IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Печеливши и губещи около драмата с VW

Има много съмнителни детайли около „Дизелгейт”

Печеливши и губещи около драмата с VW

Скандалът с компанията Volkswagen, който пресата вече нарече „Дизелгейт” (по аналогия с аферата „Уотъргейт”, която свали от власт президента на САЩ Ричард Никсън), набира скорост. Кой обаче печели и какви са причините за случващото се. Предлагаме ви анализа на изданието CarTimes, който повдига редица любопитни въпроси.
Печеливши и губещи около драмата с VW
Снимка: Ройтерс

Скандалът дойде като гръм от ясно небе, след като Американската агенция за защита на околната среда (EPA) обвини концерна Volkswagen, че неговите автомобили с дизелови двигатели не отговарят на нормите в САЩ. Нещо повече – ръководството на концерна е знаело за проблема, но е държало нещата в тайна.

Според версията на EPA във Volkswagen са снабдили своите автомобили със софтуер, който отчита кога автомобилът е на пътя и кога е на изпитателен стенд в лаборатория за проверка. Във втория случай програмата променя работата на двигателя, като намалява неговата мощност и съответно той изхвърля много по-малко вредни емисии. Така и се получава разликата между реалните и лабораторните показатели, която достига 40 пъти.

Подобни обвинения означават, че Volkswagen умишлено е лъгал властите и гражданите на САЩ, а също така умишлено е вредил на околната среда. На всичко отгоре концернът на практика признава обвиненията, които вече са обект на съдебно разследване. Доказателство за признанието са думите на вече бившия шеф на концерна Мартин Винтеркорн, който каза, че не разбира как може Volkswagen да допусне подобна грешка.

За признание може да се брои и обявеното намерение на концерна да похарчи 6,5 млрд. евро за отстраняване на щетите. Тези пари обаче няма да стигнат, най-малкото защото глобата в САЩ може да достигне 18 млрд. долара. Освен това компанията ще трябва да изтегли и ремонтира за своя сметка продадените автомобили, които са около 500 000.

Възможно е дори и след ремонта тези автомобили да не отговарят на американските стандарти. Тогава ще се наложи концернът да ги изкупи обратно от собствениците им и съответно да ги унищожи. А това означава загуби от още милиарди долари. Към тях трябва да прибавим и сумите, които ще бъдат изплатени като граждански искове и компенсации. Все пак говорим за Америка, където всеки съди някого за нещо. При това често успешно и за много пари.

Проблемът става още по-сериозен, защото в цял свят са продадени над 11 млн. автомобила с проблемния двигател. Разследвания срещу VW вече вървят във Франция и Южна Корея, като нещата намирисват на международен скандал. Още повече, че според немските медии правителството на Германия е знаело за случващото се от доста време, но е прикривало производителя.

Нещата се усложняват и от факта, че още един двигател на VW – 3,0-литровият дизелов V6, който се поставя и на модели на Porsche и Audi, също е разследван от властите в САЩ. Ако се окаже, че и той е манипулиран сумата от 18 млрд. долара ще нарасне значително. Което на свой ред може да изправи VW Group пред опасност от банкрут.

Разбира се, заводите няма как да бъдат затворени, но акционерите ще загубят своята компания. Единственото спасение в случая може да дойде само с държавна помощ, което обаче крие немалко рискове. И което в по-далечно бъдеще може да струва канцлерското място на Ангела Меркел. Особено, ако се потвърди, че тя е знаела за проблема още преди той да стане обществено достояние.

Всичко това намирисва на коварен заговор. На първо място трябва да отбележим, че именно VW е пионер в създаването и внедряването на дизелови двигатели. Самият Рудолф Дизел някога е работил за компанията MAN, която сега е част от концерна. Така че, ако германците не могат да правят качествени дизелови мотори, то кой ли може?

Случайно или не, скандалът съвпадна с излизането на резултатите от първото полугодие, което показва, че VW Group вече е най-големият производител на планетата по брой на продадени коли. А в САЩ марката VW е лидер по продажба на дизелови модели. Именно те й носят предимство пред Ford, Chrysler и най-вече General Motors.

Няма как американските концерни да не бъдат сред заподозрените. Преди няколко години се случи същото с Toyota. Японците бяха обвинени, че педалът на газта на техните автомобили се закачва в постелката на водача и това води до неправомерно ускорение. Скандалът съвпадна с момента, в който Toyota задмина General Motors и стана най-големият производител на планетата.

Изобщо Америка е страна на лобистите. Дизеловите модели на VW имат и друг противник – нефтопреработвателните компании. Двигателите с дизелово гориво харчат по-малко в сравнение с традиционните американски „чудовища”, задвижвани на бензин. И съответно разпространените на тези просторни, мощни и същевременно икономични коли оказва влияние върху продажбата на бензин.

