С помощта на изданието Wheels ви представяме 10 амбициозни автомобила, чиито иновационни технологии значително са изпреварили времето си.
Peugeot 401/402 L Eclipse
Свалящ се твърд покрив през 30-те години на миналия век! Това е една действително много сложна конструкция, която се прибира в багажника. Самият автомобил също е доста дълъг и тежък, което утежнява допълнително положението. Петместният 402 L Eclipse достига дължина от 5,2 метра.
Cord L-29
Най-известният класически автомобил с предно предаване, безспорно, е Citroen Traction Avant. Същата технология обаче няколко години по-рано използва Cord L-29 от 1929 г. Машината се управлява лесно, въпреки че е доста тежка. Нейният голям проблем е слабата предна ос, която прави колата доста бавна.
Caddilac Fleetwood
Поредният пример за иновационна идея, която е осъществена по ужасен начин е от 1981 г. Тогава Cadillac предлага 6,4-литров V8 с деактивация на цилиндрите, което постига както високи технически характеристики, така и намаляване на разхода на гориво. В GM обаче не разполагат с нормална компютърна технология за контрол на системата. Тя дава дефекти и това принуждава повечето собственици на автомобили да преработят техните мотори в стандартни V8.
Honda Accord
Именно модел на Honda получава първа в света система GPS. Случва се още през 1981 г., но това фактически не е истински GPS. Системата се казва Electro Gyrocaptor, като използва карти и жироскоп. Това е гениално за времето си, но е и скъпо. За системата се плащат 7000 долара допълнително, което кара повечето клиенти да се откажат от опцията.
Aston Martin Lagonda
Първото поколение на модела разполага с цифров панел и огромен брой бутони. При втората генерация те са още повече, като почти всички не работят както трябва. Технологията значително изпреварва своето време, но заради дефектите си носи сериозни проблеми на британския автомобилен производител.
Lohner Porsche Vivus Hybrid 
Действително още Фердинанд Порше създава първият хибриден сериен автомобил през 1900 г. Технологията обаче е доста примитивна за времето и няма как да бъде ефективна. Удивителнтото в случая е, че тя се ражда именно на границата между два века.
Jensen FF
Технологията е добре позната от Audi Quattro, но компанията Jensen я използва за граждански автомобили по-рано – още през 60-те години на миналия век. Големият проблем е високата цена, а и фактът, че се предлага само на британския автомобил, който е с дясно кормило. Версиите с 4х4 са много по-скъпи от тези със задно предаване и това ги прави почти непродаваеми. Години по-късно Audi, а и Subaru, вграждат технологията в масовите си модели.
Oldsmobile Jetfire
Обичайно се твърди, че Saab е прародителят на масовите автомобили с турбомотори, но всъщност Porsche е компанията, която първа използва технологията за сериен модел. В GM обаче са експериментирали с технологията още по-рано – през 60-те години на миналия век. На модела си Jetfire компанията Oldsmobile поставя турбокомпресор Garrett, който дава на автомобила впечатляващи характеристики.
Проблемът в случая е с охлаждането, но в Oldsmobile намират бързо решение, което получава името Turbo Rocket Fluid. Това смес от вода и етанол, която служи за охлаждане на турбината. Повечето шофьори обаче забравят да добавят течността и това оказва влияние върху работата на двигателя.
Koenigsegg Regera
Един от гениалните конструкторите на нашето време – Кристиан фон Кьонигсег, решава да натрие носово на хибридните суперколи и създава своя хибрид Regera, който демонтрира феноменално ускорение. Regera използва 5,0-литров V8 с турбо и 3 електромотора. Те се захранват от батерии с мощност 620 волта и емкост 9 кВт/ч. с водно охлаждане.
Електромоторът на коляновия вал предлага 215 к.с. и работи като стартер/генератор, докато другите два са на задните колела и дават по 241 к.с. Тази система на практика действа вместо стандартната скоростна кутия, чиито функции за иззети имено от електромоторите.
Detroit Electric
Първите електромобили не са изобретени преди 20 години, а още в края на 19-и и началото на 20 век. Тогава обаче тази технология отстъпва мястото си на модерните двигатели с вътрешно горене. Любопитното е, че електромобилите от това време са можели да изминат повече от някои от сегашните модели. Този Detroit Electric през 1912 г. със стари като технология батерии е записал преход от 130 км.
Снимки: Производителите


3