IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Най-големите скандали в история на автомобилизма

Досега го отнасяха предимно американските и азиатските производители

Най-големите скандали в история на автомобилизма

Ако случайно в централата на GM не кацнат извънземни или пък цените на нефта не стигнат 200 долара за барел, е напълно ясно какво ще се обсъжда най-много в автомобилната промишленост в близките години. Аферата с дизеловите двигатели на Volkswagen е на път да се превърне в най-гръмкия и изобщо най-грандиозният скандал за всички времена. Той обаче не е първият, няма да бъде и последният. С помощта на изданието Motor ви припомняме някои от най-забележителните истории от подобен характер през последния век.

Гениите също бъркат понякога (1923 г.)

Най-големите скандали в история на автомобилизма
През 1919 г. един от най-добрите инженери на General Motors - Чарлз Кетъринг, предлага на ръководството новото си творение. Това е двигател с въздушно охлаждане, при който липсва радиатор, а е налице охладител от мед. На хартия проектът на изобретателя на електрическия стартер изглежда впечатляващо, още повече, че ръководството на концерна иска продуктивен мотор, който да е лек, с ниска цена и лесна поддръжка. "

Двигателят е поставен на Chevrolet Series M от 1923 г., но се оказва тотален провал. Агрегатът буквално умира по време на движение, недоволните клиенти получават сериозни обезщетения, а злощастният модел е спрян от производство само година по-късно. От предвидените 50 000 бройки от автомобила са пуснати едва 1000, като почти всички по-късно са унищожени.

Юристът срещу General Motors (1965 г.)
Най-големите скандали в история на автомобилизма
През 60-те години на миналия век излиза книгата "Опасен при всякаква скорост", чийто автор е неизвестният юрист Ралф Нейдер. В нея той се отнася не особено лицеприятно към автомобилите като цяло, а критиките му са насочени най-вече към един модел - Chevrolet Corvair. Той е определен от Нейдер като "крайна опасен при управление".

Всъщност Corvair не се управлява по-зле от останалите коли от това време. Само че тук ръководството на GM допуска голяма грешка, като решава да съсипе кариерата на Нейдер и изплаща при него проститутки и частни детективи. В резултат на това е привлечено по-голяма внимание към самата книга и това се оказва фатално за продажбите на модела, въпреки опитите той да бъде преработен. Ралф става знаменитост в САЩ, а GM получава първото  сериозно петно върху репутацията си.

Пренебрегване на проблема с Pinto (1977 г.)

Най-големите скандали в история на автомобилизма
Проблемът при Ford Pinto е, че дори слаб удар в задната част на каросерията може да размести резервоара и това да доведе до фатални последици. Проблемът е сериозен, но във Ford така и не взимат мерки за неговото отстраняване въпреки че са наясно още от самото начало. Шефовете на концерна решават, че техническата преработка ще струва повече отколкото обезщетенията, които може да се наложи да бъдат изплатени.

Самият Pinto не е по-опасен от другите коли на пътя, но цинизмът на ръководството на Ford предизвика огромен отзвук, след като медиите разбират истината. Изплатени са милиони долари за глоби и компенсации, а президентът на компанията Лий Якока е уволнен.

Ford срещу Firestone (2000 г.)
Най-големите скандали в история на автомобилизма
През 2000 г. вниманието на Националната администрация за движение по пътищата на САЩ (NHTSA) е привлечено от многото инциденти с участие на популярния по това време в страната всъдеход Ford Explorer (UN105/150). Властите искат официално обяснения от производителя, който започва самостоятелно разследване. Оказва се, че кордата в гумите Firestone Wilderness на всъдехода не издържа на теглото му, което в комбинация с високия център на тежеста на модела често води до катастрофални последици.

Започва истинска война между Ford и Fierstone, като двете компании си прехвърлят непрекъснато вината. В крайна сметка и двете страни се оказват губещи, тъй като собствениците на Explorer започват да си купуват гуми на други производители, а Firestone слага край на продължилото 100 години сътрудничество с Ford.

