илиев и екипа му се опитахме да разберем как най-лесно и безопасно да се справим с тази опасност на пътя, която мнозина подценяват. А не трябва.

Снимки: Dacia
 

Тагове: safety driving academy
0 от 500
  • #3
    2 rate up comment 0 rate down comment
    abvgd123 ( преди 10 години )
    Случвало ми се е и то по време на изпреварване и е много спичащо. Трябва да се внимава при мокро време! Осоебно с нашите пътища, където се получават локви и липсва нормална отводнителна система.
  • #2
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Няколко пъти ми се е случвало. Да чукна на дърво без сериозни последици. Чувството е все едно, че някой друг кара колата, а не ти. Буквално става неуправляема за 1-2 сек. Не зная дали е универсално, но аз просто отпущам газта и чакам да премине аквапланинга и колата да бъде овладяна. Никаква спирачка или въртене на волана в подобен случай! Не зная с подаване на газ какво се получава и не съм и пробвал.
  • #1
    23 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Поздравления за статията. При контролиран тест като този, щеше да е много хубаво, ако имаше видео от гледна точка на шофьора и извън колата, защото едно е да се чете, а друго е да се види нагледно как реагира автомобила, какво трябва да се прави и т.н. Пример-предпоследната снимка-интересно е каква е реакцията при такова повдигане на задницата на автомобила (или по-скоро забиване на предницата). Да, из нета има клипове за аквапланинг, но те по-скоро завършват с катастрофа и не са добър пример.