Ако случайно в централата на GM не кацнат извънземни или пък цените на нефта не стигнат 200 долара за барел, е напълно ясно какво ще се обсъжда най-много в автомобилната промишленост в близките години. Аферата с дизеловите двигатели на Volkswagen е на път да се превърне в най-гръмкия и изобщо най-грандиозният скандал за всички времена. Той обаче не е първият, няма да бъде и последният. С помощта на изданието Motor ви припомняме някои от най-забележителните истории от подобен характер през последния век.
Гениите също бъркат понякога (1923 г.)
През 1919 г. един от най-добрите инженери на General Motors - Чарлз Кетъринг, предлага на ръководството новото си творение. Това е двигател с въздушно охлаждане, при който липсва радиатор, а е налице охладител от мед. На хартия проектът на изобретателя на електрическия стартер изглежда впечатляващо, още повече, че ръководството на концерна иска продуктивен мотор, който да е лек, с ниска цена и лесна поддръжка. "
Двигателят е поставен на Chevrolet Series M от 1923 г., но се оказва тотален провал. Агрегатът буквално умира по време на движение, недоволните клиенти получават сериозни обезщетения, а злощастният модел е спрян от производство само година по-късно. От предвидените 50 000 бройки от автомобила са пуснати едва 1000, като почти всички по-късно са унищожени.
Юристът срещу General Motors (1965 г.)
През 60-те години на миналия век излиза книгата "Опасен при всякаква скорост", чийто автор е неизвестният юрист Ралф Нейдер. В нея той се отнася не особено лицеприятно към автомобилите като цяло, а критиките му са насочени най-вече към един модел - Chevrolet Corvair. Той е определен от Нейдер като "крайна опасен при управление".
Всъщност Corvair не се управлява по-зле от останалите коли от това време. Само че тук ръководството на GM допуска голяма грешка, като решава да съсипе кариерата на Нейдер и изплаща при него проститутки и частни детективи. В резултат на това е привлечено по-голяма внимание към самата книга и това се оказва фатално за продажбите на модела, въпреки опитите той да бъде преработен. Ралф става знаменитост в САЩ, а GM получава първото сериозно петно върху репутацията си.
Пренебрегване на проблема с Pinto (1977 г.)
Проблемът при Ford Pinto е, че дори слаб удар в задната част на каросерията може да размести резервоара и това да доведе до фатални последици. Проблемът е сериозен, но във Ford така и не взимат мерки за неговото отстраняване въпреки че са наясно още от самото начало. Шефовете на концерна решават, че техническата преработка ще струва повече отколкото обезщетенията, които може да се наложи да бъдат изплатени.
Самият Pinto не е по-опасен от другите коли на пътя, но цинизмът на ръководството на Ford предизвика огромен отзвук, след като медиите разбират истината. Изплатени са милиони долари за глоби и компенсации, а президентът на компанията Лий Якока е уволнен.
Ford срещу Firestone (2000 г.)
През 2000 г. вниманието на Националната администрация за движение по пътищата на САЩ (NHTSA) е привлечено от многото инциденти с участие на популярния по това време в страната всъдеход Ford Explorer (UN105/150). Властите искат официално обяснения от производителя, който започва самостоятелно разследване. Оказва се, че кордата в гумите Firestone Wilderness на всъдехода не издържа на теглото му, което в комбинация с високия център на тежеста на модела често води до катастрофални последици.
Започва истинска война между Ford и Fierstone, като двете компании си прехвърлят непрекъснато вината. В крайна сметка и двете страни се оказват губещи, тъй като собствениците на Explorer започват да си купуват гуми на други производители, а Firestone слага край на продължилото 100 години сътрудничество с Ford.
Неконтролируемо ускорение при Toyota (2009-2011 г.)
Първото десетилетие на века преминава под сянката на неконтролируемото ускорение при моделите на Toyota и Lexus. Собствениците на автомобили с тези две марки често се сблъскват с проблема, при който колите им ускоряват без никаква причина. Първоначално това е обяснено с неправилната конструкция на постелката, чийто край фиксира педала на газта в натиснато положение. После започва да се говори да дефект в самия педал, а накрая се стига до проблем с управляващата електроника.
В крайна сметка така и не стана ясно какво точно се случва, като според мнозина в повечето случаи става дума за грешка на самия шофьор. Toyota обаче е принудена да направи няколко струващи милиони долари сервизни акции, да изплаща компенсации на пострадалите и дори да иска извинение от американците.
Глоба за Hyndai и Kia (2012 г.)
През 2013 г. компании Hyundаi и Kia се съгласиха да изплатят на своите клиенти 395 млн. щатски долара за подмяна на резултатите за разхода на гориво на своите модели. Завършилото година по-рано разследване на Агенцията за опазване на околната среда (EPA) доказа, че 13 модели на двата корейски производителя харчат с около 1,5 л/100 км повече от официално обявеното.
Засегнати са повече от 1 милион автомобили на двата производителя, които в крайна сметка се съгласиха да се извинят на потърпевшите и да им възстановят направените разходи.
General Motors и проблема със запалването (2004-2014 г.)
Две години след това - през май тази година, американското министерство на правосъдието обвини General Motors в преднамерен отказ от провеждането на сервизна кампания на свои модели с дефект в системата за безопасност, заради който не се задействат въздушните възглавници. Тази неизправност е причинила смъртта на повече от 100 души.
Сега GM ще плати 900 милиона долара глоба, след като се оказа че в продължение на 10 години е игнорирал напълно проблема. Концернът първоначално пазеше мълчание, а по-късно обвини недобросъвестните външни доставчици на компоненти. В крайна сметка обаче истината излезе наяве и производителят отнесе сериозна глоба. Освен това ще трябва да изплати и сериозни обезщетения на близките на пострадалите.
Chrysler и проблемите с окачването (2013-2014 г.)
През лятото на 2014 г. Националната администрация за движение по пътищата на САЩ (NHTSA) застави алианса Fiat Chrysler Automobiles (FCA) да предостави на 200 000 свои клиенти възможността да върнат своите автомобили на пазарна цена на дилърите заради открити в тях дефекти. По-рано - през 2013 г., производителят стартира сервизна акция на свои пикапи и всъдеходи заради проблем в окачването, който обаче така и не бе отстранен.
В крайна сметка разходите по регулиране на проблеми с отзоваването на повечето от 11 млн. автомобила, може да струва на FCA няколко милиарда. Което на фона на скандала с Volkswagen поне засега изглежда като нищожна сума.
Снимки: Интернет


1