Неконтролируемо ускорение при Toyota (2009-2011 г.)
Най-големите скандали в история на автомобилизма
Първото десетилетие на века преминава под сянката на неконтролируемото ускорение при моделите на Toyota и Lexus. Собствениците на автомобили с тези две марки често се сблъскват с проблема, при който колите им ускоряват без никаква причина. Първоначално това е обяснено с неправилната конструкция на постелката, чийто край фиксира педала на газта в натиснато положение. После започва да се говори да дефект в самия педал, а накрая се стига до проблем с управляващата електроника.

В крайна сметка така и не стана ясно какво точно се случва, като според мнозина в повечето случаи става дума за грешка на самия шофьор. Toyota обаче е принудена да направи няколко струващи милиони долари сервизни акции, да изплаща компенсации на пострадалите и дори да иска извинение от американците.

Глоба за Hyndai и Kia (2012 г.)
Най-големите скандали в история на автомобилизма
През 2013 г. компании Hyundаi и Kia се съгласиха да изплатят на своите клиенти 395 млн. щатски долара за подмяна на резултатите за разхода на гориво на своите модели. Завършилото година по-рано разследване на Агенцията за опазване на околната среда (EPA) доказа, че 13 модели на двата корейски производителя харчат с около 1,5 л/100 км повече от официално обявеното.

Засегнати са повече от 1 милион автомобили на двата производителя, които в крайна сметка се съгласиха да се извинят на потърпевшите и да им възстановят направените разходи.

General Motors и проблема със запалването (2004-2014 г.)
Най-големите скандали в история на автомобилизма
Две години след това - през май тази година, американското министерство на правосъдието обвини General Motors в преднамерен отказ от провеждането на сервизна кампания на свои модели с дефект в системата за безопасност, заради който не се задействат въздушните възглавници. Тази неизправност е причинила смъртта на повече от 100 души.

Сега GM ще плати 900 милиона долара глоба, след като се оказа че в продължение на 10 години е игнорирал напълно проблема. Концернът първоначално пазеше мълчание, а по-късно обвини недобросъвестните външни доставчици на компоненти. В крайна сметка обаче истината излезе наяве и производителят отнесе сериозна глоба. Освен това ще трябва да изплати и сериозни обезщетения на близките на пострадалите.

Chrysler и проблемите с окачването (2013-2014 г.)

Най-големите скандали в история на автомобилизма
През лятото на 2014 г.  Националната администрация за движение по пътищата на САЩ (NHTSA) застави алианса Fiat Chrysler Automobiles (FCA) да предостави на 200 000 свои клиенти възможността да върнат своите автомобили на пазарна цена на дилърите заради открити в тях дефекти. По-рано - през 2013 г., производителят стартира сервизна акция на свои пикапи и всъдеходи заради проблем в окачването, който обаче така и не бе отстранен.

В крайна сметка разходите по регулиране на проблеми с отзоваването на повечето от 11 млн. автомобила, може да струва на FCA няколко милиарда. Което на фона на скандала с Volkswagen поне засега изглежда като нищожна сума.

Снимки: Интернет

 

