IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кога ще започнем да караме електрически коли?

Всичко зависи от батериите, чиято цена става все по-достъпна

Кога ще започнем да караме електрически коли?

През последните години електрическите автомобили увеличат присъствието си на пазара. Към края на 2014 година в световен мащаб са продадени около 700 000 такива коли, докато година преди това броят им е бил едва 400 000. За настоящата година се очаква нов скок в продажбата на напълно електрически или хибридни автомобили, които се зареждат в електрическата мрежа, пише ThinkProgress.
Кога ще започнем да караме електрически коли?
Паркинг със система за зареждане на електрически коли. Снимка: Ройтерс

Основната причина за увеличаващите се продажби на електрически автомобили е намаляващата цена на техния основен компонент - батериите. Необходимата за задвижването на машините електрическа енергия се съхранява в акумулатори, чийто капацитет се измерва във ватове. Колкото по-ефективна е една батерия, толкова по-голям пробег има автомобилът между зарежданията.

През 2007 година съхранението на всеки киловатчас (кВтч) е струвал около 1000 долара, докато през 2014 година сумата е спаднала до 410 долара. Запознати коментират пред изданието, че за да бъдат реален конкурент на бензиновите и дизелови автомобили електрическите машини трябва да използват батерии, при които съхранението на 1 кВтч енергия коства най-много 300 долара.

Според проучване на Björn Nykvist & Måns Nilsson, цитирано от
ThinkProgress, в момента водещите компании в сектора - Nissan и Tesla, използват батерии, при които съхранението на 1 кВтч енергия вече е достигнало тези нива - около 310 долара. Казано иначе, пионерите в областта вече имат продукт, който е реален конкурент на автомобилите с конвенционален двигател.

Водещата
инвестиционна банка UBS наскоро направи сравнителен анализ за разходите за използване на електрически и бензинов автомобил. Резултатите показаха, че за три годишен период собственикът на Audi A7 ще похарчи същата сума, която би изисквала и електрическата Tesla S. В калкулацията е включена цената на самия автомобил, както и таксите и всички други разходи.

Според
UBS електрическите коли ще станат реален пазарен конкурент едва когато съхранението на 1 кВтч енергия струва не повече от 150 долара, тъй като се очаква цената на петрола да продължи да пада, което ще се отрази на търсенето на такива коли. Подобно нещо се очаква към 2020 година, като през 2017 - 2018 година цената за 1 кВтч ще бъде около 230 долара.

Предлагането е един от съществените фактори за намаляването на цената на батериите. Tesla Motors и Panasonic вече стартираха проект за огромен завод за батерии, в който ще инвестират близо 5 млрд. долара. Заводът, в който ще работят около 6500 души, ще произвежда над 500 000 батерии годишно.

"Съвсем възможно е още през 2020 година
съхранението на 1 кВтч енергия да коства по-малко от 150 долара. Затова не е нужна нова революционна технология, а непрекъснато усъвършенстване в производството, по-голям капацитет и натрупване на ноу-хау в индустрията като цяло. Да, това е напълно реална прогноза, особено ако продажбите на електрически коли на пазара в Китай продължат да растат", пише ThinkProgress.

0 от 500
  • #9
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Бумеранг ( преди 10 години )
    Скоро няма да е, защото лапаницата ще е голяма, а тези са ненаситни! Ние ще си караме таралясниците вечно! Междудругото, моето Пежо ми направи извнградско с климата, при средна скорост 54 км. разход от 3,7 на сто. Е.....б....л съм ги в електричките! /2005-1.6/80kwдизел
  • #8
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    тая статия НЕ казвакога някой БГ селянин ще замести 20 годишния си ГОУФ с ел.кола. Казва кога ще се купуват масово в белия свят. а вие на село -> добавете 20г и ще разберете кога ще карате. а като гласувате за болеб и доган - добавете още 20г.
  • #7
    17 rate up comment 0 rate down comment
    бавареца ( преди 10 години )
    нали ти обясниха бе - 1кВт.ч батерия доскоро е струвал 1000$ . сметни сега една Тесла с 85кВт.ч. и се сети защо са толкова скъпи. хората са ви написали статия какво трябва да стане , ама в БГ всеки си знае неговото.
  • #6
    17 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Тоя пък, всеки един съвременен дизел с достатъчна мощност го постига това - 70 литра резервоар със среден разход 6.5 при 130-140 км в час прави над 1000 км.
  • #5
    27 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Проблемите на ел. колите са само четири, когато се решат, няма да има друго на пътя. Първият е цената на автомобила. Цената стеснява много кръга от хора, които могат да си ги позволят. Още повече, че най-евтините ел. коли не приличат на такива и впечатляват най-вече с отвратителен дизайн, слаба динамика и ниска скорост. Втория проблем е късия пробег, минимум 700-800 километра трябва да стане, за да станат масовка. С тия стотина километра пробег в момента при евтините версии, ще си останат екзотика дълго време. Третия е инфраструктура, трябват зярядни станци, но това е лесно решим проблем, по трудно е четвъртия дългото време за зареждане. Дори 30 минути са много време, можем да си представим в какви огромни паркинги трябва да се превърнат електростанциите пълни с коли, които чакат докато се зареждат.
  • #4
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    интересно само как може да си вземеш заряд допълнително след като вече няма да можеш да си налееш една туба с бензин за резерва
  • #3
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Само бих добавил и времето за заряд да е от порядъка на 1 час. Или поне 1 час да осигурява сериозен пробег (което би намалило нужния пробег за 1 зареждане до някъде)
  • #2
    19 rate up comment 16 rate down comment
    до тамономиебака ( преди 10 години )
    Я сподели, кой конвенционален автомобил отговаря на твоето изискване:"Пробег с едно зареждане 1000-1200 км при поддържане на мах. скорост 130-140 км/час."
  • #1
    39 rate up comment 7 rate down comment
    тамономиебака ( преди 10 години )
    Реалната прогнозата за мен е следната;1.Цена на ел.автомобили( Не хибриди) съизмерима със конвенционалните (бензин или дизел).2.Пробег с едно зареждане 1000-1200 км при поддържане на мах. скорост 130-140 км/час.3.Живот на батерията ( цикли за презареждане)-8-10 год. Когато тези условия са на лице идва края на на автомобилите задвижване с ДВГ.Всичко останало е добри пожелания и екзотика.Нито стимулирането чрез такси, данъци и отстъпки няма да помогне.