Има и друго – скандалът струваше главата на Мартин Винтеркорн, който има един много мощен враг в самия концерн. Това е бившият шеф на VW Group – Фердинанд Пиех, който е сред най-големите акционери и доскоро бе начело на Надзорния съвет. Той влезе в открит конфликт с Винтеркорн и изненадващо за мнозина, загуби. И бе принуден да се оттегли, но същевременно запази акциите си, както и огромното си влияние в компанията.

Реално погледнато, едва ли именно Пиех е в основата на скандала. Та именно той бе човекът, който превърна Volkswagen от малък производител в световна империя. Той направи от Audi съперник на BMW и Mercedes-Benz и възроди Bentley и Bugatti, така че едва ли би разрушил всичко само за да уреди личните си сметки. Но пък едва ли някой се съмнява, че Пиех ще се поколебае да бутне и без това падащия Винтеркорн, още повече че почти сигурно ръководният пост ще бъде зает от неговото протеже – шефа на Porsche Матиас Мюлер.

Едно е ясно – скандалът няма да утихне скоро. Твърде възможно е в него да бъдат въвлечени и други производители, чиито дизелови двигатели досега не са проверявани (първите опити за това вече са факт). Още повече, че мнозина експерти са на мнение, че американските изисквания за екология на дизеловите мотори са толкова сурови, че няма как да бъдат изпълнени. И затова единственият начин е да бъдат излъгани. А това ще въвлече и останалите автомобилни концерни в играта.

Във всички случаи шоуто ще продължи, така че запасете се с търпение. Тепърва ще става интересно!

Тагове: volkswagen group
0 от 500
  • #24
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Знаете ли какво казал Винтеркорн, когато си тръгвал?"Трябваше да послушаме Дошо"
  • #23
    9 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 9 години )
    "Когато хората правеха Комън Рейл, ВАГ си произвеждаха Помпа Дюзата и така до края. Мисля, че още е произвеждат и е за пазари от третия свят."И какво от това. Технологията имаше само един недостатък-относително скъпа за производство спрямо Комън Рейла. Останалите неща, като помпи и дюзи са в пъти по надеждни и евтини за поддръжка. Само виж колко струва една помпа за едното и другото и пиши. За умиращите дюзи на Комън Рейла от нашите уникални горива пък няма и смисъл да пиша
  • #22
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Бедна гейропа не само си кътка смотаните немски канцерогенници, но и не иска да смъкне митата на японските автомобили. Всеки с поне мако мозък в главата може да се досети защо. За феновете на немското не се отнася.
  • #21
    27 rate up comment 9 rate down comment
    Йори ( преди 9 години )
    Абе, че от VAG са манипулирали, това е установено. Да си берат срама и последствията. Мен ме е яд, че отново най-големия световен замърсител и адски паразитен консуматор - САЩ - се правят на светци. Абе тия гадове с техните незнамсиколко литрови мамути, не просто замърсяват, а направо унищожават природата, ама други сочат с пръст. По статистика Китай и САЩ са най-големите глобални замърсители. Само тия две държави формират 50% от световните емисии на парникови газове. Точка по темата.
  • #20
    4 rate up comment 15 rate down comment
    RRE S3 ( преди 9 години )
    Spoko seltacii Golf i tazi godina 6te e nomer edno v Iaponia,daje s 2.0 TDI.Muahhahahahahhahaha
  • #19
    15 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    спокойно господа фенове на фолк с ваген - от сигурен източник знам, че Дачия днес е дала много добра оферта за купуването на селската соц фирмичка ваг! Честито - най-накрая ще има германски качествени автомобили!
  • #18
    17 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Закривай!
  • #17
    21 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Закривайте селската марка и стига ни занимавахте с тези ***. Били правели най-добрите дизели. Майко мила, това само много *** човек може да го каже или някой на който му е платено. Когато хората правеха Комън Рейл, ВАГ си произвеждаха Помпа Дюзата и така до края. Мисля, че още е произвеждат и е за пазари от третия свят. Дори в БГ до скоро е предлагаха в моделите си. Още помним и статите:Моят дом бе сервизът и Вечният пациентПак за хубавите и чисти ВАГ дизели ставаше на въпрос.
  • #16
    23 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    ВАГончик, я кажи точно коя година ВАГ са производител 1?Дай годината да е видим!Междинните резултати за 1, 3, 6 месеца ги знаем. В последните години ВАГ-пропагандата все тръби, че отново са 1, а накрая на годината резултатите са съвсем различни. Ето това е още едно доказателство за лъжите и манипулациите им, които край нямат! В момента са се оср*ли до ушите, но пропагандата и лъжите им продължават в пълна сила. Да не говорим, че както се разбра Меркел е знаела всичко и е била в далаверата.
  • #15
    19 rate up comment 3 rate down comment
    програмист ( преди 9 години )
    Като правят най-тенологичните дизели, що се е налагало да слагат софтуер да спира отработването на газовете, а? Дас Ауто софтуер!