0 от 500
  • #11
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Относно ГМО - има статия, че България остава сободна от ГМО.Правителството го е решило.Това е една добра новина.Обаче сега как ще плюем по американците?
  • #10
    6 rate up comment 1 rate down comment
    до: до долния ( преди 10 години )
    Лаика си точно ти, защото би трябвало също да знаеш, че това, което излиза от ауспуха на дизела, също предизвиква рак. Доказано! Доказано, че над 400 000 души в Европа умират от това, а на други континенти, където не се кара дизел ги няма тези заболявания. Така, че логиката ти е доста елементарна с ГМО и стреса да ги вкарваш в темата. Още повече, че ГМО можеш да не ядеш, а стреса можеш да го избегнеш, като промениш начина си на живот, но да спреш да дишаш не можеш. Ти можеш ли без да дишаш?
  • #9
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    ГМО и стресът, нямат отношение към темата! Не бъди толкова глупав, че да намесваш странични фактори!Ако трябва да сме честни, глупостта най-много ни убива.Например, ако сме умни, няма да купуваме чисти дизели, няма да ядем ГМО и няма да си навличаме стрес. Да обаче, много хора са глупави и например вземат наркотици и се оправдават с това, че ГМО също ги убива, както и стреса. Така е и с нафтовите тракавници. Вместо да намалим нещата, които ни убиват, ние се оправдаваме с други неща. Малоумно
  • #8
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Кодошо ( преди 10 години )
    Дано Дошо ама надали! Иначе трошота отдавна да е небитието.
  • #7
    14 rate up comment 5 rate down comment
    Бг-тъп ( преди 10 години )
    Аз едно не мога да разбера: Агенцията NHTSA си върши работата и вместо да ги хвалим, ние тук смешковците решихме че ако ония трошки американците ги погнем ... какво щяло да се случи. Има ли по-*** човек от този който плюе по хубавото и си избива комплексите като си мисли че неговото е най-най ... не знам. Лошо ама е пълно ст БГ ***-а-нари.
  • #6
    17 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    В случая с Тойота оплакванията не бяха ли само от американци :) Те и ръчните скоростни кутии са им прекалено сложни, та какво остава да очакваме от тези индивиди да се сетят какво да направят в такава ситуация. Да намалиш и спреш има поне 2-3 начина.Младеж се оплакал на автотърговеца си, че зарядното за айфона му в колата не зарежда и му дере дисплея. Търговецът снимал това и вече се върти във фейсбук - айфон натикан в касетофона! Напълно вярвам, че може и да не е майтап. Та това е Америка!
  • #5
    30 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    КОЛКОТО И ДА СЕ ОПИТВАТЕ ДА ЗАМАЖЕТЕ, ТОВА КОЕТО СЕ СЛУЧИ С VW Е ВЪРХЪТ НА СКАНДАЛИТЕ! СТАВА ВЪПРОС ЗА 11 МЛН. АВТОМОБИЛА И ЗА СИСТЕМНА МАНИПУЛАЦИЯ ЧРЕЗ СОФТУЕР НА ДЕСЕТКИ МОДЕЛИ ОТ КОНЦЕРНА.ДАНО ГИ УНИЩОЖАТ КАТО МАРКА, ЗА ДА СЕ СТРЕСНАТ И ДРУГИТЕ!
  • #4
    26 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Статията е интересна, но звучи, като оправдание за ФВ, че и други са имали проблеми. Един вид замазване на положението в вменяване, че не са единствените. Да обаче, съществената разлика е, че до тук няма друг производител, който умишлено да е направил нещо, манипулирайки работата на колата, лъжейки клиенти и институции. Да не говорим за екология и стотици хиляди хора, които са умрели от тази тяхна манипулация. Тяхното не е просто технически проблем, а криминално престъпление.
  • #3
    28 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Тойота бяха обявили награда на този, който успее да открие технически проблем с ускорението на колите. Въпреки опитите на много институции и стотици инженери, никой не успя да прибере наградата. Извод:кажат ли, че сестра ти е ,върви обяснявай, че нямаш сестра.
  • #2
    30 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    От Тойота нека обясняват, че нямат сестра въпреки, че националното бюро по безопасност на транспорта на САЩ не са открили проблем. После възлагат случая на националната агенция по технически надзор. И те не установяват нищо. Инженери от НАСА са извикани и те да търсят. Заключението е, че проблем няма. И така може би Тойота са единствената автомобилна компания, която плаща без да е открит проблем. Един вид това си беше рекетиране от американска страна,за да могат да продават там и да нямат грижи