Отборите във Формула 1 и феновете на спорта са единодушни, че тези приглушени и направо ужасни звуци, издавани от настоящите хибридни турбо-двигатели, трябва да отидат в историята. Затова и все по-усилено се говори за евентуалното премахване на сегашните 1.6-литрови V6 агрегати и връщането на предишните V8, съобщава BBC.
В един от основните отбори - Mercedes-AMG, не искат и да чуят за подобно нещо. Шефът на тима и 3-кратен световен шампион Ники Лауда е категоричен, че ако това се случи, то Mercedes ще напусне Формула 1 и като отбор, и като доставчик на мотори.
Главният промоутър на шампионата Бърни Екълстоун обаче е категоричен, че промени са нужни. "Трябва незабавно да се отървем от тези V6 мотори", е заявил пред най-близките си сътрудници 84-годишният англичанин, цитиран от Guardian.
Ясно е, че в Mercedes-AMG Petronas, както е цялото име на тима, предпочитат положението да се запази. "Сребърните стрели" спечелиха 15 от общо 18 старта през сезона и си гарантираха титлите както при пилотите, така и при конструкторите. Освен това компанията получава сериозни суми от отборите на McLaren, Williams и Force India, които снабдява с двигатели.
Все още не са ясни категоричните позиции на други доставчици на мотори. От Ferrari още през лятото обявиха, че може да напуснат шампионата, който се е превърнал в състезание по "ефективност". Твърде вероятно е италианците да получат подкрепата на Renault, където също има сериозни проблеми с внедряването на новите агрегати. Тези две компании могат да принудят собствениците на Формула 1 да преразгледат решението за V6 турбо-моторите.
На се знае обаче какво мисли ръководството на Honda, която се връща във Формула 1 след 6-годишно прекъсване. Японците ще заемат мястото на Mercedes-AMG в тима на McLaren, като не крият огромните си амбиции. От компанията вече се обявиха за налагане на лимит от 35 литра гориво на болид по време на състезание.
Вече е ясна и още една промяна в регламента, която ще влезе през 2016 г. Това е връщането на така наречените "клиентски коли". Това означава, че даден отбор ще има право да наема болид от друг тим и да се състезава с него. Сега правилникът забранява такива неща, като задължава всеки участник в първенството сам да проектира и да сглобява своите автомобили.
От промяната пръв ще се възползва тимът Haas F1, който се готви да участва през 2016 г., като за целта ще купи болиди от Ferrari. Срещу подобно решение вече се обявиха отборите на Sauber, Lotus и Force India, които са застрашени от фалит и най-вероятно няма да се състезават още догодина. Те настояват да получат по-голямо финансиране от компанията Delta Topco, която държи правата на Формула 1, но вече получиха отказ от Бърни Екълстоун. Това означава, че през 2015 г. на старт ще излязат 12 болида от 6 отбора.
"Беше ни казано директно - пари няма, така че не разчитайте на нас - разкри шефът на Force India Робърт Фърнли. - Целта е ясна, така ще се легализират "клиентските автомобили" и така големите отбори ще спечелят още пари. За да влезе това правило през 2015 г. комисията на Формула 1 се нуждае от съгласието на всички отбори, но за 2016 г. ще е достатъчно и обикновено мнозинство. Затова догодина малките отбори ще се откажат, а водещите ще участват с по 3 болида".
Според Guardian във Ferrari и Red Bull вече са готови с третия си болид за следващия сезон. Това са и двата отбора с най-висок бюджет през изминалата година - по 400 млн. долара. За сравнение тимът на Marussia, който обяви фалит и напусна шампионата, разполагаше със 110 млн. долара.
Снимка: gpupdate


0