IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как да шофираме безопасно през зимата

Съвети, които могат да спестят много главоболия

Как да шофираме безопасно през зимата

През зимния сезон има няколко прости неща, които всеки шофьор трябва да направи - да "обуе" на колата си зимни гуми, да има вериги в багажника, да зареди със зимна течна за чистачки, да провери антифриза, както и чистачките, тъй като при студено време перата им могат да се втвърдят. Добре е също така да имате повече гориво, особено при извънградско шофиране, тъй като то може да се окаже единственият начин да се стоплите при евентуален проблем с пътя или времето. При дизеловите автомобили е добре да се залага на проверено и качествено гориво, за да се избегне възможността от замръзването му.

Това са най-важните съвети за подготовка на колата. Знаете ли обаче как да управлявате безопасно автомобила, особено при специфичните зимни условия. Със съдействието на OMV и училището за безопасно шофиране на Влади Кулев предлагаме няколко ценни съвета, които могат да спестят много главоболия.
Как да шофираме безопасно през зимата
За да избегнете подобни ситуации, вижте съветите за безопасно шофиране. Снимка: Ройтерс

1. Наблюдавайте всичко на пътя. Необходима ви е около 1 секунда да асимилирате ситуацията и да предприемете активно действие. За това време автомобилът се е преместил на съвсем различна позиция в зависимост от скоростта. Колкото по-рано сте информирани за обстоятелствата на пътя, толкова повече време имате да реагирате.

2. Ако се наложи да спирате за максимално късо разстояние - "скочете" на спирачките и не забравяйте да натиснете съединителя, за да запазете двигателя работещ. Реагирайте възможно най-бързо и спирайте с максимално спирачно усилие в опасни ситуации.

3. Винаги използвайте предпазен колан, независимо дали шофирате или се возите. Предпазните колани ще ви спасят от сериозни наранявания при инциденти дори с ниска скорост. Травмите, които се получават при сблъсък, дори с ниска скорост и при удара на пътниците от задната седалка в предната, са сериозни и болезнени. А такива леки удари са често явление през зимата.

4. Дръжте волана в позиция "9" и "3" часа, следвайки циферблата на аналогов часовник. Това ви дава възможност да въртите максимално волана в критична ситуация, без да махате ръцете си от него. Така имате най-много усет и координация, за да можете да насочите правилно автомобила в правилната посока.

5. Седнете правилно зад волана. В общия случай, за среден ръст на шофьора и стандартен автомобил, би следвало да имате около 5 пръста между главата и тавана на автомобила. Нагласете седалката по дължина, като натиснете докрай съединителя (или спирачката при автоматиците) с левия крак, така че да имате сгъвка в коляното. След това настойте облегалката в изправено положение. Задно с настройката на волана, проверете позицията си, като без да губите контакт на тялото с облегалката, сложете ръка на горната част на волана - на "12 часа". Воланът трябва да идва зад сгъвката на китката ви. Средата на подглавника на седалката трябва да е на една линия с очите и ушите ви.

6. Бъдете винаги наясно с пътната ситуация, с възможностите на автомобила и ясно преценете вашите собствени. Ни ги надценявайте. Шофирайте спокойно, без агресия и без рискови маневри. Статистиката у нас показва, че най-много загинали има в случаите, когато шофьорът е управлявал сам и съответно сам е преценил всички фактори, влияещи на движението му.

7. Аквапланингът е честа причина за загуба на управление особено по междуградските и магистралните пътища у нас. Той може да се появи след обилни валежи от дъжд или сняг. Много шофьори игнорират тази първа предупредителна лампа. При износени гуми аквапланингът се получава при значително по-ниска скорост. Наблюдавайте пътното платно и реагирайте навреме. Намалете скоростта предварително, преди да сте достигнали водата на платното. Попаднете ли в състояние на аквапланинг, дръжте здраво волана, не използвайте спирачки или газ. Ако автомобилът продължава да е в състояние на аквапланинг - настинете съединителя. Същите съвети важат и при внезапно спукана гума.

8. В състояние на мъгла, не изпреварвайте. Дори и да сте сигурни във вашите способности, никога не знаете как ще реагира идващият насреща автомобил. Никога не шофирайте със скорост на границата на видимостта. Винаги оставяйте резерв, който ще ви осигури безопасно и спокойно пътуване в подобни условия.

9. Гумите са важна част от безопасността на един автомобил. Контактното петно на 4-те гуми е не по-голямо от площта на лист хартия във формат А4. Редовно проверявайте налягането им и не шофирайте с гуми, по-стари от 5 години от датата им на производство. Автомобилът със стари или износени гуми има значително по-дълъг спирачен път, особено при мокра или заснежена настилка.

