IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кога ще започнем да караме електрически коли?

Всичко зависи от батериите, чиято цена става все по-достъпна

Кога ще започнем да караме електрически коли?

През последните години електрическите автомобили увеличат присъствието си на пазара. Към края на 2014 година в световен мащаб са продадени около 700 000 такива коли, докато година преди това броят им е бил едва 400 000. За настоящата година се очаква нов скок в продажбата на напълно електрически или хибридни автомобили, които се зареждат в електрическата мрежа, пише ThinkProgress.
Кога ще започнем да караме електрически коли?
Паркинг със система за зареждане на електрически коли. Снимка: Ройтерс

Основната причина за увеличаващите се продажби на електрически автомобили е намаляващата цена на техния основен компонент - батериите. Необходимата за задвижването на машините електрическа енергия се съхранява в акумулатори, чийто капацитет се измерва във ватове. Колкото по-ефективна е една батерия, толкова по-голям пробег има автомобилът между зарежданията.

През 2007 година съхранението на всеки киловатчас (кВтч) е струвал около 1000 долара, докато през 2014 година сумата е спаднала до 410 долара. Запознати коментират пред изданието, че за да бъдат реален конкурент на бензиновите и дизелови автомобили електрическите машини трябва да използват батерии, при които съхранението на 1 кВтч енергия коства най-много 300 долара.

Според проучване на Björn Nykvist & Måns Nilsson, цитирано от
ThinkProgress, в момента водещите компании в сектора - Nissan и Tesla, използват батерии, при които съхранението на 1 кВтч енергия вече е достигнало тези нива - около 310 долара. Казано иначе, пионерите в областта вече имат продукт, който е реален конкурент на автомобилите с конвенционален двигател.

Водещата
инвестиционна банка UBS наскоро направи сравнителен анализ за разходите за използване на електрически и бензинов автомобил. Резултатите показаха, че за три годишен период собственикът на Audi A7 ще похарчи същата сума, която би изисквала и електрическата Tesla S. В калкулацията е включена цената на самия автомобил, както и таксите и всички други разходи.

Според
UBS електрическите коли ще станат реален пазарен конкурент едва когато съхранението на 1 кВтч енергия струва не повече от 150 долара, тъй като се очаква цената на петрола да продължи да пада, което ще се отрази на търсенето на такива коли. Подобно нещо се очаква към 2020 година, като през 2017 - 2018 година цената за 1 кВтч ще бъде около 230 долара.

Предлагането е един от съществените фактори за намаляването на цената на батериите. Tesla Motors и Panasonic вече стартираха проект за огромен завод за батерии, в който ще инвестират близо 5 млрд. долара. Заводът, в който ще работят около 6500 души, ще произвежда над 500 000 батерии годишно.

"Съвсем възможно е още през 2020 година
съхранението на 1 кВтч енергия да коства по-малко от 150 долара. Затова не е нужна нова революционна технология, а непрекъснато усъвършенстване в производството, по-голям капацитет и натрупване на ноу-хау в индустрията като цяло. Да, това е напълно реална прогноза, особено ако продажбите на електрически коли на пазара в Китай продължат да растат", пише ThinkProgress.

0 от 500
  • #19
    12 rate up comment 1 rate down comment
    yaroslav_stanchev ( преди 10 години )
    Абе ще видите вие,като започнат нашите "жамбази" да внасят електрички-талянки,на реални километри карани все от баби и дядовци няма ли да караме.
  • #18
    21 rate up comment 1 rate down comment
    Пенко Онков ( преди 10 години )
    В това уравнение заплатите играят ли роля, защото с 250-300 евро месечно се чудя Ауди или Тесла да си взема?
  • #17
    17 rate up comment 0 rate down comment
    haha ( преди 10 години )
    електрическа енергия се съхранява в акумулатори, чийто капацитет се измерва във ватовеТолкова глупости в едно изречение трудно могат да се изпишат, но аутомедията са способни
  • #16
    15 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    В момента в света най-силно е лобито на еколозите.Очаквайте в скоро време канцерогенните тракалници да се движат само в ***.В Япония има градове без нито една бензиностанция.
  • #15
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Хахахахаха,първи април не беше ли преди няколко дена?
  • #14
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    "Я сподели, кой конвенционален автомобил отговаря на твоето изискване:"Пробег с едно зареждане 1000-1200 км при поддържане на мах. скорост 130-140 км/час." Редовно взимам София-Виена с един резервоар от 70л - 1050 км, остава за още около 60-90 км. Магистрала 125-135 км/ч. Среден разход от около 6-6,2/100. Пасат Б6 дизел 1,9
  • #13
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Никола ( преди 10 години )
    Всъщност големият пробив ще дойде когато ще може зареждането да става за няколко минути , колкото отнема пълненето на един резервоар. Вече има голям пробив в тази насока с йон алуминиевите батерии .
  • #12
    4 rate up comment 1 rate down comment
    BG ( преди 10 години )
    Ей не ме интересува колко е пробега на електричка, на дизелка или друга бричка. Аз гледам по-обширно бъдещето на личния транспорт. Все пак личното средство за транспорт ти дава свобода да бъдеш там където искаш без да се натресеш на задръствания. Следователно за моя светоглед един хеликоптер е много по-добра алтернатива от ел.кола!
  • #11
    7 rate up comment 0 rate down comment
    от: до тамономиебака ( преди 10 години )
    407 HDI 2.0 130km с клима разход 5.3-5.5, пробег ~1000-1000km (ако не се лъжа съм ги правил и повече) но обикновено карам и градско, все пак съм на почивка и влизам в градовете :)надявам се новата да харчи 4.5л/100, за електрическа не съм мислил още след 2020 ще е :)
  • #10
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Сигурен съм, че има разработени технологии вече, но те се пазят в тайна. От петрола се правят милиарди, а от тока други хора правят парите. Докато не свърши петрола, може да забравите за електромобили.