От премиерата си през 1999 година Skoda Fabia успя да реализира над 3,5 млн. продажби благодарение на своята практичност, функционалност и конкурентна цена. С новото поколение на модела, което екипът ни изпробва, чешката марка добавя в успешната си формула и съставката атрактивност.
"Пазарът на автомобили е много динамичен и тенденциите постоянно се променят. За малките коли вече не е достатъчно да бъдат просто добри. Клиентите искат повече, искат индивидуалност и чар - заяви по време на представянето на модела Маван Киат, дизайнер на интериора на новата Fabia. - Именно според тези тенденции е създадена новата Skoda Fabia. Тя е малка кола с големи технологични възможности, просто повече автомобил отвсякога".
Маван Киат и новата Fabia при премиерата на модела в Португалия
Най-очевидната промяна в характера на Fabia е дизайнът. Той е изпълнен в унисон с новите модели на производителя, като е вдъхновен от атрактивната концепция Vision C, показана по-рано тази година в Женева. Компактният модел вече не изглежда непретенциозно, дори напротив - сега е наперен и модерен. Дизайнът му е динамичен, а формите по-отсечени, което придава на модела допълнително усещане за динамика.
По-динамичната линия на колата е облагодетелствана и от променените размери на купето. Новата Fabia е по-ниска с 31 мм. и по-широка с 90 мм. от своя предшественик, а дължината й е минимално редуцирана с 8 мм. Общата маса също е намалена - базовият модел тежи само 980 кг., което се отразява положително на пътното поведение, динамиката и разхода на гориво.
Интериорът също е напълно променен, като е почти аналогичен с този, който демонстрира концепцията на модела. Вътрешността на колата е изпълнена с контрастиращи цветове и различни материали, но в същото време позната от предишните поколения на Fabia практичност е запазена. Използваните материали са твърди на допир, но изглеждат добре и са прецизно сглобени.
Новост е и инфо-развлекателната система mirrorLink, която предлага аудиосистема и всякаква информация за автомобила. А чрез свързването й със смартфон шофьорът и спътниците му могат да се възползват от навигация и различни приложения за измерване на маниера на шофиране, икономичността на колата и др. Това е възможно благодарение на безплатно приложение, чрез което екранът на телефона се дублира с този в автомобила.
Въпреки че е станала технологична и модерна, новата Fabia не изневерява на функционалността си. На борда на колата присъстват всички "simply clever" решения, които вече демонстрираха Octavia и Rapid. Това са прости, достъпни и много хитри малки неща, които подобряват значително комфорта на водача. От вътрешната страна на капачката на резервоара, например, е интегрирана стъргалка за лед, а под предните седалки има специални ниши, в които е поставена задължителната сигнална жилетка. Багажникът пък разполага с различни детайли за прикрепяне на всякакви товари, а обемът му достига 330 литра.
Едно от нещата, с които новата Fabia се различава силно от своя предшественик е възможността за персонализация. Моделът може да бъде поръчан в над 100 различни комбинации, обхващащи материалите в интериора и цвета на купето, покрива, огледалата, джантите и др.
Напълно нови и са и двигателите на модела, които са заети директно от последното VW Polo и са част от новата платформа MQB на германския концерн. Това са 3- и 4-цилиндрови бензинови и дизелови двигатели, покриващи нормите на Евро6.
Бензиновите предложения стартират с новия трицилиндров 1.0 MPI двигател, който заменя стария 1.2-литров. Новият мотор предлага 60 или 75 к.с., като и в двата случая въртящият момент е 90 Нм. По-мощните бензинови версии се задвижват от 1.2-литровия TSI двигател, достъпен с 90 или 110 к.с.
Гамата от дизелови мотори е представена от само един агрегат - 1.4-литров TDI с две нива на мощност - 90 или 105 к.с., който заменя използваните преди 1.2 и 1.6 TDI.
В зависимост от версията скоростните кутии са три - 5- и 6-степенни ръчни, както и 7-степенен автоматик DSG с два съединителя.
Екипът ни изпробва две от версиите, за които се очаква да бъдат най-популярни - базовата бензинова и върховата дизелова.
Излишно е да споменаваме, че по-голямо удоволствие доставя дизеловата модификация. Тя разполага с най-високия въртящ момент, който е наличен в широк диапазон от обороти, като освен това е и най-икономична. При спокойно шофиране извън града лесно може да бъде постигнат разход от под четири литра на 100 км, а в града - под пет на 100. Двигателят доставя повече от прилична динамика на Fabia, като известно свикване изисква минималната турбо дупка, която се усеща при най-ниски обороти.
Бензиновият двигател с 3 цилиндъра и мощност от едва 60 к.с. също има с какво да се похвали. Да, той няма да ви залепи за седалката, но със сигурност ускорява колата по-добре отколкото предполагате. Слабата страна на мотора е доускорението по нагорнища, но поддържането на магистрална скорост му се отдава. Дори планинските шосета се изминават с лекота, стига да държите по-високи обороти, в които впрочем моторът "реве" изненадващо приятно.
Трицилиндровият двигател е създаден най-вече за градския трафик. Той се развърта сравнително бързо и доставя изненадващо добра пъргавина при по-умерена скорост. А и разходът му заслужава внимание - малко над пет на 100 в смесен цикъл.
Що се касае до шасито, то продължава да бъде неутрално - нито меко, нито прекалено твърдо. Стабилността обаче е подобрена, тъй като колата е по-ниска и по-широка от преди, а и се "обува" с по-големи джанти. Трицилиндровата версия, която изпробвахме, разполагаше с 16-инчови джанти и гуми 215/45.
Комфортът също е оптимизиран, тъй като е използвана по-качествена шумоизолация за салона.
В обобщение можем да кажем, че Skoda Fabia продължава да бъде функционална и практична малка кола. Но със стил, индивидуалност и чар. Тя демонстрира самочувствие, а и дава такова на своя шофьор.
Към момента все още няма ценова листа на модела за България. Неофициално обаче се твърди, че цените ще запазят старите си нива.
Снимки: Skoda