Ако е възможно, изберете по-качествени нови гуми. При движение със скорост 85 км/час, разликата в спирачния път между нова гума с обозначение "А" за сцепление с мокра настилка и такава с обозначение "F" може да достигне цели 18 метра. Имайте предвид също така, че гумите с висок скоростен индекс загряват по-трудно, което означава, че изискват време, за да достигнат оптималните си качества.

10. В лоши атмосферни условия намалете скоростта, увеличете дистанцията и не правете резки маневри. При шофиране в заледени условия бъдете изключително предпазливи и мислете много напред във времето, тъй като поведението на автомобила върху лед е с изключително ниско сцепление. Осигурете си видимост. Почистването на автомобил от нормално количество навалял през нощта сняг би трябвало да ви отнеме не повече от 5-10 мин.

Още по темата:
МВР съветва: На пътя по-далече от другите!
Как да изберем правилните чистачки

 

0 от 500
  • #19
    6 rate up comment 1 rate down comment
    неук ( преди 9 години )
    До всички писали по-долу. Има книга. Стара, но все още вярна. Казва се "Безопасно шофиране" и е на Собиеслав Засада. Четете и тогава коментирайте. Между другото той е профи състезател и има книга и за състезателното шофиране.
  • #18
    18 rate up comment 0 rate down comment
    GTE ( преди 9 години )
    Добре написана статия, няма какво много да се филосовства.Много важен момент е също така, за колите с АБС, като натиснеш спирачката говорим в аварийна ситуация и *** започне да рита е да се натиска с максималното възможно усилие. Много хора в такъв момент се стъписват и започват да отпускат ***.
  • #17
    13 rate up comment 1 rate down comment
    123 ( преди 9 години )
    Знаех си, че ще почнеш да даваш примери от състезанията, състезателю. Карай си колите на НФС и когато вземеш книжка, може пак да си говорим....
  • #16
    11 rate up comment 0 rate down comment
    123 ( преди 9 години )
    Що да е с АБС задължително, за да скачаш на спирачките?! Ако ти изкочи човек на платното пред теб не скачаш ли на спирачките или първо премисляш с АБС ли си или не и ако не си съвсем плавно натискаш спирачката, докато спреш? Или този пред теб рязко спира ти не скачаш ли на спирачките? Това са неща, които се случват за части от секундата и нямаш време за мислене, а само можеш да действаш. Мале, мале, мале, тук наистина било пълно с ученици, които си нямат идея от шофиране.......
  • #15
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    първо докато натискаш спирачката не въртиш волан (виж което и да е състезание намалява се агресивно преди завоя иначе получаваш недозавиване) ако ще завиваш отпускаш спирачката и натискаш отнововторо докато колелата се търкаля волана не е толкова тежък (как мислиш са живели преди сервото) а новите коли са с ел помпа на сервото и не ги интересува двигателятрето ако си на скорост за да ти спре двигателя трябва да ти спрат гумите дори и да се случи като пуснеш спирачката всичко се развърта
  • #14
    14 rate up comment 3 rate down comment
    123 ( преди 9 години )
    А кой е казал, че трябва да се оставя на свободна не разбрах? При рязко спиране скачаш с двата крака на спирачката и съединителя и държиш задължително волана с 2 ръце. Никога не се пуща волана, за да сменяш скорости (както казва пишман шофьора по-долу), нито пък да изключваш от скорост. В статията нещата са написани много добре и обяснени. Само, че трябва да имаш книжка, опит и малко мозък в главата, за да ги осмислиш и разбереш.
  • #13
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Предполагам, че горе в статията са имали в предвид с това рязко скачане върху спирачките наличието на АВС.
  • #12
    9 rate up comment 1 rate down comment
    123 ( преди 9 години )
    Когато имаш някакво препятствие пред теб не натискаш ли рязко спирачката и не завърташ ли волана бе долен ляв ***? Като ти угасне двигателя как ще завъртиш волана да избегнеш препятствието да те попитам? Летиш ли, какво ли? Ти си човек без книжка, а ако случайно имаш такава, по-добре не се качвай зад волана, защото ставаш потенциално опасен за всички, включително и себе си!
  • #11
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    ако не триеха коментарите с линкове тук щях да ти покажа че още на шофьорските глоксове се набляга на това че колата не трябва да бъде оставяна не на скороств западна европа част от изпита включва авариино спиране напиши в google - emergency car stop и виж резултатите
  • #10
    11 rate up comment 3 rate down comment
    до: първия анонимен ( преди 9 години )
    Много са хората като теб за съжаление зад волана и заради такива ,шофьористават най-много катастрофи.Вместо да се всушате в съветите на специалистите вие почвате да се правите на по-големи.И да пишеш с малки букви в следващите постове си личи че си ти и колко ти е акъла.Ни акъл ни шофьорски умения.Интересното е че хората като теб това което имат най-малко гледат да го дават.А това,чеколата спирала по-добре заради двигателя при екстремна ситуация е най-голямата простотия която съм чувал.